עיר, עירייה, מועצה, תושבים... מפגש לפעילי המשמר החברתי המקומי עם עם שרי סלע ברמת גן
(יצירת דף עם התוכן "המשמר החברתי המקומי - מפגש ברמת גן עם שרי סלע, חברת מועצת ראש העין לשעבר, ומרכזת פורום אח"מ - ...") |
(←ועדות רשות - דוגמת ראש העין) |
||
שורה 141: | שורה 141: | ||
*והלאה כיד הדימיון הטובה | *והלאה כיד הדימיון הטובה | ||
+ | ===קבהח במועצה=== | ||
+ | *להזכיר לחברי המועצות - שסביב שולחן המועצה האצבע של חבר המועצה ושל ראש המועצה - שוות. | ||
+ | *חברי מועצה יכולים להדיח ראש מועצה. ברוב מסויים -מעבר לרוב רגיל. בישיבה שלא מן המניין שהוזמן אליה נציג משרד הפנים. | ||
+ | * ישיבות שלא מן המניין. -צריך לדבר על זה. | ||
+ | ==מבנה העירייה== | ||
+ | מזכיר-מנכל | ||
+ | * עובדים סטטוטוריים - שרק המועצה יכולה למנות ואו לפטר. מנכל-מזכיר, גזבר, מבקר עירייה, מהנדס עירייה, יועץ משפטי - שאפשר להפסיק את עבודתם ברוב רגיל. | ||
+ | * מנהלים / אגפים / מחלקות | ||
+ | * מדורים | ||
+ | * פקידות | ||
+ | * עובדי חינוך/עובדי רווחה | ||
− | * | + | אם יעלו שאליתה על מהנדס מועצה שדרש רוב מיוחס כדי להעסיק/ לפטר - אם יעלו לשאילתה למשרד הפנים אז זה כנראה יעוף. |
+ | |||
+ | משרות אמון - מנהל לשכה, יועץ. דובר/דוברת זה לא משרת אמון. ואפשר להפוך את זה להצגה במשמר המקומי ובתקשורת. דוברת העירייה ביום הבחירות הסתובבה ברכב של ראש העירייה. וכמובן קיבלה את שכרה מהעירייה. | ||
+ | |||
+ | אנשי חינוך - נבחרים ע"י משרד החינוך. הכסף לשכר עובר דרך קופת המועצה. | ||
+ | אנשי רווחה - משרד הרווחה. הכסף לשכר עובר דרך קופת המועצה. | ||
+ | |||
+ | זה בעייתי עם מנהלי התיכונים והיסודי. מקבלים את התלוש מהרשות המקומית. והוא נאמן גם לראש הרשות. וקצת מאבד את האג'נדה. | ||
+ | |||
+ | המפקחים של משרד החינוך - גם תלויים בראש הרשות כי הוא כותב להם את ההמלצה. עשויים לאבד את ה'אני מאמין' שלהם מול ראש הראשות. להיות ערניים. | ||
+ | ==תפקידו של ראש העירייה== | ||
+ | ע"פ פקודת העיריות: אחראי ליישם את מדיניות המועצה. כלפי התושבים וכלפי השלטון המרכזי. | ||
+ | |||
+ | לדוג' - הוספת 15 אלף יח"ד זה מדיניות. | ||
+ | |||
+ | * את המדינה מנהלת הממשלה, בראש הממשלה עומד - ראש הממשלה | ||
+ | * את העיר מנהלת העירייה, בראש העירייה עומד - ראש העירייה (ולא ראש העיר!) | ||
+ | ==הועדה לתכנון ובנייה== | ||
+ | זו הועדה הכי הכי חשובה במועצת העירייה! | ||
+ | * מליאת הועדה | ||
+ | * ועדת המשנה | ||
+ | *רשות רישוי | ||
+ | * תב"ע - תוכנית בניין עיר | ||
+ | * היתר בניה | ||
+ | * היתר איכלוס (טופס 5) | ||
+ | ===מי ומי=== | ||
+ | * מהנדס הועדה | ||
+ | * משרדי הועדה | ||
+ | * אנשי המקצוע | ||
+ | * הועדה עצמה. | ||
+ | |||
+ | מהנדס העירייה והפקידות. המשרדים. התושב פותח את התיק אצל הפקידות. כל בקשה להיתר בניה היא תחת תב"ע. ולצידו של המהנדס יש את הוועדה. | ||
+ | |||
+ | באופן אוטומטי חברי הועדה הם חברי המועצה. יו"ר יכול להיות ראש הרשות או שהחוק קובע מישהו אחר שיכול להיות. נגזר בד"כ מההסכם הקואליציוני. למשל בת"א - יו"ר הועדה לא היה חולדאי. היה ספיר. | ||
+ | |||
+ | מליאת הועדה יכולה להקים ועדת משנה. החוק מגדיר את גודל ועדת המשנה בהתאם לגודל הרשות המקומית. וגם קובע איזו יחסיות. לרבות חובה נציג האופוזיציה. | ||
+ | |||
+ | ===רשות רישוי=== | ||
+ | רשות הרישוי - מורכבת מראש הועדה ומהנדס הועדה. מי מאשר מה? | ||
+ | * אם התוכנית עומדת ב100% בתנאי התוכנית שמעליה - רשות הרישוי מוסמכת לאשר. | ||
+ | * אם התושב ביקש חריגה מהתוכנית - חייב לבוא לועדה לתכנון ובניה. האם במליאה או במשנה? מחליט יו"ר הועדה. לא צריך לנמק. אבל - לזכור את אחריות החבר מועצה. | ||
+ | |||
+ | על כל רמה ניתן לערער. | ||
+ | ==הסכמים קואליציוניים, שקיפות ו-ועדות== | ||
+ | יום אחרי הבחירות - מתחיל הליך של משא ומתן. רוצה ראש העירייה להזמין לקואליציה - יעשה. לא רוצה - לא חייב. | ||
+ | תוך 3 שבועות מיום הבחירות -מתכנסת ישיבת המועצה הראשונה, ובה ראש המועצה חייב לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים. והם חייבים להיות גלויים לציבור. | ||
+ | |||
+ | גם הפורטוקולים צריכים להיות מפורסמים. באתר המועצה. לא ברור הלו"ז. | ||
+ | |||
+ | גם החלטות הועדה לתכנון ובניה צריכות להיות מפורטות. | ||
+ | |||
+ | ועדות חובה וועדות רשות - אין חובה לפרסם. זה לפי עד כמה הרשות רוצה להיות ידידותית. ירושלים העלתה את כל הועדות. | ||
+ | |||
+ | החלטות ועדות - אין חובה של ראש הרשות להביא את ההחלטות של הועדות לאישור המועצה. אז צריך לוודא שההחלטות שלהן עוברות לביצוע. |
גרסה אחרונה מתאריך 18:36, 3 במרץ 2014
המשמר החברתי המקומי - מפגש ברמת גן עם שרי סלע, חברת מועצת ראש העין לשעבר, ומרכזת פורום אח"מ - ארגון חברי מועצה.
תוכן עניינים |
[עריכה] המשתתפים
צביקה גבעתיים.
אלעד מר"ג. אחשל המארח. פעיל שנתיים וחצי. הקמנו עמותה. חמי בידיכם ותעזרו לו.
אני וחמי היינו בכרמיאל. והם מספרים -שכל דבר ששואלים מקבלים איומים.כולל מעצר במשטרה. כן יש כח, צריך לדעת איך לנצל את הכח הזה. מעבר ללרוץ אחרי חברי מועצה ולצעוק עליהם ברחוב "אתם עובדים בשבילי"
ליאור - פוליטיקה אחרת ביוני 2013. גן יבנה. מתקשים לדעת אילו כלים להשתמש. התנדבות, מכתבים, ערוץ יוטיוב. מתקשים להתמקד. הכלי הפייסבוק - הוא כלי קטלני שמכה בנו.יצטרף אחכ בנצי.
עדנה ראש העין. יחד עם שרי בבחירות. הקבוצה נשארה מאוחדת. ובדעה שחייבות להמשיך את הפעילות. כדי להגיע כקבוצת נשים לבחירות הבאות. לפעול 5 שנים זה יביא למודעות את הנושאים שחשובים לנו. שקיפות. אינטראקציה עם חברי המועצה. מעמד חברי המועצה. מתחברים גם לשחרית.
ברוך אורן - ירוק לכולנו, בנימינה גבעת עדה.
גיא שמיר. מאהל ארלוזרוב.
דליה כץ - רמת גן.
[עריכה] התוכן
העירייה מורכבת מהמשולש -
- ראש העירייה (נבחר)
- מועצת העירייה (נבחרים)
- פקידות העירייה (מכרזים/מינוי אישי)
בראשלצ - 5 סגנים בשכר.
תפקידי המועצה -
- לקבוע מדיניות המועצה וסדר יום ציבורי שלה
- לאשר תקציב
- לבחור נושאי התפקידים הסטטוטוריים
- לחוקק חוקי עזר עירוניים
- לנהל את מקרקעין הרשות
נוהל עבודת המועצה
- מוגדר במסגרת פקודת העיריות ב"תוספת השניה" - זה התקנון הקובע סדרי זימון ישיבות, אופן העלאת נושאים, מודר ואסור לחברי המועצה ובסופו של דבר - איך יכול חבר המועצה להשפיע.
- אבל בדיוק הידע הוא הכח. אם לא תדע -יהפכו אותך לבדיחה.
המסגרת המחייבת את חבר המועצה
- חוק (פקודת) העיריות - כינון, מועצה, התערבות שלטון מרכזי בעירייה, ועדות, תקציב, ארנונה.
- חוק התכנון והבניה - הגדרת מוסדות התכנון (ארצי, מחוזי, מקומי) סמכויות, הוראות, תקופת כהונה, תוכניות, ערערים, שקיפות.
- חוק הבחירות.
[עריכה] תפקיד חבר מועצה
- לפי פקודת העיריות - התפקיד של חבר המועצה הוא להיות שותף בקביעת מדיניות, ולפקח על ראש הרשות. את שני התפקידים לא אוהב ראש הרשות.
- ציפייה ציבורית - לייצג את התושבים (לא את הריבון) באופן המיטבי.
- להיות בצומת ולהשפיע בהתאם לאג'נדה שהובטחה לבוחרים
נחתם הסכם בין עיריית ראש העין, למשרד האוצר ומשרד השיכון - 15 אלף יח"ד - וזה לא הובא לדיון במועצה. יצאו בפרסום שבוע לפני - הודיעו לתושבים בשבוע הבא ראש העירייה יחתום על הסכם. ואף חבר מועצה לא קפץ. מה התנאים? מה האחריות של כל אחד מהצדדים?
האם החוק מחייב את ראש העיר להתייעץ במועצה? תפקיד חבר המועצה הוא להיות שותף בקביעת המדיניות.
עוד יומיים יש כנס חירום נגד תוכנית יאיר לפיד לבנייה בהיקפי הערים.
[עריכה] הכלים שעומדים לרשות חבר המועצה
לפעמים דורשים מחבר המועצה דברים שאין לו את הכלים לעשות ואז במשפט הציבור הוא נכשל.
- פעילות בוועדות המועצה
- שאילתא. כל חבר מועצה יכול להגיש שאילתא וראש המועצה חייב להשיב. כלי נפלא כדי לקבל מידע אם משהו הוסתר או עקף את המועצה. הבטחות שהבטיח ראש המועצה לקבוצת תושבים בדלתיים סגורות. צריך להיות ממוקד, מנומס. תכליתי וענייני. ואז תקבלו תשובה מדוייקת. שאילתה היא כלי גם לקואליציה. זה הכלי הכי חזק שהחוק נותן לחברי מועצה. על שאילתה חייב ראש הראשות לענות בישיבת המועצה עצמה! לפרוטוקול! הוא חייב להקריא את השאילתה, את התשובה. ואחרי כן יש אפשרות לחבר המועצה לשאול שאלה נוספת, אם הוא חושב שראש העירייה מרח אותך.
- אם ביקשת שאילתה ולא קיבלת תשובה תוך 2 ישיבות מועצה - אז בישיבה השלישית חייב הנושא לעלות לסדר היום.
- פגישות עם תושבים. איפה נפגשים? זו בעיה. בחלק מהמקומות מקצים להם חדרים. נכון שיקרה - שיתנו להם חדרים. אחרת נפגשים בבתי קפה ובתים פרטיים. האם חברי המועצה חייבים לפגוש תושבים שרוצים להפגש? לא. אין חובה כזו.
- פגישות עם מנהלי מחלקות / אגפים - החוק לא מחייב את מנהלי המחלקות להסכים לפגישות כאלו.
- הכשרות של משרד הפנים. משרד הפנים נותן הכשרות. אבל עליה וקוץ בה - הם בנו תוכנית ביחד עם המרכז לשלטון המקומי - שהוא בעייתי בפני עצמו - משום שהוא משרת את ראשי הרשויות. ושניים - חבר מועצה הוא בעצם מתנדב - וחלק מההכשרות נעשות בשעות הצהריים. גם מתנדב וגם צריך להגיע להכשרות בשעות העבודה. אבל באתר של משרד הפנים, כל אזרח יכול להוריד בחופשיות. לינק
- ייעוץ משפטי ע"י היועץ המשפטי לעירייה. בפועל - הוא tough pay של ראש המועצה ולא תמיד עונה לחברי האופוזיציה.
- הוספת נושא לסדר היום: סדר היום מפורסם לא פחות מ-36 שעות.
- בצירוף חתימותיהם של רוב חברי המועצה. להביא מראש חתימות של רוב חברי המועצה. ואז ראש המועצה חייב להוסיף את הנושא לסדר היום.
- לכתוב מכתב לראש המועצה או למזכיר המועצה. לבקש שיוסיף לסדר היום והוא חייב לנמק מדוע. במקרה הזה -
- ראש הרשות נחמד ומוסיף מיוזמתו - האידיאלי.
- לחלופין - ראש הראשות יכול להעלות להצבעה "יוכבד ביקשה להעלות נושא לסדר היום". ואז בד"כ הקואליציה מצביעה נגד. וזה נופל.
- אפשר לבקש להעלות דיון ממשנה למליאה.
- הגשת ערר על החלטות ועדה מקומית לתכנון ובניה; הערר מותנה בבקשה משותפת של לפחות 2 חברי מועצה. חמי - כשאתה מעביר דיון למועצה המקומית - זה דיון יותר קטן, אינטימי, ויותר קל לגורמי עניין להעביר בו החלטות.
- הזכות לראות כל מסמך שיש בעירייה. שכתב מנהל מחלקה. דוחות, תקציב, פירוט, הכנסות הוצאות. על פי בקשה למזכיר או למנכל או לראש העירייה - לבקש את המסמך וראש הרשות חייב לספק לו את זה בתוך 3 ימי עבודה. הוא יכול להגיד לחבר המועצה - המסמך נמצא בחדר הזה והזה - רשאי לבוא לקרא, אני לא מאשר לצלם. הסיטואציה הפחות טובה זה שמתעלמים, או שמבקש לתת תוך שבוע. וחבר מועצה בנתיים מתעייף מתייאש מרים ידיים.
- תקשורת.
- מבקר המדינה
למועצה ממנים מזכיר המועצה. לרוב זהו מנכל העירייה. אבל אין חובה כזו. רוצה חבר מועצה להבין מה קורה באיזשהו אגף? צריך לכתוב למזכיר המועצה ולבקש מסמך או לזמן דיון עם פקידים. אבל אז הוא צריך לתת את התשובות בעצמו. גם חברי כנסת צריכים לעבור דרך מנכ"לי משרדי הממשלה.
- לתושב הרבה יותר קל. כי התושב לא מאיים על אף פקיד או חבר מועצה. כל תושב יכול לכתוב מכתב לפניות הציבור. אתה יכול לקרא לעצמך פעיל חברתי, אבל בהיררכיה אתה תושב.
אתה יכול לפנות בכתב - תוך 3 ימים צריכים לענות שהתקבל, ותוך 45 יום לתת תשובה.
- יש פסיקה של בית משפט - חייבים להעביר את התקציב באקסל. אפשר לדבר עם נעם הופשטטר.
ראש ראשות אמר - אין לי הסכמים קואליציוניים. מה אפשר לעשות?
- בית משפט
- מבקר המדינה
- היועמש של משרד הפנים
- התקשורת.
מוטי ששון - במשך 3-4 שנים לא חתם על הסכמים קואליציוניים. כל חברי המועצה תפקדו כדירקטוריון. אין חובה לחתום על הסכמים קואליציוניים.
[עריכה] חובות חברי המועצה
- החוק מבקש להגיע לכל הישיבות. אבל אפשר להעדר. אם לא הגיע ל3 ישיבות ברצף ולא הביא נימוק משכנע - ראש הראשות יכול להגיד לו שלום.
- להשתתף בישיבות הוועדה לתכנון ובניה. כל חברי המועצה הם חברי הועדה המקומית לתכנון ובניה. יום לאחר בחירתם הופכים להיות חברי הועדה המקומית לתכנון ובניה. וזה תפקיד מאוד מחייב מול הציבור. אבל החוק לא מעניש אם אתה לא משתתף בועדה.
- להשתתף בישיבות של ועדות עירוניות. אם חבר מועצה כן נמצא בוועדה - אז
- להקדיש זמן להכנה וללימוד קדם ישיבות
- להיפגש עם תושבים
- להאזין, להקשיב, להיות ערני לרחשי לב הציבור
- לשווק את עשייתך (עשית ולא דיווחת - לא עשית)
[עריכה] ועדות חובה בעירייה (ברשות מקומית זה שונה)
- תכנות ובניה מליאה ומשנה
- כספים
- מכרזים
- ענייני ביקורת
- הנחות בארנונה
- שימור אתרים
- קידום מעמד הילד
- מל"ח
- הנצחת זכרם של נפגעי טרור
- איכות הסביבה
- חינוך
- בטחון
- רכש ומלאי
- מיגור אלימות
- מאבק בנגע הסמים
- בטיחות בדרכים
- קליטה ועליה
מה קורה כשוועדות לא מתכנסות? משרד הפנים לא אוכף. חבר מועצה טוב - מוציא שאילתה - איך זה שלא התכנסת משך שנה?
ישיבת מועצה חייבת להתכנס לפחות אחת לחודש. בחודשי הקיץ יולי-אוגוסט- פטורות. לא כולל את אלו שאינן מן המניין.
החוק מחייב - 1/3 עובדי עירייה, 1/3 נבחרי ציבור ו-1/3 נציגי ציבור.
המועצה מאשרת את הרכבי הועדות.
[עריכה] ועדות רשות - דוגמת ראש העין
- שמות רחובות
- תחבורה ותנועה
- השמדה והנצלה
- מלגות סטודנטים
- נזקים ואובדנים
- קשרי חוץ
- קידום מעמד האישה
- מורשת תימן
- שירותי רווחה קהילה
- תכנון אסטרטגי
- פיתוח כלכלי ופרויקטים מיוחדים
- גמלאים
- תיירות
- תחבורה ציבורית
- בריאות ופיתוח אורחות חיים בריאים
- ספורט
- והלאה כיד הדימיון הטובה
[עריכה] קבהח במועצה
- להזכיר לחברי המועצות - שסביב שולחן המועצה האצבע של חבר המועצה ושל ראש המועצה - שוות.
- חברי מועצה יכולים להדיח ראש מועצה. ברוב מסויים -מעבר לרוב רגיל. בישיבה שלא מן המניין שהוזמן אליה נציג משרד הפנים.
- ישיבות שלא מן המניין. -צריך לדבר על זה.
[עריכה] מבנה העירייה
מזכיר-מנכל
- עובדים סטטוטוריים - שרק המועצה יכולה למנות ואו לפטר. מנכל-מזכיר, גזבר, מבקר עירייה, מהנדס עירייה, יועץ משפטי - שאפשר להפסיק את עבודתם ברוב רגיל.
- מנהלים / אגפים / מחלקות
- מדורים
- פקידות
- עובדי חינוך/עובדי רווחה
אם יעלו שאליתה על מהנדס מועצה שדרש רוב מיוחס כדי להעסיק/ לפטר - אם יעלו לשאילתה למשרד הפנים אז זה כנראה יעוף.
משרות אמון - מנהל לשכה, יועץ. דובר/דוברת זה לא משרת אמון. ואפשר להפוך את זה להצגה במשמר המקומי ובתקשורת. דוברת העירייה ביום הבחירות הסתובבה ברכב של ראש העירייה. וכמובן קיבלה את שכרה מהעירייה.
אנשי חינוך - נבחרים ע"י משרד החינוך. הכסף לשכר עובר דרך קופת המועצה. אנשי רווחה - משרד הרווחה. הכסף לשכר עובר דרך קופת המועצה.
זה בעייתי עם מנהלי התיכונים והיסודי. מקבלים את התלוש מהרשות המקומית. והוא נאמן גם לראש הרשות. וקצת מאבד את האג'נדה.
המפקחים של משרד החינוך - גם תלויים בראש הרשות כי הוא כותב להם את ההמלצה. עשויים לאבד את ה'אני מאמין' שלהם מול ראש הראשות. להיות ערניים.
[עריכה] תפקידו של ראש העירייה
ע"פ פקודת העיריות: אחראי ליישם את מדיניות המועצה. כלפי התושבים וכלפי השלטון המרכזי.
לדוג' - הוספת 15 אלף יח"ד זה מדיניות.
- את המדינה מנהלת הממשלה, בראש הממשלה עומד - ראש הממשלה
- את העיר מנהלת העירייה, בראש העירייה עומד - ראש העירייה (ולא ראש העיר!)
[עריכה] הועדה לתכנון ובנייה
זו הועדה הכי הכי חשובה במועצת העירייה!
- מליאת הועדה
- ועדת המשנה
- רשות רישוי
- תב"ע - תוכנית בניין עיר
- היתר בניה
- היתר איכלוס (טופס 5)
[עריכה] מי ומי
- מהנדס הועדה
- משרדי הועדה
- אנשי המקצוע
- הועדה עצמה.
מהנדס העירייה והפקידות. המשרדים. התושב פותח את התיק אצל הפקידות. כל בקשה להיתר בניה היא תחת תב"ע. ולצידו של המהנדס יש את הוועדה.
באופן אוטומטי חברי הועדה הם חברי המועצה. יו"ר יכול להיות ראש הרשות או שהחוק קובע מישהו אחר שיכול להיות. נגזר בד"כ מההסכם הקואליציוני. למשל בת"א - יו"ר הועדה לא היה חולדאי. היה ספיר.
מליאת הועדה יכולה להקים ועדת משנה. החוק מגדיר את גודל ועדת המשנה בהתאם לגודל הרשות המקומית. וגם קובע איזו יחסיות. לרבות חובה נציג האופוזיציה.
[עריכה] רשות רישוי
רשות הרישוי - מורכבת מראש הועדה ומהנדס הועדה. מי מאשר מה?
- אם התוכנית עומדת ב100% בתנאי התוכנית שמעליה - רשות הרישוי מוסמכת לאשר.
- אם התושב ביקש חריגה מהתוכנית - חייב לבוא לועדה לתכנון ובניה. האם במליאה או במשנה? מחליט יו"ר הועדה. לא צריך לנמק. אבל - לזכור את אחריות החבר מועצה.
על כל רמה ניתן לערער.
[עריכה] הסכמים קואליציוניים, שקיפות ו-ועדות
יום אחרי הבחירות - מתחיל הליך של משא ומתן. רוצה ראש העירייה להזמין לקואליציה - יעשה. לא רוצה - לא חייב. תוך 3 שבועות מיום הבחירות -מתכנסת ישיבת המועצה הראשונה, ובה ראש המועצה חייב לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים. והם חייבים להיות גלויים לציבור.
גם הפורטוקולים צריכים להיות מפורסמים. באתר המועצה. לא ברור הלו"ז.
גם החלטות הועדה לתכנון ובניה צריכות להיות מפורטות.
ועדות חובה וועדות רשות - אין חובה לפרסם. זה לפי עד כמה הרשות רוצה להיות ידידותית. ירושלים העלתה את כל הועדות.
החלטות ועדות - אין חובה של ראש הרשות להביא את ההחלטות של הועדות לאישור המועצה. אז צריך לוודא שההחלטות שלהן עוברות לביצוע.