חינוך אלטרנטיבי

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תוכן עניינים

מהו חינוך אלטרנטיבי

קשה להכליל ולהגדיר את כל זרמי החינוך האלטרנטיבי בכפיפה אחת. כל זרם הוא השקפת עולם שלמה העומדת בפני עצמה. כמה מגדולי הפדגוגים במאה-20 ייסדו את הזרמים השונים: מריה מונטסורי, רודולף שטיינר, דניאל גרינברג, ג’ון דיואי, ג’ון הולט ואחרים, וכל אחד מהם הקדיש את חייו לפיתוח וניסוח שיטתו.

עם זאת, נראה שהדבר המשותף לכל הגישות האלטרנטיביות הוא העמדת הילד במרכז, ארגון AERO: Alternative Education Resource Organization אמנם מגדיר כך את עיקר משימתו: “לעזור להניע מהפכה חינוכית שתאפשר גישה חופשית לאלטרנטיבות חינוכיות המעמידות את התלמיד במרכז”. בתי הספר הממלכתיים מעמידים לרוב את ניהול הכיתה במרכז (ולעתים אף את בית הספר במרכז), הכיתה היא היחידה האורגנית, ותפקידם של המורים הוא להצליח בלימוד הכיתה ככלל. הגישות האלטרנטיביות דואגות בראש ובראשונה להתפתחותו התקינה ולאושרו של כל תלמיד ותלמיד ולא של הכיתה כולה.

נקודה נוספת המשותפת לזרמי החינוך העצמאיים היא אימוצם של אלמנטים ממה שמכונה בימינו ‘תורת האינטליגנציות המרובות’. את התיאוריה גיבש בשנות ה-80 של המאה ה-20 חוקר אוניברסיטת הארוורד האוורד גרדנר, אך אלמנטים דומים מאוד אפשר למצוא גם בגישות שלמותיות לחינוך בזרמים האלטרנטיביים השונים. תורת האינטליגנציות המרובות מרחיבה את הספקטרום של סוגי אינטליגנציה אנושית ויכולות למידה ומחייבת לפיכך תפישות חינוכיות חדשות. לפי תורה זו האינטליגנציה האנושית מכילה מגוון של כשרים שכליים, אולם בתי הספר מלמדים באופן עקבי בשיטה המתאימה רק לכשרים ומיומנויות מילוליות ולוגיות-מתמטיות. ילדים אינם לומדים אך ורק מקריאה, כתיבה וחישוב תרגילי חשבון, הם לומדים על העולם גם באמצעות כשרים מרחביים ואסטטיים, מוזיקליים, חברתיים וכן הלאה. ההורים יודעים זאת היטב כיוון שכך הם עצמם טיפחו וחינכו את ילדיהם מאז שנולדו, אבל עם זאת הם שולחים את הילדים (שהתחנכו על ידם להשתמש במגוון האינטליגנציות שלהם) לבתי ספר שבהם הילדים מוגבלים לפתע במה שהם לומדים ובדרך שבה הם לומדים זאת.

מקור: אתר "חינוך אלטרנטיבי"

זרמים עיקריים

ראו גם

מקורות חיצוניים

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים