הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון 23) (פינוי פסולת בניין)

מתוך שקוף באוהל
(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
 
(24 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{חוק יסוד
 
{{חוק יסוד
|תאריך הנחה לועזי=[[17 במרץ]] [[1992]]
+
|תאריך הנחה/תזכיר=[[23 בינואר]] [[2011]]
|תאריך הנחה עברי=י"ב באדר ב' התשנ"ב
+
|כנסת=[[הכנסת ה-12|שבע-עשרה]]
|כנסת=[[הכנסת ה-12|שתים עשרה]]
+
 
|מציעות/ים=המשרד להגנת הסביבה
 
|מציעות/ים=המשרד להגנת הסביבה
 
|מצטרפות/ים=-
 
|מצטרפות/ים=-
 
|עיקרי החוק=
 
|עיקרי החוק=
הגנה על [[זכויות אדם]] עיקריות:
+
קביעת האחריות לפינוי פסולת בניין
* הגנה על חייו, גופו וכבודו של אדם
+
* הרשות המקומית תספק מיכלים לפסולת
* הגנה על קניינו של אדם
+
* חברה חיצונית תפנה את הפסולת
* הגנה על פרטיות האדם
+
* היצרן ישלם לרשות על הפינוי
* הגנה על חירויות האדם
+
|נוסח מלא=[http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/62E706F1-BBC9-4FEC-83E4-01F7713C3C0E/33463/653.pdf אתר משרד המשפטים] - הנוסח שאושר בממשלה.
|נוסח מלא=[http://acri.co.il אתר האגודה לזכויות האזרח]
+
 
}}
 
}}
 +
הצעת חוק מטעם ממשלת ישראל, ביוזמת המשרד לאיכות הסביבה, הנמצאת בהליכי חקיקה בכנסת.
  
'''** אזהרה: ערך זה נמצא בשלבי כתיבה ראשוניים מאוד. אין להסתמך עליו **'''
+
'''תיקון 23 לחוק שמירת הניקיון''' מציע לצמצם את מימדי התופעה הבלתי חוקית של השלכת פסולת בניין מחוץ לאתרים מוסדרים. רק 2.5 מיליון טונות של פסולת בניין מוטמנות מדי שנה באתרים המוסדרים, מתוך 7.5 מיליון טונות המיוצרות בישראל. במילים אחרות, שני שלישים מפסולת הבניין מושלכת בצורה בלתי חוקית. הצעת החוק מבקשת להטיל את עיקר האחריות על איסוף ופינוי פסולת הבניין על הרשות המקומית, אך במקביל גם מטילה חובות על יצרן הפסולת עצמו.
  
בתיקון 23 ל'''חוק שמירת הניקיון''' מוצע לצמצם את מימדי התופעה של השלכת פסולת בניין מחוץ לאתרים מוסדרים, הנעשית בניגוד לחוק. כיום מגיעים לאתרים אלו 2.5 מיליון טונות פסולת בשנה, בעוד שבכל המדינה נוצרים בכל שנה 7.5 מיליון טונות פסולת. כלומר יותר מחצי מפסולת הבניין מושלכת בצורה בלתי חוקית! הצעת החוק מטילה את רוב אחריות האיסוף והפינוי של פסולת הבניין על הרשות המקומית, אך במקביל גם מטילה חובות על יצרן הפסולת עצמו.
+
== עיקרי הצעת החוק ==
 +
[[קובץ:Construction waste.jpg|שמאל|ממוזער|320px|פסולת בניין (מקור: Flickr)]]
  
 
+
'''החובות המוטלות על הרשות המקומית:'''
== עיקרי הצעת החוק ==
+
החובות המוטלות על הרשות המקומית:
+
 
* הצבת כלי אצירה (מכולה, "צפרדע", פח וכד') לשימושו של יצרן פסולת הבניין
 
* הצבת כלי אצירה (מכולה, "צפרדע", פח וכד') לשימושו של יצרן פסולת הבניין
 
* פינוי הפסולת לאתר מוסדר. החוק קובע כי תינתן עדיפות (במידת האפשר) לשימוש חוזר ולמיחזור של פסולת הבניין, במקום להטמין אותו.
 
* פינוי הפסולת לאתר מוסדר. החוק קובע כי תינתן עדיפות (במידת האפשר) לשימוש חוזר ולמיחזור של פסולת הבניין, במקום להטמין אותו.
שורה 26: שורה 24:
 
* עריכת מכרז לביצוע עבודות הטיפול בפסולת אחת לשלוש שנים.
 
* עריכת מכרז לביצוע עבודות הטיפול בפסולת אחת לשלוש שנים.
 
* דיווח שנתי למשרד להגנת הסביבה על כמות הפסולת שנאצרה, כמות הפסולת שפונתה, ועל הקלות מיוחדות שניתנו ליצרני פסולת (בכפוף להיתרים המפורטים בהצעת החוק).
 
* דיווח שנתי למשרד להגנת הסביבה על כמות הפסולת שנאצרה, כמות הפסולת שפונתה, ועל הקלות מיוחדות שניתנו ליצרני פסולת (בכפוף להיתרים המפורטים בהצעת החוק).
החובות המוטלות על יצרן פסולת הבניין:
+
 
 +
'''החובות המוטלות על יצרן פסולת הבניין:'''
 
* הודעה 30 יום מראש לרשות המקומית על פסולת הבניין שעומדת "להיווצר", סוגה והיקפה.
 
* הודעה 30 יום מראש לרשות המקומית על פסולת הבניין שעומדת "להיווצר", סוגה והיקפה.
 
* פינוי פסולת הבניין, והיא בלבד, לתוך כלי האצירה שסיפקה הרשות המקומית, ונקיטת אמצעים למניעת פיזור פסולת והיווצרות מפגעים.
 
* פינוי פסולת הבניין, והיא בלבד, לתוך כלי האצירה שסיפקה הרשות המקומית, ונקיטת אמצעים למניעת פיזור פסולת והיווצרות מפגעים.
שורה 34: שורה 33:
  
 
==עונשים על הפרת החוק==
 
==עונשים על הפרת החוק==
על פי הצעת החוק, אדם אשר יפר את החובות הנ"ל '''ייקנס ב-50 אלף שקלים'''; רשות מקומית שתפר את חובותיה '''תיקנס ב-100 אלף שקלים'''. כל יום הפרה נוסף יביא להגדלת הקנס.
+
על פי הצעת החוק:
 +
* אדם אשר יפר את החובות הנ"ל '''ייקנס ב-50 אלף שקלים'''
 +
* רשות מקומית שתפר את חובותיה '''תיקנס ב-100 אלף שקלים'''. כל יום הפרה נוסף יביא להגדלת הקנס.
  
  
 
==היסטוריית החוק==
 
==היסטוריית החוק==
החוק עבר בקריאה ראשונה ב-[13 בפברואר] [2012], ונידון בוועדת הפנים והגנת הסביבה ב-[10 ביולי] [2012].
+
* תזכיר הצעת החוק פורסם להערות הציבור מטעם המשרד להגנת הסביבה ב-23 בינואר 2011.
 +
* ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק ב-???. 2 שרים התנגדו לחוק. התמיכה הותנתה בתיאום עם משרד התמ"ת. [המצאתי את המידע הזה - זה מסוג המידע שנצטרך לאסוף ואינו מופיע במקורות מקוונים היום (יפתח בריל)]
 +
* החוק עבר בקריאה ראשונה ב-13 בפברואר 2012
 +
* נידון בוועדת הפנים והגנת הסביבה ב-10 ביולי 2012.
  
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
* [[כבוד האדם]]
+
* אמנון רובינשטיין, '''פסולת בניין בישראל ובעמים''', חיריה: הוצאת זַבֵּל, 1994.
* [[המשפט בישראל]]
+
* ישעיהו ברלין, "שתי מסורות למושג פסולת הבניין", בתוך '''עיונים באשפה''', תרגם: אוסיפ סולת, ירושלים: מגנס, 1970.
 +
 
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
 
* המשך יבוא
 
* המשך יבוא
 
* המשך יבוא
 
* המשך יבוא
 +
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 53: שורה 59:
 
* [http://www.tazkirim.gov.il/Memorandum_Archive/Attachments_2011/40745_x_AttachFile.doc תזכיר החוק המקורי], 23 בינואר 2011.
 
* [http://www.tazkirim.gov.il/Memorandum_Archive/Attachments_2011/40745_x_AttachFile.doc תזכיר החוק המקורי], 23 בינואר 2011.
 
* [http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/62E706F1-BBC9-4FEC-83E4-01F7713C3C0E/33463/653.pdf הצעת הממשלה באתר משרד המשפטים], 7 בפברואר 2012.
 
* [http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/62E706F1-BBC9-4FEC-83E4-01F7713C3C0E/33463/653.pdf הצעת הממשלה באתר משרד המשפטים], 7 בפברואר 2012.
 +
  
 
== הערות שוליים ==
 
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
+
אין עדיין.
 
+
{{חוקי יסוד}}
+
 
+
[[קטגוריה:הכנסת השתים עשרה]]
+
[[קטגוריה:משפט חוקתי]]
+
[[קטגוריה:זכויות האדם]]
+
 
+
[[en:Basic Law: Human Dignity and Liberty]]
+
[[cs:Základní zákon: Lidská svoboda a důstojnost]]
+

גרסה אחרונה מתאריך 15:49, 4 במרץ 2013

הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון 23) (פינוי פסולת בניין)
תאריך הנחה/תזכיר 23 בינואר 2011
כנסת שבע-עשרה
מציעות/ים המשרד להגנת הסביבה
מצטרפות/ים -
עיקרי החוק

קביעת האחריות לפינוי פסולת בניין

  • הרשות המקומית תספק מיכלים לפסולת
  • חברה חיצונית תפנה את הפסולת
  • היצרן ישלם לרשות על הפינוי 
נוסח מלא אתר משרד המשפטים - הנוסח שאושר בממשלה. 

הצעת חוק מטעם ממשלת ישראל, ביוזמת המשרד לאיכות הסביבה, הנמצאת בהליכי חקיקה בכנסת.

תיקון 23 לחוק שמירת הניקיון מציע לצמצם את מימדי התופעה הבלתי חוקית של השלכת פסולת בניין מחוץ לאתרים מוסדרים. רק 2.5 מיליון טונות של פסולת בניין מוטמנות מדי שנה באתרים המוסדרים, מתוך 7.5 מיליון טונות המיוצרות בישראל. במילים אחרות, שני שלישים מפסולת הבניין מושלכת בצורה בלתי חוקית. הצעת החוק מבקשת להטיל את עיקר האחריות על איסוף ופינוי פסולת הבניין על הרשות המקומית, אך במקביל גם מטילה חובות על יצרן הפסולת עצמו.

תוכן עניינים

עיקרי הצעת החוק

פסולת בניין (מקור: Flickr)

החובות המוטלות על הרשות המקומית:

החובות המוטלות על יצרן פסולת הבניין:


עונשים על הפרת החוק

על פי הצעת החוק:


היסטוריית החוק


ראו גם


לקריאה נוספת


קישורים חיצוניים


הערות שוליים

אין עדיין.

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים