סיכום מישיבת השדולה להעסקה ישירה בנושא העסקה במשרד החינוך 23.5

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

השדולה להעסקה ישירה – במסגרת משרד החינוך ליישום רפורמות לפי המלצת טרכטנברג 23.5.2012 14:00

תוכן עניינים

[עריכה] נוכחים

בערך 40 נוכחים

[עריכה] ח"כים נוכחים

דב חנין, חד"ש | עינת וילף, עבודה | אורלי אבקסיס, האיחוד הלאומי | שלי יחימוביץ', עבודה | אורית זוארץ, קדימה | רוברט טיבייב, קדימה | זהבה גלאון, מרצ

[עריכה] דוברים

מטה להעסקה הוגנת – לילי בן עמי | נציגת קרן קר"ב (דרך חברת מרמנט) – ענבל שמש | נציג מורי היל"ה - אורן שלמה | מחנכים לשינוי – חמוטל | יו"ר אגודת סמינר הקיבוצים – טללית | יו"ר אגודת בית ברל – שחר עבוד | יו"ר ארגון ההורים בירושלים – פז | נציג מועצת התלמידים הארצית - דין זוהר | הקואליציה להעסקה ישירה – ניצן תנעמי, שי צ'רפנוב

[עריכה] רקע

יישום רפורמת יום חינוך ארוך (לפי המלצות טרכטנברג) באמצעות במכרז לבי"ס יסודי ולגני ילדים.

[עריכה] פירוט דברים שנאמרו בישיבה

[עריכה] עו"ד סאני כלב, ראש הקליניקה לזכויות בחינוך

ההפרטה נעשית ללא החלטה אסטרטגית. מקבל תקציבים ממשרד החינוך – הפרטה מול פגיעה בחינוך הציבורי מימון הורים לשירותי העשרה. פגיעה בשיוויון הזדמנויות בחינוך. בתי ספר ממיינים. המקום בו אני גר, השכלת ההורים, מצב סוציו-אקונומי של ההורים. תקציבים מרשויות מקומיות נוצרים מעמדות בתוך חדר המורות. למשל אופק חדש חל ר על עובדי משרד החינוך. בפסק דין 6818-10-10 של בית הדין הארצי לעבודה בית הדין התייחס למושג "כתף אל כתף" וקבע שהעסקה זו פוגעת בכבוד ובשיוויון. יש מאמר של גיא דוידוב שכל המצב הזה טרם הגיע לבית הדין (ייתכן שהכוונה למאמר זה).

הערה של חנין: ח"כ וילף תהיה יו"ר ועדת חינוך של הכנסת והיא תומכת במאבק הזה.

ח"כ וילף תהיה יו"ר ועדת חינוך של הכנסת והיא תומכת במאבק הזה.

[עריכה] לילי בן עמי, המטה להעסקה ישירה

לא עושים צדק חברתי באמצעים של עוול חברתי. משרד החינוך נחושים לקיים את המכרז. ניתן להעסיק סטודנטים/ות בלי קביעות ובהעסקה ישירה במשרות סטודנטים. אני בוגרת תוכנית מצטיינים רביבים. הייתי מורת רנה קאסן בתיכון זיו בבית הכרם. יש כאן מישהי שכבר שנים מקבלת 25 ש"ח לשעה דרך רנה קאסן בבי"ס הנרייטה סולד.

[עריכה] אורן שלמה, נציג מורי היל"ה

המילכוד הנבזי של העסקה קבלנית. היל"ה היא לטיפול הנוער שנפלט מכל מסגרת אחרת. מופעל ע"י החברה למתנ"סים. כאשר לפונים לחברה למתנ"סים היא לא מכירה בארגון עובדים יציג. שנת הלימודים הבאה לא תיפתח. המורים יפעלו באופן נחוש, מה שהיה לא יהיה. דורשים לכבד את חוקי העבודה אחרי 13 שנות ניצול. רוצים לעגן את הכספים בהסכם קיבוצי. מדבר על משרד החינוך שינחה את לפחות לשם ביטחון תעסוקתי במשרד החינוך

שנת הלימודים הבאה לא תיפתח. המורים יפעלו באופן נחוש, מה שהיה לא יהיה

נציבות שירות המדינה שעוסקת בנושא עוסקת בפיקוח רק על המגזר הפרטי

צריך להפיל את הדברים לפני שהם מגיעים להצבעות. מה שמגיע כבר למליאה – אבוד

לפני שנים אשתי תואר שני בייעוץ חינוכי קיבלה משכורת 1500 שקל. זה לפני שנכנסתי לכנסת. מספר על מפעל שהיה אמור לעבור לאופקים, אך לא העבירו אותו לאחר שראו איך מתנהלת מערכת החינוך. תפנו אלי בכל דבר, אני בקואליציה. אני אשיג לכם את כל הנתונים שתרצו משר החינוך.

יש לי הצעת חוק שחתומים עליה ראשי השדולה על מקצועות ליבה שיש בהם מיקור חוץ, מחנכים, אחיות, עו"סים. אני עורכת כנס גדול בכנסת בתאריך 10.6. לאסור מיקור חוץ במקצועות ליבה. יש לי ביקורת קשה על ההסתדרות שלא התייצבה לצד המורים.

וגם הטעתה את הציבור! הרדימה אותו.

בלתי מתקבל על הדעת שרוצים לעשות תקציב דו שנתי בשנת הבחירות ובכך להכתיב את התקציב של הממשלה הבאה. אבל למדתי פה שכל הלא עולה על הדעת- יעלה על הדעת. אורן, הטריד אותי שאמרת שמורות הילה לא יתחילו את השנה במידה ולא יהיה לכם הסכם קיבוצי. זה לא יכול להיות רק קרב של המורות. ריאנו מה קרה עם הקרב של העובדות הסוציאליות. זה צריך להיות חלק ממאבק כולל שכנסת שלמה צריכה להתגייס לזה קואליציה חוצת מפלגות. יש לעשות משלחת לשר החינוך. אסור להגיע למצב שתשקל האפשרות של אי פתיחת שנה"ל. יש לעמת את זה עם שר החינוך והחברה למתנסים. לא יתכן שזה יעבור להם ככה. זה עובר להם ליד האוזן כי זה מאבק של נשים. אני אשמח אם תגייסו אותי לקואליציה חוצת כל המפלגות.

יש מהלך שזהבה גלאון הובילה והוא הוכחה לשת"פ אופוזיציה קואליציה- יחד הצלחנו לעצור את העלאת גיל הפנסיה לנשיםץ הצלחנו לדחות את זה בלא מעט שנים.

תפגינו ליד הבית של שר החינוך. תתראיינו תפגינו. פעולה ציבורית נחרצת בגיבוי ח"כ היא נדרשת. אפשר לאמץ את דפוסי הפעולה של המתנחלים: מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח.

[עריכה] ענבל שמש, נציגת קרן קרב

אספר את סיפורי האישי- אני בחינוך והוראה 11 שנים. יש לי תואר ותעודת הוראה. לימדתי ב-שנת שירות, היל"ה, רנה קסין, יובל חינוך, קרן קרב. כפי שלילי תארה קודם- יש מעמדות: מעמד עליון עובדות משרד חינוך, מעמד ביניים עובדות עירייה ומעמד נמוך עובדות יובל חינוך. שם התנאים פחות מזעזעים מאשר קרן קרב. המנהלת הבהירה שאין תקנים למשרד החינוך. היתה פגיעה בפנסיה. עזבתי ועברתי לקרן קרב. הוראה זה מקצוע קשה. בתוכנית קרב יש עבודה מול חצאי כיתות ויותר חופש בהוראה (אין מיצבים וכד'). מהר מאד הבנתי מקומי בקרן קרב. אם ביובל חינוך הייתי חלק מהצוות, אבל יש מעמדות, בקרן קרב המורות לא מדברות איתי. אני דמות חיצונית לבה"ס. לא הפגישו אותי עם המחנכות. דמות הותק לא רלוונטי. 5.5. שנות ותק- נמחק בקרן קרב.

אורלי מסבירה כי היא מבינה שהוטעתה כנראה כמו מרבית הציבור, ע"י ההסכם שהיה עם ההסתדרות, וחשבה שיש פיתרון כלשהו לבעיה.

אורלי מסבירה כי היא מבינה שהוטעתה כנראה כמו מרבית הציבור, ע"י ההסכם שהיה עם ההסתדרות, וחשבה שיש פיתרון כלשהו לבעיה.

[עריכה] חמוטל אלבז וגיורא, מחנכים לשינוי

התנאים שהמערכת נותנת לנו – המורים לעתיד – היא לא מספיק טובה, ואנחנו נכנסים למאבק גם במאקרו. אנחנו רוצים להעביר מסר ברור – כמי שאמורים למלא את השורות במכרז, אנחנו לא מתכוונים לגשת למכרז. אנחנו פשוט אומרים לסטודנטים לא לגשת למכרז. אנחנו מאורגנים.

כמי שאמורים למלא את השורות במכרז, אנחנו לא מתכוונים לגשת למכרז. אנחנו פשוט אומרים לסטודנטים לא לגשת למכרז.

ברגע שתצאו בהכרזה, לנו – הח"כים – יהיה אפשרות להרים את הדגל של המאבק.

אנו צריכים בכנסת את הרוח הגבית שלכם. אז יהיה לנו יותר אפשרות לפעול.

[עריכה] פז כהן, יו"ר ועד ההורים בירושלים

לנו כהורים חשוב שהאבק הזה יתרחב ויתחזק. אנו רוצים מערכת חינוך יציבה. המסר שלנו כהורים: המערכת לא יציבה. כל שנה המרכז יכול להשתנות. בירושלים עד 18.9 לא החתימו מורים על הסכמי העסקה של רנה קסין. הם עבדו 3 שבועות ללא חוזי עבודה. אנו רוצים מערכת חינוך יציבה. אנו לא רוצים שמורים יעסקו בהשרדות במקום בחינוך.

[עריכה] ח"כ רונית תירוש, קדימה

המצב שלהעסקת מורים דרך חברות קבלן הוא תהליך ארוך, עוד לפני שהייתי מנכ"לית. משרד האוצר מציב למשרד החינוך איקס תקנים. יש אקסטרה (מקצועות נוספים שממומנים מכסף שאינו מהתקציב שהאוצר נותן) - קרן קרב וכדומה, וזה לא שוויוני. יש גזירת נייר יפני ותגבור בסיס של מתמטיקה. זה משהו זמני כפוף ונתון לתקציב שקיים או לא. זה לא חלק מתקציב השדרה המרכזית של המשרד. זה הרציונל שזה התחיל - אי אפשר להתחייב לקביעות לאדם שלא בוודאות יהיה תקציב להעסיקו. עיריות ת"א, חיפה וירושלים פתחו חברות בת להעסקה. טפטפו למערכת מורי ליבה שמלמדים די קבוע. היה שלב שהגיעו הסכמה עם עיני- שיבחינו בין עובדת ניקיון שבאה לעבוד שעתיים בשבוע במשרד מסויים לבין מישהי שעובדת קבוע 5 שעות ביום 5 ימים בשבוע.

במשרד שלי – כמנכ"לית - אצלי במטה היו שני פקידים אחד עובד קבלן ואחד עובד מדינה. הקבוע הולך בצהריים הביתה. אבטלה סמויה. תעשו מהלך שלא תתנו את השירות.

משרד האוצר לא מוכן להתחייב לקביעות בתקציבים עבור מורים שמעברים כל מיני מקצועות, במיוחד כאשר מדובר במקצועות שאינם בליבה. לכן העיריות והקרנות מעסיקות את המורים בתנאים שונים (וגמישים יותר), כי לא ידוע אם בשנה הבאה שוב יהיה תקציב.

צריך להגדיר מהי משרה של מורה.

צריך להגדיר מהי משרה של מורה.

[עריכה] טללית, נציגת אגודה סמינר הקיבוצים

צריכה לעשות התמחות בתפקיד הוראה. אם עובדים שליש משרה ומעלה, אז זה כבר לא אמור להיות דרך קבלן (כי זה יותר משליש משרה)

לא מעניין אותי מי משלם, אם את עובדת במשרה חלקית דרך שני מעסיקים שונים, ואז צריכה לעשות תיאום מס, ובאף אחד לא משלימה יותר משליש משרה.

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטראובר אמרה שהיא לא מאמינה שיש מורות מצטיינות כמו תוכנית החלוץ החינוכי ותוכנית רביבים שהן מורות קבלן. פרוטוקול פגישה עם שר החינוך

חנין מעיר כי המפתח להבין שכולנו – היל"ה, קרב, סטודנטים ותלמידים – באותו סיפור. אם לא נצליח לבנות תוכנית מאבק משותפת לחלוקת עבודה.

[עריכה] דין, מועצת תלמידים ארצית

המועצה מברכת על כנס שכזה שמעלה את הנושא לדיון ציבורי. מדבר על הסתירות בין הערכים שהמערכת מדברת עליהם, ולעומת זאת כיצד היא נוהגת ולא מיישמת את אותם ערכים. יוצא נגד חוסר הקשר שנוצר בין המורים שמלמדים במסגרות שונים, כך שהתלמידים לומדים בין הנושאים בלי קשר. יש לנו פגישה ם עינת וילף בחודש הקרוב, ואנחנו נעשה מאמצים להירתם למאבק

[עריכה] שחר עבוד, נציג אגודת הסטודנטים בבית ברל

מערכת החינוך הולכת למקום לא טוב, וככה צריכים לדבר. צריכים לשבת פה עוד קבוצות רבות וכמויות רבות של אנשים. צריכים לא לדבר יותר על "הכיס של המורה". השיח צריך לדבר למורים, הורים, מנהלים וכלל אזרחי ישראל.

בסוף עושים מטרכטנברג בדיוק ההיפך ממה שרצינו. לא צופה שהרבה מורים וגם אלו שעשו הסבה אקדמאית מהיי-טק יסכימו לעשות דבר כזה (להשבית את הלימודים). אולי נעשה מכתב הסטודנטים כמו מכתב השמיניסטים. לא יכולים לאשר העסקה לא ישירה של מורים בשום צורה.

לא צופה שהרבה מורים וגם אלו שעשו הסבה אקדמאית מהיי-טק יסכימו לעשות דבר כזה (להשבית את הלימודים). אולי נעשה מכתב הסטודנטים כמו מכתב השמיניסטים.

[עריכה] דב חנין, דברי סיכום

אנחנו נאבקים לא על השאלה איך נראה החינוך אלא איך נראית החברה. אנחנו בכנסת נעמוד לרשותכם. אבל ההובלה האמיתית תעשה על ידכם.

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים