הישגי המחאה החברתית

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

[ המחאה החברתית] ...כאן יהיה משפט שמספר מה זה המחאה החברתית.

הישגיה של המחאה החברתית מתחלקים כמו כל דבר בחיים ל-3. הישגים ברמה המיידית, הישגים ארוכי טווח והישגי-על, שהם השפעות שמשנות את הסביבה בה כל המערכות פועלות.

תוכן עניינים

הישגי המחאה המידיים

הישגי המחאה לאחר שנה or so

הישגים ארוכי טווח של המחאה

הישגי-על של המחאה

מתוך קשתי, אור (14/7/2012), "שנה למחאה החברתית: ציון לא מספיק ליישום דו"ח טרכטנברג", אתר "הארץ"
הישגי המחאה של הקיץ הקודם גדולים, וטעות היא לזלזל בהם. אפשר להתחיל בניתוח הסיסמה ‘העם דורש צדק חברתי'. "יש בסיסמה הזו משהו חדש, מעורר", היא מסבירה, "העם הביע דרישה - ולא קבוצה סקטוריאלית כזו או אחרת. פירושו של צדק חברתי הוא נתח גדול יותר במשאבים, לצד סולידריות וערכים שלא דיברו עליהם הרבה זמן. הרי אחת הסיבות למחאה היתה העובדה שאנשים התעשרו כאן בזכות משאבים השייכים לכלל הציבור, ובזכות מיסוי בעייתי שהטיב בעיקר עם העשירונים העליונים".
"ההישגים של מכונני המחאה יזכו להערכה רק בפרספקטיבה של שנים, אבל כבר כעת ברור שהם הצליחו לשנות את התודעה ואת השיח הציבוריים. כל השנים שלט כאן השיח הביטחוני. היום יש כבר שיח אחר, והפוליטיקאים יודעים שלעניין החברתי יהיה משקל רב בסיכוייהם להיבחר לכנסת הבאה. המחאה גם השפיעה מאוד על עולם העסקים: פעם החברות עשו כל מה שהן רוצות, עכשיו הן יודעות שיש מי שבודק את ההחלטות שלהן. הידיעה הזו הפכה להיות חלק מהשיקולים כיצד להתנהל. פירמות שלא הקשיבו לציבור שילמו על כך מחיר כבד. מתי היה דבר כזה?"
חברות מסחריות הרוצות לנצל ערכים סביבתיים, תהיינה חייבות ליזום שקיפות מידע וליזום שיח משמעותי עם הציבור, בין אם אלה צרכנים פוטנציאליים ובין אם מחזיקי ענין מסוגים שונים, ובראשם ארגונים אזרחיים. תמה התקופה שבה יח"צ ושיווק לבדם נתנו את הטון.
נאור ירושלמי, מנכ"ל חיים וסביבה (2013), "ארץ זבת חלב ודבש – ודיבידנדים / גופים עתירי ממון ניצלו את מעמדם וקשריהם לעשיית הון ממשאבי הטבע, תוך כדי חיסכון בשמירה על הסביבה" עיתון הארץ, חדשות - חינוך וחברה, 25.04.2013. נדלה ביום 28/4/2013
"לצד כל אלה ניצב מרכיב נוסף, שהוא חיוני בתהליך השינוי שעובר על היחסים בין המגזר העסקי לבין הסביבה והציבור. בעידן הנוכחי של תקשורת מהירה ופתוחה, ובמיוחד לאחר המחאה של קיץ 2011 שהחזירה מידה רבה של כח לידי הציבור הרחב, אין אפשרות לקדם מהלכים מסוג זה מבלי להיפתח לשיח משמעותי עם הציבור, בין אם אלה צרכנים פוטנציאליים ובין אם מחזיקי ענין מסוגים שונים, ובראשם ארגונים אזרחיים. תמה התקופה שבה יח"צ ושיווק לבדם נתנו את הטון. שקיפות המידע ושיח משמעותי של מחזיקי ענין, החל מהשלבים המוקדמים ולאורך כל הדרך, הם מרכיבים בסיסיים בעידן החדש של יחסי עסקים – חברה אזרחית.
"ההתייחסות של חברות רבות לציבור הרחב כאל צרכנים בלבד היא מיושנת ומוטעית, ואינה לוקחת בחשבון את ההשפעה שיש לו – ולארגונים האזרחיים – על תהליכי קבלת החלטות. האזרחים אמנם אינם רוכשים גז טבעי ישירות מהמאגרים, אבל לקול שלהם יש השפעה על תוואי הכניסה שלו לישראל ועל היקף היצוא המתוכנן. גם פוספטים וחרסית אינם נמכרים בשוק החופשי, אבל לתושבים שליד ביתם רוצים להקים מכרות חדשים יש השפעה על ההחלטה לגביהם.
"כיום יש צורך בשני מהלכים רחבים שיתקיימו במקביל. הראשון הוא התערבות של המדינה בהסדרת העברתם של חלק סביר מהפירות והרווחים המופקים ממשאבי הטבע לטובת כלל הציבור, תוך דאגה גם לזכויותיהם של הדורות הבאים. חשוב להשאיר מקום לתחרות בריאה ולעודד השקעות של יזמים, אך במקום בו שיקולי הרווח עלולים לפגוע בטובת הדורות הבאים או באינטרס הרחב של הציבור - יש לשקול התערבות והסדרה.
"המהלך השני, שצריך לבוא מתוך החברות עצמן ולהתבסס על הבנה עמוקה של השינוי שעבר על מערכת היחסים שלהן עם הציבור, הוא פיתוח מערכת של דיאלוג פתוח ושקוף עם החברה האזרחית והציבור הרחב. יציאה מהסתגרות ומגננה למהלך יזום ורחב של שיח והידברות עם כלל מחזיקי הענין, יכולה להביא מהפך באותה מערכת יחסים ולקדם את המשק והחברה בישראל לעתיד חדש.,

הישגים תרבותיים

ברוך אורן (2013). תגובית בפייסבוק, 28/2/2013
"וגם: איזה כיף זה שהמיינסטרים והאופנתי זה מגפון ועימות פוליטי.. יותר מבחורות ערומות. כבר התקדמנו קצת מאז אביב 2011.."
כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים