המדריך המהפכני למימון המונימות

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

הדף הזה הוא מדריך זריז לתהליכי מימוןהמונימות למטרות מהפכניות.

תוכן עניינים

[עריכה] הכל בשלושה משפטים

מימון המוניםות זה תהליך שבו קהל משתתף באיסוף כסף למטרה קבוצתית כלשהי. התהליך בעל יכולת מהפכנית משום שהוא מאפשר לקהל להחליט בעצמו ולהוציא לפועל בעצמו סדרי עדיפויות קבוצתיים, ללא צורך בתיווך של מערכות שלטון וקבלת החלטות מוכרות. כדי להצליח בפרויקט מימוןהמונים כדאי לתכנן ולבצע אותו לפי קוים מנחים שמתוארים כאן למטה. בהצלחה!

[עריכה] רשימות תיוג קלאסיות

[עריכה] שבעה פרמטרים לתכנון/בחינת קמפיינים מבוזרים

מעין אלכסנדר (2011), "שני מיליון סיבות טובות ושבעה פרמטרים לבחינת קמפיינים מבוזרים". אינטרנט להשפעה ושינוי חברתי (בלוג), 14/12/2011. נדלה בתאריך 17/7/2013
"קמפיין מבוזר Decentralized Campaign, הוא קמפיין שבו ארגון או התארגנות משתמשים בעיקר בכלי מדיה חברתית וברשתות חברתיות, באינטרנט ובכלל לצורך הקמפיין. כלומר מארגני הקמפיין מסתמכים על זה שהרבה אנשים שמקושרים ברשתות חברתיות אבל לא בהכרח עובדים בארגון ישתתפו בקמפיין, ייצרו תכנים, יגיבו וישתפו הלאה ברשתות שלהם. לדוגמה, המחאה במצרים היתה מאוד מבוזרת, ותנועת מסיבת התה – ממש לא אלא השתמשה במבנה כח מסורתי.
"המרצים מנו שבעה מאפיינים שצריך לבחון כדי להחליט האם מתאים לנו קמפיין מבוזר:
  • תקשורת: יכולת לחבר אנשים למה שמעניין ומרגש אותם, ולא רק לתת להם מידע.
  • קשרים חברתיים: כשנותנים לאנשים משהו שאכפת להם ממנו, הם יהיו מעורבים ויתנו מעצמם.
  • חזון משותף: האם לאנשים שמשתתפים בקמפיין יש חזון משותף? האם הנושא שנוי במחלוקת?
  • משאבים משותפים: האם יש משאבים של אתר מרכזי או כלי ליצירת תכנים ומסרים שמאפשר לשותפים ליצור תכנים לקמפיין?
  • הנהגה: דמות, פנים, שם שמובילים את הקמפיין. גם בקביעת מסרים וגם כמישהו להזדהות איתו.
  • משוב: אפשרות לתת משוב ושיתוף בקבלת החלטות. האם יש כלי למשוב לשותפים? זה בעצם כלי להקשיב לרחשי הציבור.

[עריכה] מה רוצה לדעת המשקיע החברתי?

להנר (2013) מציע 8 שאלות שמעסיקות את המשקיע במיזם חברתי (בתרגום חופשי לעברית):

Othmar M. Lehner (2013), "Crowdfunding social ventures: a model and research agenda". Venture Capital: An International Journal of Entrepreneurial Finance, Volume 15, Issue 4, 2013. מצוטט מתוך התקציר. עמ' 289-311
  1. סוג המיזם והתפקיד שאותו הוא משרת
  2. שלטון תאגידי - מכלול התהליכים, המנהגים, המדיניות, החוקים, המוסדות ומבני הבקרה שלפיהם מתנהל ומבוקר תאגיד או ארגון
  3. יחסי משקיעים - איזו מערכת יחסים תנוהל בין המיזם ומשקיעיו?
  4. דיווח וסיכון
  5. זיהוי הזדמנות
  6. רישות חברתי
  7. לגיטימציה
  8. מדדים כספיים ומכשולים חוקיים ורגולטוריים

[עריכה] מה משפיע על אנשים?

ששת העקרונות להשגת השפעה לפי רוברט סיאלדיני:

הערך "רוברט סיאלדיני" בויקיפדיה האנגלית"
  1. הדדיות - אנשים נוטים להחזיר טובה, ולכן דוגמיות חינם בשיווק עובדות טוב. גם שיטת "שוטר טוב שוטר רע" עובדת על זה.
  2. מחוייבות ועקביות - אם אנשים מתחייבים, בעל פה או בכתב, לרעיון או מטרה, סביר יותר שהם יכבדו את המחויבות שלהם או שישלמו בדיסוננס קוגניטיבי.
  3. הוכחה חברתית - אנשים יעשו מה שהם רואים אחרים עושים. קונפורמיות
  4. סמכות - אנשים נוטים לציית לדמויות סמכותיות, גם במקרים מעוררי התנגדות.
  5. אהדה - אנשים נוטים להשתכנע בקלות ע"י אנשים שהם מחבבים, או שמעוררים בהם משיכה פיזית.
  6. נדירות - תחושת נדירות יוצרת ביקוש.

[עריכה] תבנית למימונהמונים (רשימת שאלות שכדאי לענות עליהן מראש, מתוך אתר מימונה)

ראו מאבק הגז: מימוןהמונים - איפה הניתוח?

[עריכה] מתי כדאי לא לעשות מימון המונים?

צבי קצבורג (2013), "Ubuntu Edge - על קצה התהום". אתר אנשים ומחשבים, 15 באוגוסט 2013. נדלה ב8/9/2013
"היא הייתה צריכה לגשת לאחת החברות שמתעסקות בין כה וכה ביצירת חומרה, ולנסות לשכנע אותה להכין אב טיפוס שיהיה מבוסס על מה שהיא מציעה. היא הייתה צריכה להתעסק בתכנון ובתוכנה בלבד. את זה היא כבר עושה - ובלי גיוס של מיליוני דולרים. ולא, היא לא הייתה חייבת לפנות לאחת החברות הגדולות בתחום כדי לשכנע. יש מספיק חברות במזרח הרחוק, וכן - כמובן שבסין בעיקר, חברות שיוצאות כעת מקליפת ה-OEM ומציעות טלפונים וטאבלטים משל עצמן. חיפוש קל באינטרנט היה יכול להוביל את אנשי קנוניקל, שלא לומר מרק שאטלוורת' בעצמו, לאחת החברות הללו. אם קנוניקל הייתה מצליחה לשכנע חברה כזאת, שהיא בעצמה הייתה יכולה לראות ב-Edge מנוף שיעזור לה להגיע לכותרות, המכורים לעניין היו רצים וקונים את הטלפון מהר מאוד."

[עריכה] השוואת כלים למימון המונימות ורישיונות שימוש

היכן שמופיע סימן שאלה, מוטב לבדוק את הנתונים בעצמך כי זה רק מה שברוך זוכר כרגע --ברוך אורן 09:04, 23 בנובמבר 2014 (IST)

שם הכלי+קישור תוכנה חופשית+קישור לקודמקור? תקציר רישיון ועמלות גיאוגרפיה? מתאים לפרויקטים פוליטיים מתאים לפרויקטי חסד לנזקקים מתאים לגיוס הון מניות מתאים לקידום עצמי
סלפ-סטארטר כן תורידו קוד מקור ותעשו איתו מה שבא לכםן כל עוד: כל עותק של רכיב התוכנה הזה מכיל את אותו הרישיון עולמי כן כן כן כן
מימונה לא

אם מדובר בפרויקט "הכל או כלום" גובה העמלה הינו 7% מהסכום שהועבר לבעל הפרויקט + מע"מ, ואם מדובר ב"פרויקט גמיש" גובה העמלה הינו 10% + מע"מ (ראו הסבר בהמשך). אם הכסף לא הועבר לבעל הפרויקט מימונה לא גובה אגורה. בנוסף, בעלי פרויקטים יישאו בעלויות צדדים שלישיים המטפלים בהעברת הכספים באמצעות כרטיס אשראי מהמשקיעים והתומכים לבעלי הפרויקטים. אנא, קחו בחשבון את העמלות הללו כאשר אתם קובעים את הסכום אותו אתם מעוניינים לגייס (שימו לב שחברות אשראי עשויות לגבות כספים בגין המרות מטבע למיניהם). נכון להיום העמלה הינה 2.7% מהסכום שגויס + 0.5 (או 1 בקמפיין הכל או כלום) ש"ח בגין כל משקיע + מע"מ.

עולמי (בעברית) כן
הדסטארט לא עולמי כן
קיק-סטארטר לא ? לתושבי ארה"ב בלבד ?? לא
אינדיגוגו לא

???

קבעת יעד - 5%+עמלות אשראי

גמיש (ללא קביעת יעד) - 10%+עמלות אשראי

עולמי

[עריכה] הטקסט

(הרוב מתוך המדריך של עמית גל:)

  1. מהו המסר שימשוך אנשים להתחבר לפרוייקט.
  2. להתנתק מהמקום הנילהב (מין הסתם) שבו אתם נמצאים כשותפים בפרוייקט,
  3. לחשוב מתוך עיניים קרות של מי שפוגש את הרעיון בפעם ראשונה.
  4. איך צריך לספר לי על זה באופן שיעורר עניין, שיתחבר אלי באיזשהו אופן, שיגרה את סקרנותי, שיגרום לי לרצות להצטרף?
  5. האם הוא מעניין אותי?
  6. האם הוא מקדם את הערכים שחשובים לי? או שהוא עוד מיזם בזרם?
  7. האם הכסף שלי כמשתתף, יכול לתת תפוקה טובה יותר בחיי היום-יום שלי (לקנות לי ארוחה טובה יותר מחר בהפסקת הצהריים) או שיש כאן הזדמנות חד פעמית ונדירה להשתתף:
  • בקידום ההגשמה העצמית שלי
  • בסיפור שאשמח לספר לחבריי ולהתגאות בו
  • במשהו שממש חשוב לי להיות שותף ביצירה שלו
  • לתת קצת כסף, משהו סמלי, אבל ישלחו לי מתנה ממש מגניבה במחיר ששווה לי להשקיע בו?

[עריכה] מדריכים מהרשת

[עריכה] מדריכים בעברית

[עריכה] מדריכים באנגלית

[עריכה] דוגמאות משובחות לקמפיינים שהצליחו

ףףףףףףףףףףףףףףףףףף החזון - ככה נציל את העולם. ועכשיו בדיוק יש כאן משהו כזה אז שימו כסף. ירידה מהגריד, תמיכה במעמד הביניים.

כל משתתף משלם 800. או לעשות כזה בערבית. כל יועץ עסקי זה בקלות 10,000 שקל. אבל זה אומר שאתה רציני. יש כאלו שהצליחו. ויש לעובדי ההוסטלים, ובעלי הוסטלים חברי העמותה.

[עריכה] אפשר גם בלי תוכנית עבודה ותוכנית תקציב מסודרת

  • הקמפיין מבוסס על קהילה אקטיביסטית של כמה מאות פעילים שכבר השתתפו בהפגנות וחלקם שייכים ל-2 עמותות ששיתפו פעולה בקמפיין
  • עוסק בנושא סביבתי שנמצא כבר על סדר היום הלאומי - הזיהום בחיפה
  • מציג קישורים לכתבות בנושא אשר בהן מרואיינים מובילי הקמפיין.
  • חשוב להגיד שהקמפיין היה מאוד גבולי, רק כ-12 שעות לפני תום הקמפיין הושג היעד. (נדלה בתאריך 29/9/2014)

[עריכה] אפשר לגייס גם לתחזוקת מערכות תוכנה

במדינה שבה יש הרבה הייטקיסטים, היה נראה כאילו יהיה קשה לבקש מהם לתרום כסף כדי שאחרים יפתחו בשכר תוכנה. ועוד מדובר על תחזוקת תוכנה.. אבל זה גם אפשרי. נקודות להצלחה:
  • דברו על המשמעות של הגרסה הראשונית של התוכנה
  • אין חובה להראות איפיון מפורט, אבל בכל אופן, ציינו מה התכולות העיקריות שיפותחו /יתוחזקו ומה ההשלכות של הפיתוח על עולם המציאות - כמה כלבים יאומצו בזכות התוכנה שתיכתב?
  • חשיבות הקהילה התומכת - אוהבי בע"ח שלפעמים הם מעבר לרק הייטקיסטים
כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים