בחינות הבגרות בחינה מחדש

מתוך שקוף באוהל
(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(2. אי נחת ציבורית – מה קורה בפועל?)
(3. מיפוי הניסיונות שנעשו בעבר לטובת שינוי בחינות הבגרות)
 
(24 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
(לוגו ועדת החינוך של מאהל רוטשילד)
+
כנסו לדף הפייסבוק של ועדת החינוך להמשך שיחה
 +
 
 +
http://www.facebook.com/groups/173917769348339/274990779241037/?notif_t=group_activity
  
 
== בחינות הבגרות – בחינה מחדש ==
 
== בחינות הבגרות – בחינה מחדש ==
 +
'''ועדת החינוך של מאהל רוטשילד'''
 +
 
ינואר 2012
 
ינואר 2012
  
 
== תקציר ==
 
== תקציר ==
  
 +
ועדת החינוך של מאהל רוטישלד, באמצעות דיונים עם הציבור הרחב, זיהתה את בחינות הבגרות כחוליה החלשה והמשפיעה ביותר על אופייה של מערכת החינוך בישראל. לדעת חברי הוועדה, רק באמצעות שינוי מעמיק של שיטת ההערכה, ניתן יהיה לשפר באופן משמעותי את איכות החינוך בישראל.
  
ועדת החינוך של רוטשילד זיהתה בבחינות הבגרות נקודה ארכימדית אשר מעוררת אי נחת בציבור, דרכה אפשר להבין חלק גדול מבעיות מערכת החינוך ודרך בחינה מחדש של בחינות הבגרות להניע תהליך רחב של שינוי בעל השלכות מרחיקות לכת על איכות החינוך בישראל.
+
בהתבסס על תהליך ממושך של למידה בשיתוף אנשי חינוך, מורים, הורים, תלמידים והאקדמיה, להלן עמדתה של ועדת החינוך של מאהל רוטשילד:
  
בעקבות תהליך ממושך של למידה בשיתוף השדה והאקדמיה, גובשה עמדתה של ועדת החינוך של מאהל רוטשילד.
+
אנו מתנגדים למדיניות ההערכה הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לשינון של ידע וסטנדרטיזציה.
 +
אנו קוראים לצמצום משמעותי של מספר בחינות הבגרות, לשינוי אופיין משינון לפיתוח חשיבה יוצרת וביקורתית כמו גם מיומנויות רלוונטיות למאה ה-21, ולהגברת האוטונומיה של בתי הספר בהערכה.'''
  
'''אנו מתנגדים למדיניות ההערכה הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לסטנדרטיזציה בלבד.
+
מסמך בגרויות
'''
+
  
'''אנו קוראים לשינוי שיטת הבגרויות ברוח המלצות הועדות המקצועיות שדנו בנושא זה בעבר.'''
+
==1. הרציונל לקיום בחינות הבגרות ==
  
'''אנו קוראים לצמצום מספר בחינות הבגרות, לשינוי אופיין ולהגברת האוטונומיה של בתי הספר בהערכה.'''
 
  
==1. למה יש בחינות בגרות? ==
+
א. הצבת נקודת סיום משמעותית המסמלת את סיום הלימודים ועמידה של התלמיד בכל הדרישות.
  
 +
ב. הנחלת קאנון משותף לכל חלקי החברה הישראלית: 1. תכנים (למשל, לימודי היסטוריה, תנ"ך ואזרחות). 2. מיומנויות בסיסיות (למשל הבעה בכתב, ידע בשפות זרות, יכולת מתמטית).
  
א. לשם הצבת נקודת סיום משמעותית המסמלת את סיום הלימודים ועמידה של התלמיד בכל הדרישות.
+
ג. מתן הזדמנות שווה לכולם - קריטריון חיצוני אובייקטיבי לכאורה, לצורכי מיון וקבלה למסלולי הלימוד השונים במוסדות להשכלה גבוהה ובמקומות העבודה.
 
+
ב. לשם הנחלת קאנון משותף לכל חלקי החברה הישראלית:
+
 
+
1. תכני ליבה תרבותיים משותפים (למשל, לימודי היסטוריה, תנ"ך ואזרחות)
+
 
+
2. מיומנויות בסיסיות (למשל הבעה בכתב, ידע בשפות זרות, יכולת מתמטית)
+
 
+
ג. לשם בדיקת התאמה ולצורך מיון למסלולי הלימודים השונים במוסדות להשכלה גבוהה ובמקומות העבודה.
+
 
+
ד. לשם הערכת איכות הלמידה בבתי הספר השונים. בחינות הבגרות משמשות ככלי לביקורת על בתי ספר ושיפורם.
+
  
 +
ד.    כלי אחיד להשוואה בין בתי הספר ומעקב ובקרה אחר הישגיהם.
  
 
== 2. אי נחת ציבורית – מה קורה בפועל? ==
 
== 2. אי נחת ציבורית – מה קורה בפועל? ==
  
  
1. בחינות הבגרות גורמות לשעבוד של מערכת החינוך כולה להכנה לבחינות הבגרות. כמו גם מתן תמריץ שלילי לכל פעילות חינוכית שאינה משפיעה על ציוני בחינות הבגרות, כגון ערכים, תכנים או מיומנויות שאינם נכללים בחומר לבחינות הבגרות. 
+
1. בחינות הבגרות גורמות לשעבוד של מערכת החינוך כולה להכנה לבחינות הבגרות.  
 
+
2. שיטוח ורידוד של התכנים כדי שאפשר יהיה לקיים עליהם בחינה מבוססת ידע ומצומצמת בבחינת בדיקת מיומנויות. עידוד של שינון על חשבון העמקה וחשיבה יצירתית.
+
 
+
3. בחינות הבגרות גורמות לפגיעה במעמד המורה, שהופך ממורה ומחנך למוסר תכנים טכני וחסר אוטונומיה.
+
 
+
4. בחינות הבגרות מאפשרות יתרון לתלמידים שיכולים לממן שיעורים פרטיים, קניית ספרות עזר ולימוד נוסף במסגרות הכנה מיוחדות, יתרון זה פוגע בשכבות החלשות.
+
 
+
5. קיום בחינות מיון והערכה החל מכיתות בית הספר היסודי מעודד הנשרת תלמידים שעלולים להוריד את ממוצעי הציונים. התלמידים "הופכים למספרים" ומפסיקים להיות אנשים שלמים בעלי יכולות וחוזקות  מגוונות.
+
  
6. אף שציון מספרי אינו יכול להעיד על תהליכים חשיבתיים, מתמקדת המערכת באופן בלעדי בציון המספרי הסופי. סטנדרטיזציה כוזבת זו יוצרת מצג שווא של אובייקטיביות למרות שזו אובייקטיביות הנחווית כשרירותיות.  
+
2.       בחינות הבגרות מהוות תמריץ שלילי לכל פעילות חינוכית שאינה קשורה במתן במבחני הבגרות, כגון ערכים, תכנים או מיומנויות שאינם נכללים בחומר לבחינות הבגרות.
  
7. מתקבעת תפיסה מעוותת של מהות הלמידה וההערכה וכתוצאה מכך, תרבות של שקר, החל מרמאות בבחינות, דרך מערכות נלוות של אבחון פסיכולוגי/פסיכודידקטי לצורך השגת הקלות, תרופות לשיפור יכולות שינון, וכלה בלימוד אסטרטגיות להצלחה בבחינות ללא הבנת החומר.
+
3. בחינות הבגרות גורמות לשיטוח ורידוד של התכנים בכך שהן מחייבות שינון על חשבון העמקה וחשיבה יצירתית וביקורתית.  
  
8. במקום הערכה תומכת למידה, המאפשרת מתן משוב הפקת לקחים ותיקון טעויות כדי שיפור יכולות התלמידים והתהליך החינוכי, מתקיימת הערכה שתכליתה מיון בלבד, שנחווית כפוגענית ומובילה לניכור.  
+
4. בחינות הבגרות גורמות לפגיעה במעמד המורה, שהופך ממורה ומחנך למוסר תכנים טכני וחסר אוטונומיה.
  
9. הלמידה לצורך הצלחה בבחינה היא משעממת ומשניאה את המקצועות הנלמדים.  
+
5. בחינות הבגרות מקנות יתרון אינהרנטי לתלמידים שיכולים לממן שיעורים פרטיים, קניית ספרות עזר ולימוד נוסף במסגרות הכנה מיוחדות. יתרון זה פוגע בשכבות החלשות.
  
10. מדידת ציונים ואחוז זכאות לבגרויות ככלי לפיקוח על בתי הספר ועל המורים, מבוסס על חוסר אמון פנים מערכתי וממשיך להנציח את המצב.
+
6. בחינות הבגרות, ועצם העובדה שבית הספר נמדד על פי אחוזי הזכאות לבגרות שבו, מביאות לגיבושם של מנגנונים פנימיים להנשרה של תלמידים שעשויים להוריד את אחוזי המעבר.
 +
 +
8. בחינות הבגרות מתייגות את התלמידים לפי מספרים ואינן מאפשרות הערכה תומכת למידה, שכוללת משוב, הפקת לקחים ותיקון טעויות לצורך שיפור יכולות התלמידים.
  
== 3. נסיונות לשינוי בחינות הבגרות מהעבר: המלצות, יישום ולקחים ==
+
== 3. מיפוי הניסיונות שנעשו בעבר לטובת שינוי בחינות הבגרות ==
  
החל משנות ה-70 התרחשו כמה תהליכים במשרד החינוך, שכללו: ועדות, דוחות ונסיונות שונים, אשר קראו לשינוי משמעותי בבחינות הבגרות בכיוונים שאותם אנו מציעים. כלל נסיונות אלו נקטעו באיבם מסיבות שונות (כלכליות, פוליטיות ועוד). המשרד לא השכיל לפעול לפי המלצות הועדות השונות (פנימיות וחיצוניות) והדוחות המקצועיים:
+
החל משנות ה-70 התרחשו כמה תהליכים במשרד החינוך, שכללו: ועדות, ד"וחות ונסיונות שונים, אשר קראו לשינוי משמעותי בבחינות הבגרות בכיוונים אותם אנו מציעים. כלל הניסיונות נקטעו באיבם מסיבות שונות, כלכליות, פוליטיות ורובם עדיין ולא הגיעו לכלל יישום.
 +
להלן סקירה של הד"וחות והוועדות העיקריים:
  
  
1. בשנות ה-70 פיתחה '''התכנית להוראת הביולוגיה בדרך החקר''' מודל המבוסס על התאמה בין תכניות לימודים, חומרי למידה וסטנדרטים, פיתוח מקצועי של עובדי חינוך ודרכי הערכה, כגון בחינות הבגרות ודרכי הערכה נוספות. מפרוייקט זה עלו תובנות חשובות אך רובן לא יושמו בשטח.~
+
1. בשנות ה-70 פיתחה התכנית להוראת הביולוגיה בדרך החקר מודל המבוסס על התאמה בין בחינות הבגרות לבין תכניות הלימודים וחומרי הלמידה לבין, פיתוח מקצועי של עובדי חינוך וחשיבה על דרכי הערכה נוספות. התכנית יושמה בשטח בהצלחה ושינתה את פני הוראת הביולוגיה בישראל למשך עשרות שנים. מתכנית זו עלו תובנות חשובות שסייעו לגיבוש תכניות נוספות במהלך השנים.
  
2. '''ועדת בן פרץ'''– בשנת 1994 הגישה ועדת בן פרץ לבדיקת המתכונת של בחינות הבגרות והגמר, המלצות לשינויים יסודיים במערכת הבחינות. במרכזן: התאמה של דרכי ההערכה למגוון שיטות ההוראה, חיזוק האוטונומיה הבית-ספרית כדרך לאיזון ההערכה החיצונית, והתבססות על מכלול מגוון של דרכי ההערכה הבית ספרית.
+
2. '''ועדת בן פרץ'''– בשנת 1994 הגישה ועדת בן פרץ לבדיקת המתכונת של בחינות הבגרות והגמר המלצות לשינויים יסודיים במערכת הבחינות. במרכזן: התאמה של דרכי ההערכה למגוון שיטות ההוראה, חיזוק האוטונומיה הבית-ספרית כדרך לאיזון ההערכה החיצונית, והתבססות על מגוון של דרכי הערכה בית ספרית.
  
3. '''חוזר מנכ"ל כ'''' - המלצות ועדת בן-פרץ הובילו לגיבוש מדיניות חדשה במשרד החינוך, שנוסחה בחוזר מנכ"ל כ' (תשנ"ו, 1996). החוזר מציין את הבעייתיות הרבה במבנה בחינות הבגרות ובמבנה הלימודים הנגזר מהן, ומציע מתן ביטוי לאוטונומיה בית ספרית, גיוון בדרכי הערכת ההישגים בבית ספר על יסודי וכן, מעבר באופן חלקי להערכות בית-ספריות מבוקרות בכמה מקצועות, כחלופה לבחינות בגרות חיצוניות. במקביל לשינוי המדיניות, בוצע מחקר הערכה רחב-היקף שנועד לבחון את תהליך הטמעת השינויים בשטח. '''(כדאי לציין אם היו ממצאים מוצלחים מהמחקר)'''
+
3. '''חוזר מנכ"ל כ'''' - המלצות ועדת בן-פרץ הובילו לגיבוש מדיניות חדשה במשרד החינוך, שנוסחה בחוזר מנכ"ל כ' (תשנ"ו, 1996). החוזר מציין את הבעייתיות הרבה במבנה בחינות הבגרות ובמבנה הלימודים הנגזר מהן, ומציע מתן ביטוי לאוטונומיה בית ספרית, גיוון בדרכי הערכת ההישגים בבית ספר על יסודי וכן, מעבר באופן חלקי להערכות בית-ספריות מבוקרות בכמה מקצועות, כחלופה לבחינות בגרות חיצוניות. במקביל לשינוי המדיניות, בוצע מחקר הערכה רחב-היקף, שנועד לבחון את תהליך הטמעת השינויים בשטח, כפי שיתואר בסעיף הבא.  
  
4. פרויקט '''"בגרות 2000 / ניסוי 22 היישובים"''' (1994) - המטרה בפרוייקט זה הייתה לחזק את הלמידה וההוראה, לגוונן ולהתאים את דרכי הערכת ההישגים הן למטרות ההוראה, והן לתכניה ולצרכיה '''(מה זה צרכי ההוראה?)'''. מחקר הערכה שליווה את הפרויקט הראה שההוראה והלמידה גוונו תוך שימוש במבחר כלי הערכה והצביע על הישגים בתחומים של תפקודי חשיבה גבוהים בצד הישגים בתחומי ידע והבנה, בשיפור האווירה הלימודית והגברת המוטיבציה בקרב התלמידים, כמו גם שיפור התקפות של הערכת ההישגים. למרות זאת, פרויקט "בגרות 2000" הופסק בשל היקף המשאבים וההשקעה שדרש, בשל שינויים בצמרת משרד החינוך, ובשל היבטים תקציביים והתנגדות האוניברסיטאות.  
+
4. פרויקט '''"בגרות 2000 / ניסוי 22 היישובים"''' (1994) - המטרה בפרוייקט זה, שהתבסס על חוזר מנכ"ל כ', הייתה לחזק את שיטות הלמידה וההוראה, לגוון אותן ולהתאים את דרכי הערכת ההישגים הן למטרות ההוראה והן לתכניה ולצרכיה. מחקר הערכה שליווה את הפרויקט הראה ששיטות ההוראה והלמידה גוונו בפועל, תוך שימוש במבחר כלי הערכה. המחקר הצביע על הישגים בתחומים של תפקודי חשיבה גבוהים בצד הישגים בתחומי ידע והבנה, בשיפור האווירה הלימודית והגברת המוטיבציה בקרב התלמידים, כמו גם שיפור התקפות של הערכת ההישגים. למרות זאת, פרויקט "בגרות 2000" הופסק בשל היקף המשאבים וההשקעה שדרש, בשל שינויים בצמרת משרד החינוך, ובשל היבטים תקציביים והתנגדות האוניברסיטאות.  
  
5. '''דו"ח קבוצת ון ליר לחינוך''' (2007) – בדו"ח זה קבעה הקבוצה כי מודל בחינות הבגרות בישראל דורש בעיקר לשנן, למיין ולזהות תכנים ואינו מעודד תהליכי חשיבה גבוהים. בעקבות כך אימץ בשנת 2007 משרד החינוך את מדיניות "האופק הפדגוגי" ובספטמבר 2008 יצא חוזר מנכ"ל המתאר את השינויים שעתידים להתחולל בדרכי ההערכה הקשורות לתעודת הבגרות (חוזר סט/ 1(א), אלול התשס"ח- ספטמבר 2008): א. העלאת שיעור הפריטים הדורשים ביצועי הבנה וכישורי חשיבה בבחינות בכתב; ב. אפשור להמרת חלקים מיחידות הבגרות או יחידות בגרות שלימות בהערכה בית ספרית מתמשכת, שתתבטא בתיק עבודות או לחילופין בעבודות חקר. תהליך ההטמעה של המדיניות החדשה ניצב בפני אתגרים, כגון: חוסר הסכמה לגבי "תכני ליבה" של המבחנים, חוסר יציבות פוליטית, אילוצים תקציביים, אינטרסים סותרים של קבוצות עניין שונות, והתנגדות האוניברסיטאות לתהליך.
+
5. '''דו"ח קבוצת ון ליר לחינוך''' (2007) – בשנת 2007 אימץ משרד החינוך את מדיניות "האופק הפדגוגי", שכללה, בין היתר, גם המלצה חד משמעית לביצוע שינוי הדרגתי במבנה בחינות הבגרות. באותה שנה, הזמין משרד החינוך את ביצוע "דו"ח קבוצת ון ליר לחינוך (2007).  בדו"ח זה קבעה הקבוצה, כי מודל בחינות הבגרות בישראל דורש בעיקר לשנן, למיין ולזהות תכנים ואינו מעודד תהליכי חשיבה גבוהים. ו בספטמבר 2008 יצא חוזר מנכ"ל שמטרתו להתוות את הדרך האופרטיבית לביצוע מדיניות "האופק הפדגוגי". החוזר המתאר את השינויים שעתידים להתחולל בדרכי ההערכה הקשורות לתעודת הבגרות (חוזר סט/ 1(א), אלול התשס"ח- ספטמבר 2008): א. העלאת שיעור הפריטים הדורשים ביצועי הבנה וכישורי חשיבה בבחינות בכתב; ב. המרת חלקים מיחידות הבגרות או יחידות בגרות שלימות בהערכה בית ספרית מתמשכת, שתתבטא בתיק עבודות או לחילופין בעבודות חקר. למרות ששינויים ברוח זו החלו להתרחש באופן איטי והדרגתי בשורה של מקצועות לימוד, ההמלצות לא יוזשמו במלואן, בין היצר משום שתהליך ההטמעה של המדיניות החדשה ניצב בפני אתגרים, כגון: חוסר הסכמה לגבי "תכני ליבה" של המבחנים, קשיים מקצועיים בהערכה מהימנה ותקיפה של מטרות הוראה מורכבות, חוסר יציבות פוליטית, אילוצים תקציביים , ואינטרסים סותרים של קבוצות עניין שונות והתנגדות האוניברסיטאות לתהליך.
  
 
== 4. כיוונים ופתרונות - מבט לעתיד - השלכות, יתרונות, חסרונות ==
 
== 4. כיוונים ופתרונות - מבט לעתיד - השלכות, יתרונות, חסרונות ==
  
בפרק זה אנו רוצים להציג כיווני פעולה לשינוי המצב. פתרונות אלו גובשו בתהליך למידה מעמיק ומקיף של ועדת החינוך של רוטשילד, הכוללת מורים ואנשי חינוך, הורים, תלמידים, מומחים אקדמיים ואנשי מקצוע מגופים שונים. על פרק זה אין עדיין קונצנזוס ציבורי ואנו מביאים אותו  לדיון כהמשך וכהעמקה של השיח שתועד בקונגרסי החינוך השונים ובמיוחד בקונגרס הבגרויות בגימנסיה הרצליה.
+
בפרק זה אנו רוצים להציג כיווני פעולה לשינוי המצב. פתרונות אלו גובשו בתהליך למידה מעמיק ומקיף של ועדת החינוך של רוטשילד, שכלל מורים ואנשי חינוך, הורים, תלמידים, מומחים אקדמיים ואנשי מקצוע מגופים שונים.
  
שינוי מהסוג הנדון כאן, אינו נפרד מדיון בשינוי שיטות ההוראה ובמידת האוטונומיה הניתנת לבתי הספר בתחום ההערכה. המיקוד בבחינות הבגרות עוזר להגיע לדיון זה ממקום מושכל.
+
חשוב לציין, ששינוי מהסוג הנדון כאן, אינו נפרד מדיון בשינוי שיטות ההוראה ובמידת האוטונומיה הניתנת לבתי הספר בתחום ההערכה. המיקוד בבחינות הבגרות עוזר להגיע לדיון זה ממקום מושכל. כמו כן, הדברים שיובאו אינם בבחינת חידוש ביחס לחומרים שכבר גובשו בעבר על ידי משרד החינוך עצמו וועדות מטעמו, ולמרבה הצער, מעולם לא יושמו.
  
א. אנו מוחים נגד המדיניות הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לכדי מדידת אחוז זכאות לבגרות וציונים במבחנים סטנדרטים. אנו חושבים שמיקוד יתר בקריטריונים אלו גורם נזק בל ישוער לחברה הישראלית.
+
א. אנו מוחים נגד המדיניות הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לכדי מדידת אחוז זכאות לבגרות וציונים במבחנים סטנדרטים. אנו חושבים שמיקוד יתר בקריטריונים אלו גורם נזק בל ישוער לאיכות החינוך בישראל ולדמות הבוגר הרצוי.
  
ב. אנו קוראים לשינוי שיטת הבגרויות ברוח המלצות הועדות המקצועיות שדנו בנושא זה בעבר. שינוי, בו יצומצם הדגש על מבחנים אחידים לטובת מודלים אחרים של הוראה והערכה המפתחות חשיבה ומיומנויות אורייניות ומחזקות דרכי ביטוי שונות.
+
ב. אנו קוראים לשינוי שיטת הבגרויות ברוח המלצות הועדות המקצועיות שדנו בנושא זה בעבר, כך שא.יצומצם הדגש על מבחנים אחידים לטובת מודלים אחרים של הוראה והערכה המפתחים חשיבה ומיומנויות אורייניות ומחזקים דרכי ביטוי שונות. ב. יצומצם באופן משמעותי מספר בחינות הבגרות כך שנפנה את המקום הראשון בעולם במספר בחינות בגרות למדינה אחרת
  
ג. כיום בחינות הבגרות מהוות הכלי המרכזי למיון ולהנגשה דיפרנציאלית של אוכלוסיות שונות להשכלה גבוהה ולתעסוקה. אנו רואים חשיבות בכך שכל שינוי בבבחינות ובתעודת הבגרות לא תפגע, ואף תעודד, נגישות שיוויונית להשכלה גבוהה ולתעסוקה, תוך התחשבות בשאלות של צדק חברתי, שיוויון ורב תרבותיות.
 
  
 
להלן הדילמות המרכזיות וכיווני הפתרון כפי שחברי הוועדה דנו בהם:
 
להלן הדילמות המרכזיות וכיווני הפתרון כפי שחברי הוועדה דנו בהם:
שורה 88: שורה 78:
 
1. כמה בחינות בגרות? – כיום תלמיד נבחן על כ-15 בחינות בגרות. אנו קוראים לצמצום משמעותי של מספר בחינות הבגרות הסטנדרטיות (ולדעות מסויימות אף לביטולן). צמצום זה יקטין את השפעתם המזיקה ויפנה משאבים ללימוד והערכה המתאימים למאה ה-21.  
 
1. כמה בחינות בגרות? – כיום תלמיד נבחן על כ-15 בחינות בגרות. אנו קוראים לצמצום משמעותי של מספר בחינות הבגרות הסטנדרטיות (ולדעות מסויימות אף לביטולן). צמצום זה יקטין את השפעתם המזיקה ויפנה משאבים ללימוד והערכה המתאימים למאה ה-21.  
  
2. מי מעריך? – כיום רוב רובן הבחינות מוערכות באופן חיצוני על ידי משרד החינוך, אנו חושבים שחלק משמעותי מהבחינות ומההערכה צריך לעבור להערכה בית ספרית, תוך קביעת קריטריונים אחידים ומנגנוני הערכה מורכבים בבתי הספר. אנו מאמינים כי הערכה משמעותית ורב מימדית יכולה להתרחש על סמך קשר אישי והיכרות מעמיקה בין מורה לתלמידים, תחזק את סמכות המורה ומעמדו, תחזק מגוון של דרכי הערכה ולימוד ועוד.  
+
2. מה יהיו המקצועות עליהם ייבחנו התלמידים? - אנו קוראים להקמת וועדה עם נציגי כלל הזרמים לצורך דיון בשאלה זו. שני דגשים חשובים לצורך הדיון: א. מתן תשובה על השאלה מהי דמות הבוגר הרצוי ב. איזון מושכל בין צמצום לבין פגיעה במקצועות שלא יוגדרו כמקצועות ל"בגרות".
  
3. על מה נבחנים? – שאלת מקצועות החובה/ליבה המצומצמת שעליהם נבחנים התלמידים היא שאלה בעלת השלכות רבות. אנו קוראים לבחינה מושכלת של שאלה זו, תוך שימת לב לסוגיות של דמות הבוגר הרצוי בחברה פלורליסטית וסולידרית, פתרונות שלא יפגעו ביוקרתם של המקצועות השונים, וסוגיות נוספות הקשורות לתפיסת הידע במאה ה 21 ולאוטונומיה ובחירה מול אחידות ופיקוח.
+
3. מי מעריך? – כיום רוב רובן הבחינות מוערכות באופן חיצוני על ידי משרד החינוך, אנו חושבים שחלק משמעותי מהבחינות ומההערכה צריך לעבור להערכה בית ספרית, תוך קביעת קריטריונים אחידים ומנגנוני הערכה מורכבים בבתי הספר. אנו מאמינים כי הערכה משמעותית ורב מימדית יכולה להתרחש על סמך קשר אישי והיכרות מעמיקה בין מורה לתלמידים, תחזק את סמכות המורה ומעמדו, תחזק מגוון של דרכי הערכה ולימוד ועוד. שיטה זו גם תנחיל אמון של המערכת בבתי הספר שיחלחל למנהלים ולמורים וחשיבותו לא תסולא בפז.
  
 
4. איך נבחנים?  - כאמור, כיום רוב הבחינות הן בחינות מדידה סטנדרטיות. אנו קוראים לשינוי מהותי באופני הערכה, כך שיתמקדו בהערכת חשיבה מסדר גבוה, מגוון אינטליגנציות, דרכי הבעה שונות, תהליכים, מעורבות חברתית ועוד וזאת תוך התאמה למיומנויות הנדרשות במאה ה-21. שינוי משמעותי באופני הערכה יוביל לשינוי הנדרש באופני הלמידה ולעדכונם.
 
4. איך נבחנים?  - כאמור, כיום רוב הבחינות הן בחינות מדידה סטנדרטיות. אנו קוראים לשינוי מהותי באופני הערכה, כך שיתמקדו בהערכת חשיבה מסדר גבוה, מגוון אינטליגנציות, דרכי הבעה שונות, תהליכים, מעורבות חברתית ועוד וזאת תוך התאמה למיומנויות הנדרשות במאה ה-21. שינוי משמעותי באופני הערכה יוביל לשינוי הנדרש באופני הלמידה ולעדכונם.

גרסה אחרונה מתאריך 08:06, 1 במרץ 2012

כנסו לדף הפייסבוק של ועדת החינוך להמשך שיחה

http://www.facebook.com/groups/173917769348339/274990779241037/?notif_t=group_activity

תוכן עניינים

בחינות הבגרות – בחינה מחדש

ועדת החינוך של מאהל רוטשילד

ינואר 2012

תקציר

ועדת החינוך של מאהל רוטישלד, באמצעות דיונים עם הציבור הרחב, זיהתה את בחינות הבגרות כחוליה החלשה והמשפיעה ביותר על אופייה של מערכת החינוך בישראל. לדעת חברי הוועדה, רק באמצעות שינוי מעמיק של שיטת ההערכה, ניתן יהיה לשפר באופן משמעותי את איכות החינוך בישראל.

בהתבסס על תהליך ממושך של למידה בשיתוף אנשי חינוך, מורים, הורים, תלמידים והאקדמיה, להלן עמדתה של ועדת החינוך של מאהל רוטשילד:

אנו מתנגדים למדיניות ההערכה הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לשינון של ידע וסטנדרטיזציה. אנו קוראים לצמצום משמעותי של מספר בחינות הבגרות, לשינוי אופיין משינון לפיתוח חשיבה יוצרת וביקורתית כמו גם מיומנויות רלוונטיות למאה ה-21, ולהגברת האוטונומיה של בתי הספר בהערכה.

מסמך בגרויות

1. הרציונל לקיום בחינות הבגרות

א. הצבת נקודת סיום משמעותית המסמלת את סיום הלימודים ועמידה של התלמיד בכל הדרישות.

ב. הנחלת קאנון משותף לכל חלקי החברה הישראלית: 1. תכנים (למשל, לימודי היסטוריה, תנ"ך ואזרחות). 2. מיומנויות בסיסיות (למשל הבעה בכתב, ידע בשפות זרות, יכולת מתמטית).

ג. מתן הזדמנות שווה לכולם - קריטריון חיצוני אובייקטיבי לכאורה, לצורכי מיון וקבלה למסלולי הלימוד השונים במוסדות להשכלה גבוהה ובמקומות העבודה.

ד. כלי אחיד להשוואה בין בתי הספר ומעקב ובקרה אחר הישגיהם.

2. אי נחת ציבורית – מה קורה בפועל?

1. בחינות הבגרות גורמות לשעבוד של מערכת החינוך כולה להכנה לבחינות הבגרות.

2. בחינות הבגרות מהוות תמריץ שלילי לכל פעילות חינוכית שאינה קשורה במתן במבחני הבגרות, כגון ערכים, תכנים או מיומנויות שאינם נכללים בחומר לבחינות הבגרות.

3. בחינות הבגרות גורמות לשיטוח ורידוד של התכנים בכך שהן מחייבות שינון על חשבון העמקה וחשיבה יצירתית וביקורתית.

4. בחינות הבגרות גורמות לפגיעה במעמד המורה, שהופך ממורה ומחנך למוסר תכנים טכני וחסר אוטונומיה.

5. בחינות הבגרות מקנות יתרון אינהרנטי לתלמידים שיכולים לממן שיעורים פרטיים, קניית ספרות עזר ולימוד נוסף במסגרות הכנה מיוחדות. יתרון זה פוגע בשכבות החלשות.

6. בחינות הבגרות, ועצם העובדה שבית הספר נמדד על פי אחוזי הזכאות לבגרות שבו, מביאות לגיבושם של מנגנונים פנימיים להנשרה של תלמידים שעשויים להוריד את אחוזי המעבר.

8. בחינות הבגרות מתייגות את התלמידים לפי מספרים ואינן מאפשרות הערכה תומכת למידה, שכוללת משוב, הפקת לקחים ותיקון טעויות לצורך שיפור יכולות התלמידים.

3. מיפוי הניסיונות שנעשו בעבר לטובת שינוי בחינות הבגרות

החל משנות ה-70 התרחשו כמה תהליכים במשרד החינוך, שכללו: ועדות, ד"וחות ונסיונות שונים, אשר קראו לשינוי משמעותי בבחינות הבגרות בכיוונים אותם אנו מציעים. כלל הניסיונות נקטעו באיבם מסיבות שונות, כלכליות, פוליטיות ורובם עדיין ולא הגיעו לכלל יישום. להלן סקירה של הד"וחות והוועדות העיקריים:


1. בשנות ה-70 פיתחה התכנית להוראת הביולוגיה בדרך החקר מודל המבוסס על התאמה בין בחינות הבגרות לבין תכניות הלימודים וחומרי הלמידה לבין, פיתוח מקצועי של עובדי חינוך וחשיבה על דרכי הערכה נוספות. התכנית יושמה בשטח בהצלחה ושינתה את פני הוראת הביולוגיה בישראל למשך עשרות שנים. מתכנית זו עלו תובנות חשובות שסייעו לגיבוש תכניות נוספות במהלך השנים.

2. ועדת בן פרץ– בשנת 1994 הגישה ועדת בן פרץ לבדיקת המתכונת של בחינות הבגרות והגמר המלצות לשינויים יסודיים במערכת הבחינות. במרכזן: התאמה של דרכי ההערכה למגוון שיטות ההוראה, חיזוק האוטונומיה הבית-ספרית כדרך לאיזון ההערכה החיצונית, והתבססות על מגוון של דרכי הערכה בית ספרית.

3. חוזר מנכ"ל כ' - המלצות ועדת בן-פרץ הובילו לגיבוש מדיניות חדשה במשרד החינוך, שנוסחה בחוזר מנכ"ל כ' (תשנ"ו, 1996). החוזר מציין את הבעייתיות הרבה במבנה בחינות הבגרות ובמבנה הלימודים הנגזר מהן, ומציע מתן ביטוי לאוטונומיה בית ספרית, גיוון בדרכי הערכת ההישגים בבית ספר על יסודי וכן, מעבר באופן חלקי להערכות בית-ספריות מבוקרות בכמה מקצועות, כחלופה לבחינות בגרות חיצוניות. במקביל לשינוי המדיניות, בוצע מחקר הערכה רחב-היקף, שנועד לבחון את תהליך הטמעת השינויים בשטח, כפי שיתואר בסעיף הבא.

4. פרויקט "בגרות 2000 / ניסוי 22 היישובים" (1994) - המטרה בפרוייקט זה, שהתבסס על חוזר מנכ"ל כ', הייתה לחזק את שיטות הלמידה וההוראה, לגוון אותן ולהתאים את דרכי הערכת ההישגים הן למטרות ההוראה והן לתכניה ולצרכיה. מחקר הערכה שליווה את הפרויקט הראה ששיטות ההוראה והלמידה גוונו בפועל, תוך שימוש במבחר כלי הערכה. המחקר הצביע על הישגים בתחומים של תפקודי חשיבה גבוהים בצד הישגים בתחומי ידע והבנה, בשיפור האווירה הלימודית והגברת המוטיבציה בקרב התלמידים, כמו גם שיפור התקפות של הערכת ההישגים. למרות זאת, פרויקט "בגרות 2000" הופסק בשל היקף המשאבים וההשקעה שדרש, בשל שינויים בצמרת משרד החינוך, ובשל היבטים תקציביים והתנגדות האוניברסיטאות.

5. דו"ח קבוצת ון ליר לחינוך (2007) – בשנת 2007 אימץ משרד החינוך את מדיניות "האופק הפדגוגי", שכללה, בין היתר, גם המלצה חד משמעית לביצוע שינוי הדרגתי במבנה בחינות הבגרות. באותה שנה, הזמין משרד החינוך את ביצוע "דו"ח קבוצת ון ליר לחינוך (2007). בדו"ח זה קבעה הקבוצה, כי מודל בחינות הבגרות בישראל דורש בעיקר לשנן, למיין ולזהות תכנים ואינו מעודד תהליכי חשיבה גבוהים. ו בספטמבר 2008 יצא חוזר מנכ"ל שמטרתו להתוות את הדרך האופרטיבית לביצוע מדיניות "האופק הפדגוגי". החוזר המתאר את השינויים שעתידים להתחולל בדרכי ההערכה הקשורות לתעודת הבגרות (חוזר סט/ 1(א), אלול התשס"ח- ספטמבר 2008): א. העלאת שיעור הפריטים הדורשים ביצועי הבנה וכישורי חשיבה בבחינות בכתב; ב. המרת חלקים מיחידות הבגרות או יחידות בגרות שלימות בהערכה בית ספרית מתמשכת, שתתבטא בתיק עבודות או לחילופין בעבודות חקר. למרות ששינויים ברוח זו החלו להתרחש באופן איטי והדרגתי בשורה של מקצועות לימוד, ההמלצות לא יוזשמו במלואן, בין היצר משום שתהליך ההטמעה של המדיניות החדשה ניצב בפני אתגרים, כגון: חוסר הסכמה לגבי "תכני ליבה" של המבחנים, קשיים מקצועיים בהערכה מהימנה ותקיפה של מטרות הוראה מורכבות, חוסר יציבות פוליטית, אילוצים תקציביים , ואינטרסים סותרים של קבוצות עניין שונות והתנגדות האוניברסיטאות לתהליך.

4. כיוונים ופתרונות - מבט לעתיד - השלכות, יתרונות, חסרונות

בפרק זה אנו רוצים להציג כיווני פעולה לשינוי המצב. פתרונות אלו גובשו בתהליך למידה מעמיק ומקיף של ועדת החינוך של רוטשילד, שכלל מורים ואנשי חינוך, הורים, תלמידים, מומחים אקדמיים ואנשי מקצוע מגופים שונים.

חשוב לציין, ששינוי מהסוג הנדון כאן, אינו נפרד מדיון בשינוי שיטות ההוראה ובמידת האוטונומיה הניתנת לבתי הספר בתחום ההערכה. המיקוד בבחינות הבגרות עוזר להגיע לדיון זה ממקום מושכל. כמו כן, הדברים שיובאו אינם בבחינת חידוש ביחס לחומרים שכבר גובשו בעבר על ידי משרד החינוך עצמו וועדות מטעמו, ולמרבה הצער, מעולם לא יושמו.

א. אנו מוחים נגד המדיניות הנוכחית של משרד החינוך, בה הקריטריונים היחידים למדידה של התהליך החינוכי מצטמצמים לכדי מדידת אחוז זכאות לבגרות וציונים במבחנים סטנדרטים. אנו חושבים שמיקוד יתר בקריטריונים אלו גורם נזק בל ישוער לאיכות החינוך בישראל ולדמות הבוגר הרצוי.

ב. אנו קוראים לשינוי שיטת הבגרויות ברוח המלצות הועדות המקצועיות שדנו בנושא זה בעבר, כך שא.יצומצם הדגש על מבחנים אחידים לטובת מודלים אחרים של הוראה והערכה המפתחים חשיבה ומיומנויות אורייניות ומחזקים דרכי ביטוי שונות. ב. יצומצם באופן משמעותי מספר בחינות הבגרות כך שנפנה את המקום הראשון בעולם במספר בחינות בגרות למדינה אחרת


להלן הדילמות המרכזיות וכיווני הפתרון כפי שחברי הוועדה דנו בהם:

1. כמה בחינות בגרות? – כיום תלמיד נבחן על כ-15 בחינות בגרות. אנו קוראים לצמצום משמעותי של מספר בחינות הבגרות הסטנדרטיות (ולדעות מסויימות אף לביטולן). צמצום זה יקטין את השפעתם המזיקה ויפנה משאבים ללימוד והערכה המתאימים למאה ה-21.

2. מה יהיו המקצועות עליהם ייבחנו התלמידים? - אנו קוראים להקמת וועדה עם נציגי כלל הזרמים לצורך דיון בשאלה זו. שני דגשים חשובים לצורך הדיון: א. מתן תשובה על השאלה מהי דמות הבוגר הרצוי ב. איזון מושכל בין צמצום לבין פגיעה במקצועות שלא יוגדרו כמקצועות ל"בגרות".

3. מי מעריך? – כיום רוב רובן הבחינות מוערכות באופן חיצוני על ידי משרד החינוך, אנו חושבים שחלק משמעותי מהבחינות ומההערכה צריך לעבור להערכה בית ספרית, תוך קביעת קריטריונים אחידים ומנגנוני הערכה מורכבים בבתי הספר. אנו מאמינים כי הערכה משמעותית ורב מימדית יכולה להתרחש על סמך קשר אישי והיכרות מעמיקה בין מורה לתלמידים, תחזק את סמכות המורה ומעמדו, תחזק מגוון של דרכי הערכה ולימוד ועוד. שיטה זו גם תנחיל אמון של המערכת בבתי הספר שיחלחל למנהלים ולמורים וחשיבותו לא תסולא בפז.

4. איך נבחנים? - כאמור, כיום רוב הבחינות הן בחינות מדידה סטנדרטיות. אנו קוראים לשינוי מהותי באופני הערכה, כך שיתמקדו בהערכת חשיבה מסדר גבוה, מגוון אינטליגנציות, דרכי הבעה שונות, תהליכים, מעורבות חברתית ועוד וזאת תוך התאמה למיומנויות הנדרשות במאה ה-21. שינוי משמעותי באופני הערכה יוביל לשינוי הנדרש באופני הלמידה ולעדכונם.

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים