מה למדנו מהניסיון לקואופ סולארי בבנימינה-גבעת עדה ב-2016

מתוך שקוף באוהל
(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(טשטוש רגולטורי)
(שחיקת רווחיות)
שורה 9: שורה 9:
 
*החוק אוסר על מכירת עודפי חשמל באופן עצמאי לשכנים במחיר שוק, ומאפשר רק מכירתו במחיר הפסד למונופול - לחברת חשמל.  
 
*החוק אוסר על מכירת עודפי חשמל באופן עצמאי לשכנים במחיר שוק, ומאפשר רק מכירתו במחיר הפסד למונופול - לחברת חשמל.  
 
* צריכה עצמית של החשמל שייצרתי מותרת וכדאית במידת מה. עם זאת, ניסיון לצריכה עצמית במיקום מרוחק (תוך שימוש ברשת החשמל) מחייב מעבר למונה תעו"ז שעלות המנוי שלו יקרה (פי 6 מעלות דמי מנוי רגיל - 16 ש"ח לעומת 216 ש"ח). בנוסף, מונה תעו"ז הוא שינוי קונספטואלי כבד מדיי בשביל משקי בית.
 
* צריכה עצמית של החשמל שייצרתי מותרת וכדאית במידת מה. עם זאת, ניסיון לצריכה עצמית במיקום מרוחק (תוך שימוש ברשת החשמל) מחייב מעבר למונה תעו"ז שעלות המנוי שלו יקרה (פי 6 מעלות דמי מנוי רגיל - 16 ש"ח לעומת 216 ש"ח). בנוסף, מונה תעו"ז הוא שינוי קונספטואלי כבד מדיי בשביל משקי בית.
 +
* תושבים שגרים בשכירות, שהם 30% ממשקי הבית בישראל; או תושבים שגרים בבתים משותפים - נתקלים בחסמים בהתקנת מערכת על הגג שלהם, ונדרשים למצא גגות בשכירות. נדרש אם כן לחתום על שכירות גג לטווח ארוך של לכל הפחות 3 שנים, ורצוי מאוד 10-20 שנה לפחות. שכירות גג מהסוג שמייצר רעש לבעל הגג - נדרשת תקשורת עם רשויות התכנון והבניה, עם חברת חשמל - דברים שיכולים "לעורר מתים" ולכן מייצרים חששות. בנוסף, יש לנקות את הפאנלים 4-8 פעמים בשנה, מה שמייצר חששות מנזילות מים וכמובן דורש הגעה פיזית לגג. במחירי שוק השכירות כיום, בעלי גגות אינם נלהבים להשכיר גגות לטווח ארוך בסכומים שיאפשרו קיימות למערכות פוטווולטאיות. הכנסה צפויה למ"ר גג לשנה עומדת על 84 ש"ח למ"ר, לפני עלויות הקמה תחזוקה שטיפה וכו'. כדי לקיים עסק בר קיימא, עלות השכירות הייתה צריכה להיות עד 7-10% מההכנסות. קשה למצא מי שישכיר גג במחיר של 8.4 ש"ח למ"ר לשנה - כלומר, למשל, עבור גג של 100 מ', יקבל 70 ש"ח שכירות לחודש. ויתחייב ל-10 או 20 שנה..
 +
 
==טשטוש רגולטורי==
 
==טשטוש רגולטורי==
 
* הרגולציה בנושא הסולארי אינה יציבה. דעתו של המחוקק שונה מזה של הרגולטור ושונה מזו של המונופול (חברת חשמל). התוצאה היא ג'ונג'ל של טפסים וחוסר בהירות לגבי מדיניות. ובניגוד למקומות אחרים בחוק הישראלי, כאן השימוש בתקנות מאוד מצומצם ואת זה אפשר לראות לפי מיעוט הפסיקה בנושא. למשל - האם צריך להביא טופס פטור ממע"מ לחברת חשמל כדי לקבל זיכוי על יתרת חשמל שלא נוצלה? האם חברת חשמל יכולה לשלם מדי חודש על עודפי חשמל או שמותר לה לשלם רק אחת לשנה? מה הסנקציה על חברת חשמל אם היא לא רוצה לשלם את התוצרת הסולארית בטענה שטופס כזה או אחר חסר? וכו'.
 
* הרגולציה בנושא הסולארי אינה יציבה. דעתו של המחוקק שונה מזה של הרגולטור ושונה מזו של המונופול (חברת חשמל). התוצאה היא ג'ונג'ל של טפסים וחוסר בהירות לגבי מדיניות. ובניגוד למקומות אחרים בחוק הישראלי, כאן השימוש בתקנות מאוד מצומצם ואת זה אפשר לראות לפי מיעוט הפסיקה בנושא. למשל - האם צריך להביא טופס פטור ממע"מ לחברת חשמל כדי לקבל זיכוי על יתרת חשמל שלא נוצלה? האם חברת חשמל יכולה לשלם מדי חודש על עודפי חשמל או שמותר לה לשלם רק אחת לשנה? מה הסנקציה על חברת חשמל אם היא לא רוצה לשלם את התוצרת הסולארית בטענה שטופס כזה או אחר חסר? וכו'.

גרסה מתאריך 06:55, 10 בינואר 2017

זהו דף הקשור לקואופ סולארי. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן.

תוכן עניינים

הנטייה של מערכות כח להתרכז אצל בעלי כח

  • פתרון התזת מים, שלא באמת מנקה, עולה 15 אש"ח - כ-50% מעלות מערכת ביתית ממוצעת.
  • פתרון שטיפה רובוטי נמכר בכמויות זעירות ולכן מתומחר רק ללקוחות הפרימיום - לחוות סולאריות גדולות. עשוי להגיע עד כדי 200% מעלות הקמת מערכת ביתית. (60 אש"ח).

שחיקת רווחיות

טשטוש רגולטורי

נספח: קצת מספרים

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים