לומדותים מהפיראטיםות הגרמנים איך לעשות קמפיין לפרלמנט

מתוך שקוף באוהל
גרסה מתאריך 13:19, 7 בספטמבר 2014 מאת ברוך אורן (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

זהו דף הקשור ליוזמת מפלגת הפיראטים. דפים נוספים הקשורים ליוזמה ניתן למצא כאן.

זהו דף הקשור לדמוקרטיה ישירה. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן.

השתתפו: אינגו, לירון אחדות, ברוך אורן, דניאל פלנקר, שי קנוהל, אביב שליו, חמי שטורמן, עוד פעיל מירושלים שברח לי שמו.

וכאן יש תמונה


אינגו, המפלגה הפיראטית הגרמנית זה צריך לעבור את שלב הגיחוך הקומי במדיה.

יש לנו 3 שבועות לשכנע. אבל צריך לגרום למצב שאנשים שומעים את השם לפחות 2-3 פעמים. בטווח הרחוק צריך ליצור מודעות ושלושת השבועות הללו יעשו את העבודה.

בקמפיין הפיראטי הגרמני או במפלגה הפיראטית הגרמנית אין ממש סודות, הכל פתוח, הכל ברשת. עכשיו יש 30K חברים, הכל מאוד מבני.

בהתחלה, מה שחיבר אותי, זה שהכל היה על כיף. לא היה צריך לשאול רשות מאנשים. פשוט כולם עשו מה שכיף להם. פשוט תדפיס משהו, לך ברחוב, דבר עם אנשים. אנשים יצרו וידאוים ופרסמו בפייסבוק. אם מישהו עשה משהו ממש מוזר, אנשים היו מבקשים ממנו להסיר אותו. פשוט כולם עשו משהו. לא היה הרבה דיבורים. פשוט כולם נשענו אחורה ונתנו חופש. הרבה אנשים שילמו הרבה כסף מהכיסים שלהם, חלק קיבלו החזר, חלק פשטו את הרגל.

אהבתי את זה, זה לא היה ריכוזי אלא אנשים פשוט צצו מעצמם והתחילו את הקמפיין שלהם. בערך 20% תוכנן ו-80% היה ספונטני. אנשים הדפיסו דברים ופתאום הלוגו והדברים של הפרירטים היו בכל מקום.

הבחירות הראשונות היו ב-2005 לגוש היורו. זה בא משום מקום. ... קיבלנו 1.5% מהקולות.

מרוץ הבחירות השלישי היה הבחירות האיזוריות לאיזור ברלין ושם קיבלנו 9.6% אחוז וזו הייתה נקודת הפריצה של הפיראטים לתודעה הגרמנית.

מה שהיה בהתחלה זה שהכל היה פתוח, כל איש בדרך שלו. בלי הגבלות הדדיות.

פלנקר - האם צריך לעשות בעצם מה שבא?

אינגו - לא רוצה להגיד לכם מה לעשות, יש הרבה דברים. אבל בזמן הקמפיין כולם היו ממוקדים על הקמפיין. לא על דיונים אלא על לעשות דברים. אחרי הקמפיין כולם רבו ברשימות התפוצה. אבל בתוך כדי הכל היה מפוקס קדימה. STICK TOGETHER.

המשוב הנוזלי היה דיי מבודד מרשימות התפוצה.

המדיה שהשתמשנו זו רשימת תפוצה. כשהתחלנו היו 2000 איש במפלגה ובזמן הקמפיין עפנו לאיזור ה-10,000 חברים. אף אחד לא ידע מי חבר ומי לא כי הכל עף למעלה.

באתר שלנו היה דיי קל לפתוח רשימת תפוצה חדשה.

שי קנוהל - האם היו מפגשים פיזיים?

אינגו - שונה בכל איזור. בברלין הכל היה דיי מאורגן. גורטיגן - אוניברסיטה - 100,000 איש, זה פשוט התחיל כשהייתי שם. אנשים התעניינו ואז היה מפגש בודד ואנשים המשיכו להצטרף אח"כ. 20 במפגש הראשון, ורק 3-5 היו הפעילים המרכזיים. ושבועיים אחרי הפגישה התחילו להיות ברחובות. 5-8 בפגישה הראשונה ואז אחרי שבועיים 20 איש. וזה גדל והלך. זה היה בבמאי כשהבחירות בספטמבר. וזה היה הבחירות הראשונות עם טקסט פיראטי. שי קנוהל - מאיפה הגיעו? רוב המצביעים הגיעו מהלא מצביעים. 30% מהלא מצביעים והשאר מכל הקצוות של הקשת.

ברוך - באמת לא מצביעים מתעניינים מאוד במפלגה. בעיקר בשאלה היא - "למה הפיראטים לא בסקרים?" איך להתמודד עם השאלה הזו?

פלנקר - הגישה האנרכיסטית, שמבקשת לשנות את השיטה, היא מה שמביא את הקולות. אינגו - היה אתמול סקר בבית ספר שקיבלנו 2% בסקרים. בפעם הראשונה נכנסו בסקר הסטודנטים. סגקרים מהמדיה לסטודנטים. וסקרים של בתי ספר. וגם בבחירות של אלו שאין להם זכות הצבעה, ילדים ותושבים זרים.

אינגו - עוד משהו - פה [בישראל ב.א.] יש את אחוז החסימה של 2% ובגרמניה 5%. ולכן שואלים [האם אתם רוצים להצביע עבור מפלגה שכרגע נמצאת ב.א.] בפרלמנט או "משהו אחר". וכשה-"אחרים" עלו מעל 5%, זה מה שאיפשר לנו להגיד לאנשים תראו, ה-"אחרים" עלה ב-3-5%.

ביום הקניות שלפני הקריסמס, לשים גזיבו כתום מול מרכז הקניות ולהסתובב עם דגלים גדולים וצבעוניים.

חמי - איך מגיסים כספים לקמפין? לאקטיביסטים אין כסף או זמן.

אינגו - בקמפיין הראשון - זה התקיים בקסם. מדפיסים ובתי דפוס שמוכנים להדפיס ולמכור את זה ברשת. אף אחד לא ביקש מהם והם עשו את זה. 10יורו לחולצה. ואם תזמינו משהו מהחברה שלנו תקבלו חולצה פיראטית בחינם. יש מצב שהמייסד של החברה הזו היה פיראט, אבל הוא עשה את זה בשביל כסף. עשו חולצות יקרות וגם זולות. וגם דגלים לאוטו. אנשים פשוט עשו את זה כי זה כיף. לא היה משהו מאורגן. זה היה פרויקט רווחי. הלוגויאם הפיראטיים הם בדרך כלל מאוד מגניבים. גם השם פירטים מגניב.

ברוך - כל הקבוצה הירושלמית הם גרפיקאים. צריך להתחבר אליהם. פלנקר - אתכתב איתם עוד הערב.

ברוך - האם היו מאמצים מכוונים? אסטרטגיה מרכזית? קהלי יעד שכיוונו אליהם?

אינגו - כן , היו חברי ועד והם עשו את הפוסטרים. הצביעו עליהם . הייתה תשתית. היה אפשר לבוא למטה ולאסוף פוסטרים. הייתה תשתית של המפלגה שהתאימה לאלפי חברים. ובאמצע הקמפיין קפץ מ-0.5% ל-10%.

שי קנוהל - מה הרגישו אלו שבאו להצביע?

אינגו - משך שנים אני הייתי מצביע מהסוג שמצביע כי חייבים להשתתף במשחק הדמוקרטי, מה שנקרא מצביע ל"האופציה הכי פחות גרועה". ואז בפעם הראשונה הצבעתי באמת. והרעיון ששכנע אותי היה שהם רוצים לשנות את השיטה. והם היו בטוחים שמשהו יבוא ומשהו באמת בא. לא היה משוב נוזלי. היה את נושא החוק של צנזורת האינטרנט וכולם היו נגד זה. והקמפיין נגד החוק ובעד הפיראטים היה מצויין כי הם התאחדו. אז הרבה אנישם. הייתה שרה אחד, היו הרבה אנשים עם חולצה עם פני השרה הזו ואיקס. היה אוייב משותף.

שאלו "למה יש לך את החולצה הזו?" ואז התשובה - כי יש מפלגה כזו.

הייתה אפשרות לתרום כסף באתר. וזה צריך להיות מאוד נגיש באתר. אנחנו צריכים להצליח ולכן חשוב שתתרמו. מי שהיה לו כסף נתן כסף. וזה רץ ברשתות החברתיות פייסבוק, היו כפתורים בכל מקום.

בשלב הראשוני זה היה כל כך חם שלא היה איכפת לאף אחד. היום זה קצת אחרת אבל אז סמכו עלינו. כל כך היו לאנשים את החשיבות של האוייב המשותף וגם לתת 10 יורו זה לא נורא.

אביב - אולי כדאי למחזר את הקמפיין עם הסרט הדבקה על הפה.

אינגו - זה היה גם הצרטפות מקרים עם המסיכה של האננונימוס, שהתחבר לפיראטים וזה עזר מאוד.

אביב - אולי אפשר לשתפ עם האנונימוס הגרמנים כדי ליצור כח בקמפיין.

אינגו - עד כמה שאני מבין הייתה להם תדמית טובה לאנונימוס, שאנשים חשבו שהם האנשים הטובים. בעיקר המסיכות הללו עפו בתקשורת.

ברוך - ועוד שאלה נפוצה - "הפיראטים זה מעורר קונוטציות שליליות" - מה אפשר לענות לזה? להסביר איך הפירטים טובים? חולצה וגרפיקה?

אינגו - צריך להסביר קצת על המפלגה, בפעם השניה או השלישית שהם ישמעו עליה הם כבר יבואו עם תדמית חיובית לגבי המושג פיראטים. היינו מציגים את המפלגה בעיקר דרך האג'נדה, לפי הסדר הבא:

  1. בעיקר להסביר את השינוי בשיטה. בגרמניה בעיקר היה הנושא הראשון אנטי צנזורה. השני היה דמוקרטיה נזילה. הקונספט. להכנס בפנים כדי לשנות מבפנים. אנחנו לא פוליטיקאים מקצועיים. ושלישי - אנחנו עושים את זה בשביל הכיף.
  2. זכויות יוצרים - YOUTUBE
  3. שיתוף קבצים - PIRATE BAY - לא ללכת לכלא בגלל שיתוף קבצים
  4. וזכויות אדם.
  5. הזכות להשתתף בחברה והאפשרות להשתתף. המיסים, החיבור לאנשים. ללכת לאן שאתה רוצה, לדבר עם אנשים. ולכן אתה צריך קצת כסף. ולכן צריך לדבר על חלוקת העושר. צריך לדבר על זה. זה באמת קצת שמאלי וסוציאליסטי. אבל לדבר על הפערים זה דבר חשוב.

פלנקר - פיראטים מסביב לעולם שותפים לאותו סולם ערכים. למשל אנטיגזענות ופאשיזם. ולדעתי יש מצב לחבר את הסט הזה למשהו כלל עולמי. כללי בסיס עולמים.

אינגו - מסכים לזה. במפלגה שלנו היו אנשים שדיברו גזענות והיו המון אנשים שאמרו "לא אנחנו לא רוצים להיות משוייכים לזה". אבל זה היה מאוד ברור שזה לא מה שהפיראטים רוצים. אני חושב שאי אפשר לרשום כללים כלל עולמיים פיראטיים, אבל יש כמה דברים שהם מובנים מאליהם. כללים לא כתובים.

זו צריכה להיות תנועה כלל עולמית.

באתר תמיד היו הדגלים והקישורים לשאר המפלגות הפיראטיות בעולם.

הפלאיירים ברחוב היו תמיד בהרבה שפות. שאנשים פשוט עשו.

אביב - מה היו המסרים נגד הצנזורה.?

אינגו - מצלמת וידאו מצלמת אח גדול וגם צנזורה. המסר - אם בנאדם נורמלי מספיק יגלוש ברשת אז אפשר יהיה לראות בו טרוריסט. http://www.youtube.com/watch?v=SGD2q2vewzQ

ברוך - תודה לכולם ושיהיה לנו בהצלחה!

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים