קורס מנהיגות במועצות המקומיות

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תוכן עניינים

משתתפים - חיפה

מפגש ראשון: מבוא

רפי קמחי - מרכז הפעילות של המכללה בצפון / כח לעובדים בצפון.

לא מעט שנים בנושא המוניציפלי.

השלטון המקומי -??

  1. השלטון המקומי יש לו משמעות פוליטית. לגבי סדר היום הפוליטי, סדר היום המקודם איפה שאנחנו גרים.
  2. מדובר כאן בגוף שיש בו כספים והוא מסוגל להוציא לפועל מדיניות. יש אפשרויות לשנות בתוך התקציב.
  3. לשלטון המקומי יש חשיבות גם במישור הארצי. למרות שלפעמים קשה לזהות את זה. למשל הסמכויות של יו"ר ועדת התכנון ובניה המקומי (ראש הראשות) על דיונים ברמה הארצית.
  4. במרבית ענייני חיינו, לשלטון המקומי יש את רוב ההשפעה על תהליך החיים שלנו.

למשל בעיריית חיפה 1/3 מהמורים מועסקים ישירות ע"י עיריית חיפה ולא ע"י משרד החינוך.

יש 4 סוגיות מפתח בשלטון המקומי: מרחב ציבורי, שוק, תודעה, מדיניות.

מרחב ציבורי

למשל האם הנמל שייך למדינה (נכס לאומי) או חלק מהחוף ושייך לתושבים?

שוק

למשל הכנסת שיטור מהרמה הארצית לרמה המקומית, משטרות פרטיות - זה יש לזה השלכות משמעותיות מאוד על השווקים.

גם ברמה הגלובלית. גם עיריית כרמיאל מושפעת מתהליכים גלובליים שבהם ההון יוצא או נכנס לכל מיני מקומות. ולכן השלטון המקומי צריך להסתכל עליו כחלק משווקים גלובליים ולוקאליים.

תודעה

תודעה עירונית. אני אוהב את העיר שלי, אני בעד העיר שלי. אני רוצה לברוח מכאן... זה מאוד קריטי כדי להצליח להניע

מדיניות

עוד

חובה: נושא של מימון בחירות וסוגיות משפטיות - מבוא. חובה: מבוא לשטח. אני יכול להרצות אבל זה חייב להיות דבר ראשון כי אחרת הקורס הזה פשוט מנותק מהעניין. 14-15/6 סמינר.

גיא - למשל - שיעורי בית - להביא 50 תומכים ראשונים, שם ופרטים אישיים.

מפגש שני: פקודת העיריות

מבוא

מצד אחד ממשלת ישראל מצמצמת את התקציב, האחריות שלה. מצד שני, יש הרבה יותר סמכויות, שמטיל על הרשויות המקומיות הרבה יותר אחריות. ואז כשיש דיונים על התקציב, בוחבוט, רכז השלטון המקומי, מרים דגל: "אתם אומרים לי להיות קוסם ולייצר הכנסות עצמיות כדי לענות על כל הדברים שאני אמון עליהם בחוק הרשויות המקומיות".

בתי החולים הקימו קרנות מחקר. קרנות המחקר משמשות גם לקבלת תרומות לבית החולים מגופים שבית החולים לא יכול לקבל מהם תרומות ישירות. כמו למשל חברות תרופות.

השוק מפגיש את אלו שיש להם מה להציע ואלו שמבקשים את הדברים הללו. קפיטליזם וחירות של מילטון פרידמן.

התפקיד של השלטון המקומי הוא גם סוג-של כליא ברק מול תסכול האזרחים.

פקודת העיריות היא פקודה מנדטורית. עברה שינוי ב1967 ובשנת 1978.

מה היא עירייה?

תאגיד.

רובע עירוני

רשאי השר להכריז שאיזור כלשהו יהיה רובע עירוני אם נוכח שתושבי אותו רובע רוצים בכך.

הוכרז - אז יהיה לו וועד. עם בחירות.

מועצה

מספר החברים במועצת העיר לפי מספר התושבים (לא מדברים על בז"בים - בעלי זכות הצבעה) הרשומים ביום הקובע. לפי תיקון של 10/2011 המפתח הוא מה שקיים היום או אם מספר התושבים עולה מעל זה, אז יתעדכן לפי: עד 1000 תושבםי - 5 חברי מועצה

עד 1000 תושבים 5 חברי מועצה
3000 7 חברי מועצה
10,000 9
15,000 11
25,000 13
50 15
75 17
100,000 19
125,000 21
150,000 23
200,000 25
250,000 27
300,000 29
300,000 ומעלה 31

תחילת כהונה 21 יום לאחר הבחירות או 21 יום לאחר הבחירות החוזרות.

ישיבת המועצה הראשונה תהיה 14 יום מיום כניסת הנציגים החדשים לתפקידם. כלומר, יש לראש העיר 21+14 ימים לסגור קואליציה.

ניתן לכהן בלי קואליציית רוב. אבל מועצה לעומתית זה אחד הדברים הכי נוראיים שיכולים לקרות.

ארגון המועצה ודרך פעולתה

מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים.

לגבי ניגוד עניינים

יש להצהיר על עסקים קשורים למועצה, ויש להמנע מדיונים הקשורים לנושאים אלו.

מועצת העיר יכולה לאשר עסקה עם קרוב של חבר מועצה.

חובות חבר המועצה

חבר המועצה שנפקד מ-3 ישיבות ברצף או 3 חודשים ברציפות - יחד מלהיות חבר מועצה.

יש מקומות שבהם אין ישיבות גם במשך רבעון. ויש גם החלטות דרך שיחת טלפון.

ישיבות המועצה הן פומביות, חייבות להיות פומביות.

יש וועדות שהוגדרו סגורות.

48 שעות לאחר שכתב התפטרותו הגיע לראש העירייה זולת אם חזר בו מההתפטרות.

חבר מועצה שחדל מכהונתו - יבוא הבא ברשימתו של אותו חבר מועצה.

האם ניתן לשנות את רשימת הסיעה תוך כדי הקדנציה? האם ניתן לעשות פריימריז פנימיים בכל תקופה? לא תואם לחוק.

כדי לרשום רשימה צריך להביא 2% מבעלי זכות ההצבעה במועצה.

היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים - יכול לחייב את ראש העיר באופן אישי בתשלום.

ראש העירייה וסגניו

ס.126:

העירייה תפעל באמצעותו.

ראש העירייה יהיה אחראי שהתפקידים יבוצעו כראוי.

שכר מקבלים ראש העירייה וסגניו.

פחות מ-10,000 - אין סגנים בשכר.
לא יותר מסגן אחד לעירייה שתושביה 10,000
יותר מ-2 סגנים ל-100,000 תושבים
יותר מ-3 ללא יותר מ-200,000
יותר מ-4 ללא יותר מ-400,0000
יותר מ-5 ללא יותר מ-500,000

גם בסגני ראשות העיר יש קדנציה.

פנקסי העירייה

פנקסי העירייה ומסמכיה פתוחים לעיון ע"י כל חבר מועצה.

סמכויות השר והממונה במקרים מיוחדים

איך לפזר מועצה. בגין גרעון, בגין דוח מבוקר.

התהליך הוא שמוגשת תוכנית הבראה שטעונה את אישור השר. וכי השתתפות המדינה אינה חורגת מתקציב המדינה.

רשאי למנות חשב מלווה לעירייה. על גרעון שוטף של 10% או יותר. או גרעון מצטבר של 15% או יותר.

השלב הבא הוא מינוי ועדה קרואה. השר ושר האוצר ימנו וועדה קרואה. גרעונות או שיעור גביית ארנונה ואספקת מים. אלו קריטריונים גזברותיים לחלוטין.

ועדות

שם הוועדה
ועדת הנהלה המועצה רשאית לבחור ועדת הנהלה קבועה שתפקידה לייעץ לראש המועצה לביצוע תפקידיו. וסמכויותיה - כל דבר שאין בסמכות ועדה אחרת. ראש העירייה, סגניו, וחברי מועצה אחרים שהמועצה תקבע.
ועדת מרכזים קרואה לעיין במכרזים. ראש העירייה לא יהיה חבר בה.

זו וועדה קריטית, הרבה מאוד כסף זורם בה.

סגורה, אבל יש לפרסם את החלטותיה.
ועדת כספים ועדה קבועה שתפקידה לייעץ על ענייני כספים של העירייה.

זו הועדה שיושבת עם גזבר העירייה ומכינה את התקציב.

התקציב - מחוייבים לפרסם לפי חוק חופש המידע את תקציר התקציב.

חברי מועצה מקבלים.

סגורה
ועדת מל"ח להכנת והפעלת המשק בשעת חירום. לא טעונות אישור המועצה, אבל כן יכולה לקבל החלטות שמשפיעות על תקציב העירייה. סגורה
ביטחון איפה שיש משמר אזרחי תוקם ועדה שתייעץ למשמר האזרחי.
ועדת ביקורת תבחר ועדת ביקורת שתפקידה לדון בתלונות מבקר המדינה, נציג ציבור, משרד הפנים או מבקר העירייה. תדון ותגיש את זה לה

מספר חבריה לא יעלה על 7, וההרכב יתאם להרכב המועצה.

ראש העירייה, סגניו וחברי ההנהלה לא יהיו חברים.

ראש ועדת הביקורת לא יהיה דירקטור בחברה עירונית.

ראש ועדת הביקורת יהיה מסיעת האופוזיציה (שיתקיימו בסיעתו - שונה מסיעת ראש העירייה, אין ייצוג בסיעת ההנהלה וכו).

פתוחה
ועדת הנחות לתת הנחה מסכום הארנונה. סופר סופר חשובה.
ועדת קליטה
הנצחת נרצחי טרור
קידום האישה
חינוך חינוך ותוכניות חינוך.

ראש המועצה או סגנו יהיו היו"ר. 3 או 6 חברי מועצה, 2 נציגי בתי ספר שהם מנהלי ביס או סגניהם. האחד יסודי ע"י ארגון המורים והשני על יסודי ע"י הסדתרות המורים. נציג מועצת התלמידים העירונית.

יש אופציה וזה קורה - שעל בסיס המפתח הקואליציוני ממונים נציגי ציבור. למשל איש הקואליציה יכתיב את הנציג ציבור ללא זכות הצבעה יהיה לפי מה שהקואליציה רצתה.

פתוחה
ועדה לאיכות הסביבה ליזום ולתכנן אירועים

תגיש לאישור המועצה ותעקוב אחרי ביצוע התוכניות המאושרות

חברים 4 חברי מועצה, עובד בכיר שאחראי לזה, 2 נציגי ציבור שהם תושבי העיר, האחד יבחרו ארגוני איכות הסביבה מקומיים והשני ארגון ארצי.

לדיוני הועדה יוזמן כדרך קבע נציג ארגון ארצי. בד"כ נציג החל"ט או אט"ד.

פתוחה
ועדה למאבק בנגע הסמים המסוכנים
ועדות שונות בנוסף על זה רשאית המועצה לבחור ועדות קבועות או ארעיות.

ההרכב הסיעתי בכל אחת מועדות חובה - יהיה תואם את ההרכב של סיעות המועצה ובלבד שיהיה נציג אחד לפחות של סיעות האופוזיציה. למעט ועדת הנהלה, כספים וכו'.

תואם ככל הניתן את מבנה האופוזיציה.

רשימת תפקידים שחייבים להעסיק

ץץץץ וגם:

ניהול המקרקעין

יש פרק נרחב על זה.

כל מקרקעין יירשמו בספרי האחוזה של העירייה.

לא רשאית למכור או להעביר בעלות בלי רוב של חברי המועצה ובאישור השר.

התמורה שנתקבלה ממכירת מקרקעין, תשמש אך ורק לקניית מקרקעין. ואולם רשאי שר הפנים להתיר שימוש אחר בתמורה.

תקציב העירייה

תב"ר ותקציב רגיל.

הגזבר יכין לא יאוחר מ-2 חודשים לפני תחילת שנת הכספים

ראש העיר יעביר לדיון בועדת הכספים.

המועצה תדון לא יאוחר משבועיים לפני פתיחת שנת הכספים.

לא התקבל תקציב העירייה בתוך 6 חודשים מיום קבלת התקציב השנתי בכנסת - תסתיים כהונת ראש המועצה והשר ימנה בתוך 14 ימים ועדה קרואה.

תקציב העירייה טעון את אישור השר. לא אישר - יבקש תוך 30 ימים לכל היותר שיוגש לו תקציב מתוקן. לא הוגש לאישור השר בהתאם להוראותיו - פיזור וכו'.

השר רשאי לשנות או לדחות פריט בתקציב או להוסיף פריט. מחמת נסיבות חורגות מהרגיל.

פרסום התקציב

תמצית התקציב המאושר יפורסם ברשומות.

חובות העירייה

עו"ד גיא אטיאס: מימון בחירות

סיעת חיים בחיפה. סיעת דור שלום הכניסו 3 חברים.


מחלקים את ההבדל בין רשימות וסיעות. סיעה = רשימה שכבר נמצאת במועצת העיר. מי שלא נמצאת במועצה האחרונה, כבר לא נחשבת סיעה.

יש הבדל בין מי שלא רוצה להעזר בסיעה קיימת בכנסת או במועצה, לבין מי שכן רוצה לרוץ. כשאתה סיעת בת של סיעה בכנסת, מתנהגים אלייך אחרת מאשר אם אתה רשימה עצמאית.

נדבר על סיעה עצמאית.

כשאתה רשימה שהיא סיעת בת של סיעה בכנסת, זה גם מקל על הבירוקרטיה וגם מקל על המימון.

"תהיו סיעת בת אצלנו, רק תביאו איתכם 100,000 ש"ח".

כל המעטפת - סיוע וייעוץ משפטי.

או קבוצה של 200 איש או 2% של היישוב, לפי הקטן מביניהם. על מנת לקבל את ספר הבוחרים - צריך להגיש רשימה כזו. לזה מספיק 100 חתימות 150 יום לפני המועד. 90 יום לפני מועד הבחירות צריך להגיש את ה-200.

צריך בדף שלהם במחברת שלהם. כשהם יחלקו את זה כי למשל רון פ"ח ניסה ולא קיבל.


חלוקת המנדטים בחוק הרשויות המקומיות - בחירות. זה לפי חוק באדר-עופר. לפי הכנסת. מספר הקולות הכשרים, לחלק למספר חברי המועצה, ומזה מקבלים את המכסה (למנדט). בודקים מי עמד בלמעלה מ-75% מהמכסה, ואת כל השאר מנפים החוצה. ואז נשארים רק המצביעים שהצביעו לאלו שהצביעו למעל 75% מהמכסה. לוקחים את הקולות של מי שהצביעו למפלגות שכן נספרות, ומכאן מקבלים את המודד - שזה מניין הקולות הכשרים למפלגות לאחר סינון.

חלוקת עודפים והסכמי חלוקת עודפים. אם יש לך את מספר העודפים הגבוהה ביותר, את זוכה למנדט ההפקר. אבל אם הרשימה לא חתמה על הסכם עודפים, ועדיין לרשימה יש 75%מודד, ולאחרים אין 75%מודד, אז הרשימה כן תקבל את המנדט הנוסף.

אם קיבלת 75% ממנדט בודד, עדיין סביר שתכנס.


כל סיעה או רשימה זכאים לכיסוי הוצאות שלהם לפי הוראות חוק זה. יחידת המימון נגזרת מכמות בעלי זכות הבחירה (בז"בים). יש עניין של מי שברשות שלו פחות מ-2000 או 1000.

זכתה במנדט אחד לפחות, סכום המימון, הוא יחידת החישוב.

לא זכתה במנדט אחד אבל 50% מהמודד - זכאית לקבל 60% מהמודד.

זה ספורט מסוכן, הספורט הזה של בחירות. חובה לקחת רואה חשבון ורצוי אחד שמבין בזה.


סכום המימון מחולק כך: יש מקדמה. 85% מהסכום בניכוי המקדמה, ישולם 20 יום מפרסום התוצאות 15% מפורסם רק אחרי שמבקר המדינה פרסם דוח חיובי לגבי הסיעה.

רשימות משותפות. הוגשה רשימה משותפת - מודיעים לשר במכתב משותף מה יחס המימון ביניהם. פעם אחת מודיעים לשר וזה הכל. אבל זה לא יכול להיות הפרש של 40% ומעלה.

חשבונות ודוח כספי שרצים במשותף - מגישות דוח כספי בנפרד. בטח נכון כשרצים עם מפלגה, שמגישה דוח אחד לכל הארץ.

את הדוח מגישים באופן מקוון.

אין היגיון לשתי רשימות עצמאיות לרוץ בנפרד. סתם יקר יותר. אבל אם כבר הודיעו לשר שרצים כ"א בנפרד, אז אין מנוס מאיחוד כזה.

מתחילים לחשוף את קרביה של המפלגה רק מרגע שנרשמתם. יכולים לעשות דברים מעניינים כרשימה עצמאית, עד הרגע שבו נרשמתם. מהרגע שנרשמתם, יש לכם חובות דיווח. וזה היתרון של רשימה עצמאית.

חייבים להרשם 90 יום ובגלל החגים - קיצרו ל-34 ימים גם למועמד וגם לרשימה (רון פ"ח).

מקבל תרומה של מדבקות בחינם - לא צריך לרשום כל עוד אתה לא רשום.


רשימה קיימת מקבלת לפי כמות המנדטים. סיעת בת לפי כמות המנדטים שיש לה בכנסת. יש יתרונות מימוניים לרשימה קיימת, קבלת המימון מאוצר המדינה.


דור שלום הריצו מועמדים לכנסת. איש טוהר המידות, מספר 2 ברשימת העבודה, ניהל את הקמפיין, והעביר כסף ב-8000 עמותות.

סיעות שמרכיבות רשימה משותפת, לא יכולות להעביר אחת לשניה כסף, לא יכולות להעביר אחת לשניה כספים, אלא בהלוואה עד חודשיים לאחר הבחירות.

גם כששוכרים משרד פרסום, היחס בין התשלומים צריך להיות זהה ליחס מימון הבחירות המדובר. לפחות ברמה של הסכומים בסה"כ, היחס צריך להשמר.

סיעה מקבלת מקדמה תוך 7 ימים מיום שאמרה שהיא רצה, אילו זכתה למספר חבריה במועצה היוצאת, 60%.

רשימה חדשה תקבל 60% ממנדט אחד.

סיעת אם רשאית לקבל 60% מהסכום שיחסו לסכום המימון הכולל, ביחס למספר חברי הסיעת אם ביחס למספר חברי הכנסת, או לפי היחס שיש לה במועצה, לפי הסכום הגבוה ביותר ולפי בחירתה.

כדי לקבל את המקדמה צריך לשלוח הודעה על מספר חבריה, בא כח הסיעה ומ"מ, להודיע על לפחות 2 ולא יותר מ-8 שמוסמכים לפעול בשמה, ש2 צריכים להודיע שהם בקיאים בענייניה הכספיים. יש משמעות פלילית חריפה. שמו מענו של הרו"ח שמינתה, יחד עם הסכמתו. תצהיר חתום של כל חברי הסיעה על הכוונה לניהול תקין ואת מספר חשבון הבנק שלה.

אפשר אח"כ להחליף את הנציגים.

קודם לרשום את המפלגה, אז חשבון בנק, ואז

ערבות בנקאית שהסכום שלה הוא מה שקיבלת +10%. מה שהופך את כל העסקה ללא כדאית. כי אף בנק לא יתן ערבות בלי שנפקיד את הכסף מראש.

לא השיגה רשימה 50% מהמודד, הערבות הבנקאית מחולטת.

לא קיבל מועמד לפחות 25% מהקולות הכשרים - הערבות הולכת.

צ'ק בנקאי שצריך לשים בהרשמה - ב-2008 זה היה משהו כמו עשרות אלפי שקלים. בתלות בגודל הרשות. בין 5,000 ומעלה. יש טבלה שתפורסם. זה הכל מפורסם בוועדת הבחירות

לא תוציא סכום הגדול מבין אלה:

ובדיוק בגלל זה המציאו את ה"עמותות". גם אם הצלחת להתרים את כל מדינת ישראל, לא תוכל להוציא יותר ממה שאמרנו. רשימה חדשה - זה בעצם 4.5 יחידות מימון.

יש הנחיות שכתובות בשפה ברורה - הנחיות מבקר המדינה. כדאי להוריד מהרשת.

ממי אפשר לקבל תרומות?

אי אפשר לקבל כסף מתאגיד. חוץ מקיבוץ שכן יכול לתת תרומה למועמד במועצה איזורית. אי אפשר לקבל תרומה מאדם שלא רשום במרשם האוכלוסין. 5000 ש"ח זו המגבלה לבאנדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו. זה בתקופת בחירות. בקמפיין של מצנע בפריימריז לעבודה - הוא שכר משרד ב-500 ש"ח לחודש. אמרו לבעל המשרד שזה שוחד. הוא אמר אני בעלים של חברה שיש בה 100 עובדים, שום דבר לא מונע ממני לתת לעובדים שלי בונוס ולדרוש מהם לתת תרומה למצנע.

בחוק אין מגבלה על אדם בודד בניגוד לתא משפחתי. אבל מבקר המדינה יש לו מה לומר על זה.

חוו"ד - אפשר לקבל pre rouling ממבקר המדינה והוא נותן תשובות דיי בזריזות. אפשר להעלות תלונות על רשימות אחרות והספורט הזה נהיה פופולארי לקראת הבחירות.

חייבים חשבון בנק.

אחת הטקטיקות זה להתיש את כל מי שבסביבה. לכתוב דברים שלא קיימים. תבדוק ותבדוק וצריך לתת תשובות מהבוקר עד הלילה.

דוח כספי מגישים למבקר המדינה. והוא מוותר לנו על ה-15% הנוספים לפי דעתו.

הנחיות החוק (הגבלה על הכנסות והוצאות) - מחייבות גם רשימות שלא ביקשו מימון. והמועד האחרון לקבלת מימון הוא לפני הבחירות.

נעברה עבירה - ייאשם כל מי שהוא מורשה אלא אם יוכיח שנקט את כל האמצעים. נתן הוראות קיים מערכת בקרה.

שכר עבודה בבחירות

שכר שניתן בתמורה לעבודה בתקופת הבחירות.

כל תשלום על הסעת נוסעים או כיסוי דלק לא יעלה על הסכום של כיסוי דלק.

משרד הפנים מגדיר את כל המספרים הללו.

כל העסקת עובדים או פעילים בשכר מחייבת הסכם בכתב.

פריימריז

חוק הזה חל גם על פריימריז.

המע לניהול חשבונות במשרד מבקר המדינה

כדי להכנס צריך לקבל משתמש ממבקר המדינה. זה מה שעושה מנהל החשבונות שלי.

למעט פעילות אישית בהתנדבות שאינה בגדר עיסוקו של המנדב.

לכן לא יכולים לקחת יועץ משפטי בהתנדבות. אני הייתי המתנדב המשפטי של דור שלום.

איך יודעים שהוא מלווה אותכם? כי הוא מגיש בשמכם עתירות בבית משפט.

את התורמים כדאי לשים בתוך הרשימה.

כל מועמד יכול להביא את הכסף שלו מהבית. סילבן שלום כשעושה פריימריז, לא לוקח תרומה מאף אחד.

הערכה - כמה יעלה ייעוץ משפטי לרשימה חדשה - ככל שהרשימה יותר מסוכנת ורצינית - זה יעלה יותר. בערים שבהם זה חשוב, אפשר להגיע להיקפים שמעסיקים את העו"ד מהבוקר עד הלילה 7 ימים בשבוע. ואם אין עו"ד אשרייך.

המערכת לניהול החשבונות - צריך ללכת לפיה.

הוצאות של סיעות בת - בסיעת האם. והיא אחראית.

סיעה בטרם תתחיל לאסוף תרומות - תבקש מערכת לניהול בחירות ממבקר המדינה. עוד לפני שרשמנו את עצמנו ורצינו בואו נתחיל לגייס תרומות - מבקר המדינה שנודיע לו ונקבל הרשאה למערכת ונתחיל לפעול במסגרת המערכת. הטריגר - נקודה שבה התחלת לאסוף תרומות.

ההנחיות של מבקר המדינה יכולות להביא לאישום פלילי וגם לסנקציה של ה-15%.

לעניין סעיף זה סיעה לרבות כל מי שמנהל עבורה, אף בטרם הוגשה רשימת מועמדים. אבל זה בדיוק התחום האפור ולדעת איך מפרידים קמפיין מרשימה. אבל אם הקמפיין מזוהה רשימה, אז צריך כבר לדווח.

סטיקר. אם הסטיקר הוא על שם של רשימה. אבל אם יש סטיקרים שאי אפשר לשייך לרשימה, אבל הם חלק מהקמפיין. כשרוצים להריץ משהו שהוא מזוהה - חייבים לדווח מהיום הראשון. ואם זה תרומה - צריך לדווח על הערך שלה.

סיעה חייבת לדווח. תרומות במזומן וצ'קים מופקדים תוך 3 ימי עבודה. להפיק לתורם קבלה ממוחשבת או פנקס ממוספר מראש.

תדווח ביום קבלתה ולא יאוחר מיום אחד לאחר קבלתה. צריכים איש כספים.

סיעה שמחזירה תרומה לתורם - בצ'ק או בהעברה בנקאית.

כל תרומה ששויה 500 מפורסמת במקום שיוחד לכך באתר האינטרנט של מבקר המדינה שכולל את שם התורם מקום מגוריו וסכום התרומה.

סיעה משלמת בכטיס אשראי, צקים או העברה בנקאית. במזומן עד 400 ש"ח או 700 ביום הבחירות. לספק בודד (אפשרי מספר ספקים ואז 400 לספק)

מפרטת במסמך מיוחד את היקף הפעילות ושוויה.

כנ"ל בגין ערבות שניתנה עבורה.

רושמת במערכת החשבונות הכנסה מתרומה או מימון עצמי של מועמד או מי שמופיע כמועמד.

כל עוד אני עושה דברים עבור עצמי - אין הגבלה בסכום.

אבל כשאני עושה למען הסיעה - אז אני מוגבל גם ל-5000 ש"ח. ההגבלה הזו היא מרגע שהתחלת לאסוף תרומות.

יאיר לפיד למשל עשה פעולות נרחבות בשטח לפני שהכריז על רשימת "יש עתיד".

עולם העמותות כמתניעי קמפיין. סתיו שפיר ואיציק שמולי לקמפיין של שלי יחימוביץ'

ברק אמר מה שטל זילברשטיין אמר לברק כי זה היה הקמפיין של דור שלום.

כל הזמנה או התקשרות מעל 1700 ש"ח דורשים התקשרות בכתב - הזמנת עבודה. הסכם או משהו כזה.


הסכם בכתב לגבי כל הלוואה, והסכם בכתב לגבי כל עובד בשכר.

התנדבות? + החזר הוצ למתנדב?

על ספקי שירותים ויועצים - אין הגבלה.

לא מכיר הגבלות למקסימום חודשי של דלק.

קישורים

שי גולוב: 10 טיפים לקמפיין

הרו"ח אומר מה אסור לעשות והקמפיינר אומר - בוא נראה איך עושים את זה.

קחו בחשבון, הקנסות הם הרבה יותר גבוהים מהמימון שמקבלים. אז לשים לב.

עשיתי את הקמפיין של סתיו שפיר בפריימריז. קמפיינים זה מאוד תובעני מבחינת זמן. הייתי מנהל מטה ומנכ"ל של התנועה הירוקה. כמה וכמה שנים במגמה ירוקה - הדובר והמנכ"ל.

במקרה של סתיו שפיר - הייתה לה הרבה תקשורת, היה צריך לעשות בעיקר GOTV שזה לדעת למי להתקשר ולהתכונן ליום ההצבעה עצמו.

כמו במדעי המדינה - כולם חכמים בדיעבד. אין פתרון קסמים או דרך אחת לנצח. מצד שני - יש כמה סימנים יוצאי דופן:

יש כל מיני סוגים של קמפיינים: בישראל המון קמפיינים מוטי פרסום .. כמו האמריקאים בשנות השמונים. בגלל שמקבלי החלטות התייאשו מלדבר עם הציבור. הצד השני - GOTV - GET OUT THE VOTE - ללכת לדבר עם אנשים. אלו שני הקצוות.

המצע

מועמדים נוטים להשקיע המון זמן במצע. אל תשקיעו בזה המון זמן. צריכים להיות עקרונות אבל חבל לכתוב הרבה פרטים. כי קל מאוד להעתיק את זה, אז זה לא נותן יתרון תחרותי.

הפתרון - אובמה - לספר למה אני רוצה לרוץ בגלל הסיפור האישי שלי במקום להתעסק באידיאולוגיות של מצע. כי אחרת זה משעמם כי כולם מדברים אידיאולוגיה.

מיפוי

מה השכונות ומי באמת יבוא להצביע לך. הסקרים הזולים עולים 10K-15K - וזה נורא מוקדם לעשות את הסקרים הללו. יש דרך מאוד פשוטה לעקוף את זה - המוקד 106 העירוני מוציא דוח תלונות. תגיע לדוח של המוקד - העיר ובעיותיה יהיו פרוסות. עם מי ועל מה לדבר.

אפשר גם להעזר בקבוצות תושבים מקומיים בפייסבוק - כמו קבוצת "גבעת עדה שלנו".

ראשי מועצה מפרסמים במקומונים את מה שהוא עושה ולפעמים גם מפרסם מה מפריע לתושבים.

אבל האנשים שמתלוננים הם אלו שממילא יבואו לקלפי, הם מודעים פוליטית.

במיפוי אני לא מוותר על אף אחד, פשוט כדאי לדעת איפה לעבוד ואיפה לא לעבוד.

למשל שי מקומות שיש בסיס עדתי. יש חמולות. חבל להכנס לשכונה הזו.

ממש ברמה הבסיסית של עלות תועלת. אפשר להעמיק את זה.

בקמפיין של סתיו למשל, היה מיפוי גילאי. הצעירים והפנסיונרים שיזהו אותה בתוך הנכדה החביבה. האמצע היה מורכב.

מספרים אמיתיים

מספרים אמיתיים מנצחים, בערך הוא לא מספר, עוד מעט זה לא זמן.

כל משימה שדוחים אותה - זה לא שמתישהו בהמשך נעשה אותה. כל הדברים בקמפיין צריכים להעשות, ופשוט יש לך פחות ופחות זמן ככל שהקמפיין מתקדם. צריך תוכנית עבודה עם יעדים שנגזרת מיום הבחירות ועד היום. ספציפית לבחירות הללו זה ממש ממש טריקי. יש חודש חגים וקיץ לפני כן. אין כמעט ימי עבודה לקמפיין הזה.

כי בחגים האנשים מרוכזים במשפחה שלהם והם לא רוצים שתעסיק אותם בשטויות הללו. יולי אוגוסט הלך. עד שיש קצת שקט להתרווח מהדברים הללו.

מתי להתחיל?

הליכוד, עבודה, מרץ - עדיין לא התחילו. התחילו רק בתל אביב. אבל בעיקרון צריך להתחיל ממש בימים אלו. לפני שבועיים או בשבועיים-שלושה הקרובים.

מסרים

ככל שהעיר מגוונת, צריך למפות את הצרכים ולמקד מסרים בכל שכונה.

שישי בבוקר

באמצ"ש תשלחו את הפעילים שלכם, לא יהיה להם עם מי לדבר. צריך שלנו יהיה כמה שיותר שליטה. אם נותנים לאנשים ברחוב חומרי פרסום עם "תכנסו לאתר" - אפשר לתת להם אבל לאסוף את הפרטים שלהם.

להוסיף פרטי קשר על הלוח זמנים

אם אתם מודעים לזה שמנסים למכור לכם - אז אתם לא תתנו פרטי קשר לבנאדם. הרבה מאוד אנשים ממש לא במוד בחירות. אבל ככל שהבחירות יתקרבו - וככל שיהיו יותר פעילים של רשימות אחרות. לעמוד בלי חולצות של הקמפיין אז אנשים יהיו יותר ידידותיים אליכם. מה שהכי חשוב לדעת זה ש-150 יום לפני הבחירות מקבלים שם כתובת ות"ז וצריכים כמה שיותר פרטים איכותיים כדי שתוכלו להכים טלפון. אחת המשימות הכי קשות והכי כבדות - ויש חברות שמוכרות את זה בהרבה כסף - את השידוך שבין פנקס הבוחרים ורשימת טלפונים או מיילים. הסינכרון בין הנתונים - כדי שתוכלו להגיע לפילוח שלכם מתוך פנקס הבוחרים -זה אתגר.

עכשיו יתחיל שוק של חברות שמוכרות לכם מאגרי מידע. חלק מהדברים חוקיים בסדר, נגיד, וחלק, מאוד לא חוקי. תבדקו ממי קונים או מקבלים את המידע.

הכשרת מתנדבים

יש הרבה מאוד משימות. אי אפשר לתת למי שמומחה בתחום כי אז הוא מתומחר כעולה כסף בדוח מבקר המדינה. מצד שני רוצים לתת לכל מתנדב לתת את הכישרון שלו בקמפיין. לדוג' - תעשו טלפונים. בד"כ מה שקורה זה שקובעים משמרות ומושיבים אנשים עם תסריטי שיחה. צריך להגיד להם מה להגיד וגם לבדוק, לא כי סומכים עליהם או לא, כי פשוט מאוד חשוב שלא ישב 20 דק על כל אחד ויתווכח איתו.

ויש גם מתנדבים שהם סוסים טרויאניים. כדאי לקחת בחשבון.

2 הוציאו ניוזלטר. אימייל פעם ב.. לעדכן מה קורה. חשוב לשמור אנשים בלופ. חודשיים לא יצרתם קשר, תחשבו מה יעשה לתחושה שלו. הוא לא פוליטיקאי רציני. חודשיים לא נתן לי פידבק. או שמישהו אחר יצור איתו קשר ויתחיל לפתח איתו מערכת יחסים. אז חשוב לשמור על הקשר עם האנשים האלה מהרגע שאספתם את פרטי הקשר שלהם.

שיטה מעולה איך ליצור על קשר גם כשאין מה לעדכן. נגיד שהחתמתם על עצומה - דרך לאסוף פרטים. שבוע ראשון - תודה שחתמת. שבועיים אחרי זה - עדכון על כמות החותמים.

לבנון - אספנו פרטים של המון אנשים בחזית החיפאית במחאה. וביקשנו מאנשים לציין האם רוצים לקבל עדכונים רק על אירועים גדולים -הפגנה וזה או שרוצים את המייל עדכון השבועי. וגם ככה היו אנשים שמישהו ביקש שנוריד אותו מהרשימה - בד"כ ניסינו לכתוב מייל האם להעביר למצב אחר - וגם במייל התדיר יותר- עדכונים שוטפים - הקפדנו במקום בולט - זה נשלח כי נרשמת, אם אתה רוצה לעבור אנא שלח מייל חזרה.

ניו מדיה

כולם משוכנעים שהניו מדיה עשתה ללפיד את הקמפיין. העניין, בשונה מכל קמפיין אחר כמעט, מתומך ONLINE לפעיל OFFLINE. מלייקים ושיירים לא נקבל מצביעים.

היו בחירות מיוחדות בערד, והיה אפשר לראות לפי כמות הלייקים בפייסבוק שאין להם שום סיכוי. בסולם מסויים של פעילות להעלות את רמת המעורבות שלהם. שלא יהיו רק קוראים פסיביים.

  1. לחתום על עצומה
  2. שלט במרפסת
  3. לארגן חוג בית

יום הבחירות

30-35% מהאנשים מחליטים בכניסה לקלפי למי להצביע. ככל שיש יותר אנשים בכניסה לקלפי - אנשים פשוט יצביעו לך. לכן חשוב יום הבחירות.

מפסידים את הבחירות על מטה ועל ארגון. זה עולה המון כסף ולוקח הרבה זמן.

טריק מס' 2: יגידו שהסרת את המועמדות ויעיפו את הפתקים שלכם.

50% צריך ללכת על יום הבחירות. ו-50% על הקמפיין.

מי שזכה בעמק יזרעאל - השקיע 1.2M.

אל תחשבו שיום בחירות זה רק לדאוג של-3 ילדים יעמדו עם החולצה שלכם.

יום בחירות לא נראה כך.

בקמפיין של סתיו היו 150 פעילים ליום הבחירות.

  1. נרשמו דרך האינטרנט רוצים לעזור
  2. עשו טלפונים במטה
  3. המתנדיבם הכי טובים הפכנו לראשי איזורים
  4. כל אחד מהם לפי סיפור אישי גייסו עוד אנשים ליום בחירות
  5. הפנינו להם מתנדבים מהאיזור שלהם.

היו גם המונים שניסינו להפעיל וזה לא קרה כלום. אני רוצה לעזור וזה לא עבד.

מי שפנה ברשת - החזרנו אליו טלפון.

טופס מיפוי משאבים למתנדבים חדשים. נכונות לסיוע בגרפיקה, שטח וכו'. בכל פלאייר או פתקונים קטנים שחילקנו בהפגנות - זה יצר לנו בסיס של 500 איש עם פילוח מדוייק.

עושים קישורון מקוצר ולשים אותו בכל מקום.

לדבר עם אנשים

הכי יקר זה לדבר עם אנשים. אבל זה גם הדבר הכי אפקטיבי.

קונספט

בסופו של דבר הניצחון וההפסד הם גם שלכם. אין הזדמנות שניה וכדאי להתייעץ עם אנשי המקצוע. וגם אתם מובילים את הקמפיין כי אתם עומדים בראש.

שאלה: שכונה קטנה ושכונה גדולה, איך לשכנע להצביע למועמד מהשכונה הקטנה?

שאלה: על 75% אחוז הצבעה וכולם מבואסים. האם לשתוק או להצליח?

לא לשתוק! כי רק לדבר עם אנשים זה מה שיעזור לך להביא את האנשים לקלפי.

שאלה: מה אתה בודק כשאתה מתחיל לעבוד עם מועמד?

בניית שטח זה לפחות שנה וחצי. באשדוד, ראש העיר הנוכחי עשה קמפיין 5 שנים. מהבחירות הקודמות ועד עכשיו. קמפיין על לבנות בית חולים באשדוד. למה בית חולים באשדוד? כי ראש העיר הקודם לא היה יכול להתנגד לזה. הוא הלך דחף ברמה הארצית וקיבל סיוע מעזה.. עבד המון שנים לבנות את הדברים האלו.

פתאום מגיע למגרש חניה ויש שם מכוניות עם מפתחות בשבילך. במקרה מצאת..

תכנון בריאות וסביבה - אדר' שמוליק גלבה

(איחרתי אז הרוב חסר)

תוכנית החזית הימית - תוכנית מאן-שנהר.

מי שרוצה לפתוח מפעל - משלם כסף לתסקיר. וזה מצורף לבקשה. ואז המשרד להגנת הסביבה מפרסם מכרז ובוחר מומחים והם סוקרים את התסקיר של היזם. והויכוח הזה יכול להיות שבועות, חודשים או שנים. הפתרון - בשיטת רשות העתיקות. שהיזם ישלם למשרד להגנת הסביבה וזה ישכור את המומחים, ואז לא נצטרך לבדוק אותם.

קיימות מקומית - זוית חדשה ליחסי תושבים שלטון מקומי ד"ר אורלי מרכז השל

בי"ס פורטר באונ'תא שותף במרכז לקיימות מקומית.

קיימות כבמה חדשה לקידום איכות חיים ברמה המקומית. מהווה דרך חדשה להתבוננות בהתרחשות ברשות המקומית, וגם פותחת מקום של התייחסות לנושאים כמו קבלת החלטות במקומי מול הלוקאלי. איזה הזדמנויות יכולה להציב ואילו איומים.

נתמכים מקרנות מקומיות, ממשל, אמריקאיות ואיחוד אירופי.

מערכת היחסים בין התושבים לשלטון, במשקפיים של קיימות.

מרחב הפעילות של רשות מקומית

הסדרת תשתיות, בניה, אספקת שירותים. בארץ פחות יצא לרשויות להתמודד עם אספקטים של משבר האקלים. יש מדיניות של צמצום [משבר האקלים] (מיטיגציה), ומדיניות של הערכות (אדפטציה).

לצמצם גזי חממה, דלקים פוסיליים.

התוכנית הארצית לצמצום פליטות, התייעלות אנרגית, החלפת תאורת רחוב - יוקפאו. וגם היה בזה העדפה לרשויות במצב סוציואקונומי נמוך. המדינה הייתה אמורה לממן רק 20% מהתוכנית, והיה אמור להניף 300% מההשקעה. וזה פשוט אבסורד.

זה הוריד מכה רצינית על דברים שהיו אמורים להביא התייעלות ברשויות המקומיות.

הצד השני - כנראה שמשבר האקלים כבר כאן, ולכן חייבים להערך אליו. לתת את הדעת על הכנת תוכניות מגירה למשבר האקלים.

תעריפי דלקים מדבור ומחסור במים יתושים שהולכים וגוברים

למשל - כיבוי השריפה בכרמל. לא נערכו שתיתכן שריפה בדצמבר. למשל בניו יורק כן היו ערוכים לעליית מפלס הפסיפיק והצפת ההאדסון.

בלונדון - לא היו ערוכים להפצת מי שתיה.

רח"ל - רשות חירום לאומית. בהיבט ביטחוני. וארגוני הסביבה מדברים על תוכנית הערכות לאומית למשברי אקלים.

חלק מאוד משמעותי של הפליטים, הם פליטי אקלים.

דווקא הרשות המקומית, היא הרמה הנמוכה והגבוהה ביותר שיכולה לייצר פתרונות. יותר חשוב שתראו אילו הזדמנויות יש לייצר פתרונות.

יש שתי מגמות גלובאליות. יש יותר עושר ובריאות. יש פחות מים נקים, אויר נקי, צדק, שיוויון, אדמות פוריות.

קיימות היא למעשה החשיבה והדרך והכלים להפריד בין 2 המגמות - במקום שיתנגשו, שיפרו אחת את השניה.

שהאושר והעושר יהיו הרבה יותר מתואמים. ושהפיתוח שלנו לא יגרום לנזקים ולדרדור. קודם כל להביאם לאיזון ואח"כ לצמיחה משותפת.

ערים - הפכו למעמסה אקולוגית. רוב תושבי כדה"א גרים בישובים עירוניים. מפת טביעת רגל אקולוגית.

פחמן דו חמצני

שפכים

עץ גולמי

תצרוכת ירקות

מוצרי בנייה

פסולת

אם כל תושבי העולם היו חיים ברמת החיים של תושבי לונדון - היינו צריכים 3 כדורי ארץ. אז פס הייצור היה צריך להשחק - מה בעצם נשחק? השיוויון. נוצרת שחיקה חברתית ופערים חברתיים. שהם הרבה יותר גדולים מהפערים האקולוגיים בשלב זה.

העיר היא גם מקלט של השחיקה האקולוגית. זיהום אויר, עומסים, מצוקה, שטפונות. העיר הופכת להיות הבמה המרכזית בסוגיות של איכות חיים.

אחת הערים - קוריטיבה בברזיל - מתוך מצוקה תחבורתית ותכנונית של עומס יתר - יצרה את מערך התחבורה הפשוט והיעיל בעולם. אוטובוסים רבי מפרקים, 250 נוסעים באוטובוס אחד.

דווקא ברמה העירונית לייצר פתרונות שמקדמים את העיר.

פרייבורג בגרמניה - מתוך מצוקת אנרגיה. הייתה התנגדות מוחלטת לבניית תחנה נוספת גרעינית. תושבי העיר החליטו לקחת על עצמם 20% הפחתה בתצרוכת האנרגיה..

בארץ יש התחלות של התמודדות - החלפת מזגנים ומקררים. בנייה ירוקה. באילת-אילות - החליטו, ראש הרשות שלהם ראה את הייתרון במה שיש להם. מקום עם הקרינה הגבוהה בעולם. במקום מטרד בואו נהפוך למשאב. תוך 3-4 שנים יהפכו למכרז עולמי לאנרגיה סולארית. ואפשר לראות כאן ועכשיו.

קראקס - פיתוח חלקאות עירונית - לגדל ירקות לתזונה. גם בבראשבע.

גם בארץ מתחילים תקנים של בניה ירוקה. אלו דברים שאפשר לדבר עליהם בבחירות.

אחד הכשלים הוא שגם לקבלנים וגם לבנקים קשה לראות את ההשקעה לטווח ארוך.

פול הואקן - "התסיסה המבורכת"

"הרחוב של הילדים" - סוגרים את הכביש פעם בחודש למשחקי ילדים "ערים במעבר" - התאמה של ערים למשבר שיא תפוקת הנפט. מה שגילו בתנועה הזו - שצריך הרבה מאוד ידע על לתקן דברים. בואו נלמד לתקן.

"ערי 8-80" - עיר צריכה להיות ידידותית לילד בן 8 ולקשיש בן 80. לפעמים זה איך עיוור מתווך את עצמו במרחב העירוני, מה המפגש בין מדרכה לכביש.

בישראל

הרב מאוד ארגונים לסביבה. התנועה הסביבתית עברה תהליך של שינוי, עברו ממאבקים להסתכלות על תכנון ובניית עתיד.

מנגנונים לדמוקרטיה השתתפותית.

להתרגל להתנהג כאזרחים פעילים.

אחד המנגנונים - ועדות לאיכות סביבה. שינוי בפקודת העיריות מ-2005. הייחודיות היא שהכניס 2 נציגי ציבור מארגונים מקומיים. זה המנגנון היחיד שמאפשר השתתפות של חברה אזרחית, לא נבחרת, במהלך קבה"ח. אם היו עוד עשרות מנגנונים כאלו, היינו הרבה יותר רגילים להתנהג כאזרחים ופחות כצרכני שירותים.

ראש העיר הופך להיות בעל כח כי חברי המועצה הם מתנדבים ובכלל אין הרבה כח בהחלטות המועצה.

ורואים גם באחוז הבוחרים - רוב התושבים הם יחסית אדישים. מתנהגים כמקבלי שירותים.

קיימות = הון סביבתי + הון חברתי


ניכוס רחוב - שבילי אופניים. לחלוטין בסמכות הרשות המקומית. התחיל בהעלאת דרישה ציבורית, ומשם התקדם לביצוע בעירייה, מתוך דיאלוג. התחיל במסה קריטית וזה עזר להראות לעירייה שיש פה נכס עירוני משמעותי. ולהקצות לזה משאבים ענקיים. זה היה בתהליך של ריקוד בין הרשות לאזרחים.

שקף על תשתיות וכד'. איפה החופש גדול יותר

צורת ממשל חברה אזרחית
ניהול העיר תכנון והכוונה תשתיות ושירותים העצמה
מוגבל, רק במועצה, שתפ רק בתקצוב בתכנון, בד"כ צד אחד יוזם. מעט מאוד מדיניות מובנית של שיתוף חברת הזרחית יוזמת, שלטון מקומי מאמץ חלק הארי של היוזמות מצליח לצאת לדרך. הכי קל להשפיע, אבל מדובר בפרויקטים חד פעמיים

חסמים:

אבל אני הנבחר - מה פתאום שהאזרחים יגידו בין בחירות לבחירות, מה דעתם? זה חלק מחוסר הבגרות הפוליטית שלנו בישראל. גם בשלטון המרכזי.

מפתחות להצלחה:

סדנת קמפיין עם שי גולוב (סמינר בנצרת)

מרכיבי הקמפיין:

יום בחירות.

לעשות את התקציב מראש. בעיקר לתאם עם המעסיקים כי יש העלמות בחודש האחרון. התחייבויות חוזיות כאלו ואחרות - צריך את הכל לקחת בחשבון. גם יש חיים אחרי הקמפיין. זה בסדר לקחת סיכונים כל עוד מודעים ונערכים להם.

לבזר סמכויות. מי שלא מצליח לאסוף סביבו אנשים אז אין מה לדבר על להיות ראשי ערים.

לבנות מבנה של מטה:

רצוי אנשים שאתם סומכים עליהם. בד"כ אנשים עושים את זה בהתנדבות. אבל ברשויות גדולות צריך לשכור אנשים באופן מקצועי.

ניתוח של העיר. וגם ניתוח של המתחרים. גם להגדיל את החוזקות שלנו וגם ידברו על החולשות של מי שנגדכם.

הגשת שם לועדה > כתב מינוי > תדריך > ועדה.

בניית מטה.

יש חשיבות, כי זה מייצר זהות. יהפוך לבית השני שלכם, אם לא הבית הראשון שלכם. מפגשים עם הפעילים, נזמין לשם פגישות פוליטיות, עם נציגי שכונות. שלא ייראה כמו תחנת טוטו ומדרגות שבורות. להשקיע קצת זמן בעיצוב שלו. מייצר אוירה ואנשים יהיו בו הרבה מאוד שעות של היום. כשהמטה המרכזי הוא מתחת לאדמה בלי חלומות - לא כיף להיות שם.

טקסיות בקמפיין. נורמות.

לא לקחת את האנשים כמובנים מאליהם. בסופו של דבר אנשים זה מה שמנצח קמפיינים. לא סיסמאות ולא שום דבר אחר.

עקרון מנחה - תמיד ביחד

תחושה של מסיבה! הרמת כוסית בחגים. תחושה של משפחה. הבית השני שלהם לאורך הקמפיין.

ניהול שכונה

בניית צוות משימה/שכונה תדרוך פעילות ארגון חוג בית פעילות שטח/מטה התארחות בחוג בית פעילות שיווק און ליין.


כסף

לא להתבייש לבקש מאנשים כסף. גם מאנשים שיכולים לשלם. וגם מאנשים שרוצים להצטרף כמועמדים. וגם מהתומכים. וגם שווה כסף. קמפיין מסיבי של גיוס תרומות קטנות - בלוז של הקמפיין הנוכחי עדיף לא לקבל אותה. כלים מובנים - אפשר להשתמש במימונהמונים, אבל להשקיע בזה כסף חבל. כי צריך להעביר את האנשים האלה. להציג יעד ציבורי - רוצים 100 חולצות - ואם לא מצליחים לגייס 400 ש"ח תרומות, אז זה פאדיחה. האחרים יחגגו על זה.

לצפות להחזר, למשל, בחיפה - 380Kשח למנדט

הוצאות

מספר אבסולוטי קשה לתת. כי יש רשימות שהצליחו מאוד עם סכומים מאוד קטנים באופן יחסי. ויש רשימות שהוציאו מליונים ולא הצליחו. קודם כל צריך לדעת כמה אתה מוכן להוציא ועם זה ללכת. לנהל את הקמפיין לפי מה שיש לך. צריך להגדיר תוכנית מיטבית.

קצב

גם אם 3 אנשים, תעשו פגישות צוות קבועות. יש רק 18 שבועות עד הבחירות. כל שבוע תעשו פגישה. חשוב מאוד לעשות מעבר בנקודה מסויימת, בתלות בגודל הקבוצה, או בסוף יולי או סוף אוגוסט - להחליט מי הצוות המצומצם. לקמפיין מגיעים כל מיני אנשים וטיפוסים. אי אפשר שכולם ינהלו. צריך לדעת מי הסמכות לקבל החלטה. ופעילים עוזבים או נעלבים בגלל זה. תהליכי שיתוף אינסופיים לא מובילים לנצח בקמפיין.


דוברות ותקשורת

תקשורת. ללמוד את התקשורת המקומית ולהפגש איתם ברמה האישית. בהנחה שאתם עובדים עם התקשורת המסחרית.

פרסום

הכח שלו מוטל בספק. הוא הוכחה חברתית, הנה המועמד הזה הוא גדול יש לו כסף לפרסם על האוטובוס. אין פה שכנוע. מחירים - במקומון ככל שמתקרב לבחירות, זה עולה יותר. המחירים קופצים. 5,000 ש"ח למודעה של עמוד. הטיפ הכלכלי - לכן ככל שקונים מראש, תעריפים זולים יותר. לקנות היום כבר שטחי פרסום לאוקטובר, יהיה יותר זול. פרסום בתנועה אוטובוסים מוניות שירות - היתרון - שלט פרסום אנשים מנסים למסך את זה. כשזה על רכב אז זה מפתיע.

העם להריץ מועמד או רשימה? כשמריצים בנאדם עצמו. ולכן עד הרגע האחרון לא מדברים על הרשימה, עד החודש האחרון. השאלה מתי מתחילים לשים את הרשימה בפרונט. לרשימה יש את האות משלה, ויש עלויות לפרסום כל אחד מהם. גב של אוטובוס ל-10 ימים בערך 500 ש"ח.

אצל ניצן - ההרצה של ניצן לראשות העיר זה כמו קמפיין לראשות ממשלה ,כל המשאבים מופנים לשם. לכן 2.5 מש"ח. ברמת גן - מדברים על 400 אש"ח.

בחלק מהמקומות יוצאים לתקשורת הארצית כי למשל סוגיית האוכלוסיה הגאה. והם קוראים את הערוצים של הקהילה.

בני 17

מצביעים פעם ראשונה וקשה להבין מה יוביל אותם. מאוד מורכב להגיע אליהם כי ועדי הורים אומרים "אנחנו לא מפלגתים לא מתערב". צריך לזכור את הלוחות זמנים. כדאי מאוד לחבר אותם. כי אלו פעילים שיבואו ביום שישי בערב, אח"צ. הם מחפשים עניין והרבה אנרגיה.

ליחצני מסיבות - יש אסמסים של בני 17. ליחצן יש את הטלפונים, הוא מזמין למסיבות שאתה מארגן. ובמסיבה מופיע ראש מטה צעירים.

מקומות לא טריוויאליים

קייטנות - לפגוש את האמהות שאוספות את הילדים.

תופעת העדר

ככל שמישהו מצליח, הוא סוחף את כולם. לכבוש איזור ולהפציץ. לשחק עם השפה המקומית.

להקשיב

אם לא תעשו מרחב שבו אתם מקשיבים, האנשים לא יצביעו לכם. לא יבואו להתנדב ולא יצביעו לכם.

חוג בית

להגדיר:

אנשים לא מגיעים סתם מפרסום. אנשים מביאים אנשים. לכן צריך מארח שיש אנשים שהוא רוצה להביא. או שיוצרים אינטראקציה עם קהילה, בית ספר, מטה גאה.

דברים שחשובים על החוג בית -

ביקורת

סדנת סיפור אישי עם פיה

מרשל גנץ. שעבד גם עם שתיל. - חפר כל הזמן. עבדתי איתו בישראל. בענייני community organizing - ארגון קהילתי. מנהיגות. עבדה עם סתיו שפיר ועכשיו עם ניצן הורוביץ.

מנהיגות/תיאום קהילתי

זאת אומרת שזה מתחיל מזה שאיכפת לי, שאני רוצה לעשות משהו לגביו. וזה ממשיך לאחרים. לא רק הכל מתרכז סביבי.

המטרות המשותפות שלהם. אין כאן מכירות. לא רוצים למכור כלום, רק למצא בסיס ערכי משותף.

אי וודאות. כולנו מתמודדים עם זה. כשדברים ברורים בחיים, פחות צריך מנהיגות.

הנעה לפעולה

פעולה = אסטרטגיה + סיבה (סיפור)

רבי הלל שואל שלוש שאלות רטוריות:

אם אין אני לי מי לי?

וכאשר אני לעצמי, מה אני?

אם לא עכשיו אימתי?

אנוכי אלוהיך אלוהי אביך וכו'. אקח אותך אל הארץ רבת התכונות, וגם רבת הרייטינג, ואני אוביל אותך וזה.

משה: מי אנוכי שאלך אל ההוא ואעשה את זה ואת זה?

ה': כי אהיה עמך. כי אנוכי שלחתיך.

משה: וישאלו אותי מה השם שלך?

ה': אני זה שנותן אותות ומופתים.

משה: הם דחו אותי ומי אני שאלך אליהם?

5 פעמים משה אומר לא. ואז הולך לבקש רשות מיתרו.

מה שמניע בסופו של דבר אנשים לפעולה זה רגשות. כולם מציעים את אותה האידיאולוגיה, אבל רק בשביל הרגש הם יעופו.

סיפור: זהו סיפור של המרחב הציבורי.

בסיפור צריך להיות גיבור, אתגר, החלטות לאורך הדרך, ובסופו של דבר מוסר השכל.

למה נקראתי להוביל, איפה נקראתי להנהיג.

לא מדובר על טכניקה של דיבור מול קהל. סיפור זה בסך הכל שיטה אחת מתוך 5 שיטות של מנהיגות. זה מחבר אנשים אלינו.

  1. סיפור אישי
  2. מבנה קוהרנטי/ לא קוהרנטי

חיבור וגם עם מחויבות.

  1. הסיפור האישי
  2. הסיפור שלנו
  3. עכשיו.

תודה על הפריוילגיה להיות על המיקרופון.

אבא שלי. סבא שלי. עבודה קשה. קרן אור של חופש. הלכו וחיפשו פה ושם איך להגשים את החלום שלהם. אמונה בסיכויים של המדינה הזו. השם שלך לא מדד להצלחה. והם כאן איתי גאים. והחלומות הללו הם גם בילדים שלי. והסיפור שלי שייך למשהו יותר גדול, לכל אמריקה, ורק כאן זה ייתכן. כאן אנחנו נאשש את הגדולה של המדינה שלנו. גאווה לא רק בגלל כלכלה וצבא, אלא בגלל that all men are created equal. זו הגאונות של אמריקה. אמונה בחלומות פשוטים. fed and clothed and safe from harm. יכולים להשתתף בתהליך הפוליטי, ושהקולות שלנו ייספרו, לפחות ברוב המקרים. חברים אני אומר לכם, יש לנו עוד עבודה לעשות. אנחנו מאבדים את העבודה המאוגדת וצריכים להלחם עם הילדים שלנו על עבודות בשכר נמוך. אין כסף לסיפור ההוא של ההוא שאין לו כסף לשלם בריאות. והסיפור של ההיא שיש עוד אליפים כמוה שיש לה מספיק כסף אבל לא מסוגלת להתקבל למכללה. והמדינה לא צריכה לקחת אחריות על כל זה. היא עובדת קשה כדי להלחם עלזה. המדינה לא יכולה להתמודד עם כל זה. זה התפקיד של ההורים לתת חינוך. אנשים לא מצפים מהמדינה לפתור את כל הבעיות. אבל רק קצת לשנות את סדרי העדיפויות, כדי שכל אחת יהיה את הסיכוי. ואנחנו יודעים שלכולם צריכה להיות ההזדמנות הזו.

נותן תקווה באמצעות חיבור לכל הנקודות. לכל המלחמות. להזדהות עם הרגש הפטריוטי. מספר להם את ההיסטוריה האמריקאית דרך ההיסטוריה האישית שלו. במקום להגיד "אני מהגר ואני פטריוט" - במקום זה - אומר - כל אחד יכול לראות את עצמו בי.

הוא מדבר על דברים מעוררי השראה. הוא לא אומר ישירות "גבר שחור ואישה לבנה בקנזס שנות ה-50. אבל כן מקודד בשפה שאמריקאים יכולים להבין שיש כאן החלטות מעוררות השראה.

בג"צ של מלחמת האזרחים - domestic servant - מגיש בגצ ואז השופט אומר - סליחה, אתה רכוש, מי אתה שתגיש בגצ.

אתם מדינה כל כך נהדרת וסובלנית שבאמת אפשר להגשים כאן חלומות. מנסה לחבר את האמריקאים לערכים.

יוס - הוא בא ואומר להם - אתם טובים ונהדרים. וזה שקר.

ההורים שלי בחרו ככה. אולי הם נאיבים, אבל הם האמינו. ואני רוצה להשאיר את החזון, המרחב הזה לאחרים.

יוס - זה הסיפור שהם רוצים לספר לעצמם שהם כאלו.

חבר'ה, המטרה היא אמריקה טובה יותר ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. בחרנו אדם שיקדם את הערכים הללו, והאדם הזה הוא ג'ון קרי.

גם נותן את הנימה הזו של הפחד - אנחנו עלולים לאבד את כל הערכים האלו.

שאלות: - למה אני כאן?

הסיפור של ברוך.

ערכים

דמוקרטיה אקטיביסטית. התאגדות בפריפריה. לשים לב לפרטים הקטנים שמציירים את התמונה הגדולה. לדעת להושיט יד של עזרה. להבין את חשיבות השקיפות, הנגישות, המרחב הציבורי. אנחנו האנשים להם חיכינו.

הסיפור עצמו כרונולוגית

לדעת להושיט יד של עזרה - ביסודי, כשהרביצו לי. וגם כשהתבגרתי, במשמר המלכה. איכפת להם , מצלמה. ולהקשיב.

להבין את חשיבות השקיפות. - ההתנדבות באגודה. בחירות באגודה. שמי שרוצה לעזור יהיה איתי ברגעים קשים, כשאני מבקש עזרה. ומצד שני - לא כל האמצעים כשרים. אני רוצה להשאר בפוליטיקה נקיה. לא אזייף קולות או אפעל בניגוד לחוק ולתקנות.

ההחלטה לקפוץ למים ברוטשילד. - אנחנו האנשים להם חיכינו. מקומי - ההבנה בהקמה של מאהל רוטשילד.

משוב על סיפורים של אחרים

כולנו היינו במקום הזה שהרגשנו שאין אף אחד בצד שלנו, אף אחד שיגבה אותנו. ואני חושב שכולנו מסכימים שאנחנו לא רוצים שזה יקרה לכולנו. וזה היה יכול להיות האח שלך או החבר שלך, שתולה את עצמו בחצר. גם אם אתה לא הומו או לסבית, כל אחד מאיתנו. או שהיית גבוה מדיי או נמוך מדיי.

הפסדתי הרבה הזדמנויות לשינוי. אבל לא מוכן לבזבז עוד זמן. צריך לפעול עכשיו. כי צריך לתפוס את הילדים הללו לפני שהם קופצים. ויש משהו שאפשר להתחיל כבר עכשיו. את הקמפיין it gets better. ואנחנו צריכים אנשים שיחזיקו את המצלמה ויגיעו. אין תרומה שהיא צנועה מדיי. תגיעו בשעה 17:00 ותגידו אנחנו עושים את זה. אנחנו נשמור עליהם. בואו נתפוס אותם לפני שהם קופצים.

יושב באולם עם 200 איש והרגשתי לבד. לא אומר איך הרגיש אבל מתאר את המצב מבחוץ. 9.12 שניות זה מה שלוקח לילד הזה לקפוץ.

ככל שרואים יותר סרט, תמונות מול העיניים, יותר קל להתחבר.

המנהיגות נמדדת ביכולת שלכם להביא אנשים למחוייבות לאורך זמן. לשמור בקונטקסט של הנרטיבים, זה הנעה לפעולה דרך הלב.

?

מרינה היא גם עו"ד אבל זה מלחיץ אותה. רון פינטו רצה לדבר על עמדת החתמה בנהריה

דרור איתן-שתי"ל - מנהיגות מאפשרת.

3 דברים כדי להנהיג:

  1. אסטרטגי - איפה אני, לאן רוצה להגיע, ואיך לעשות את זה. "התמונה הגדולה".
  2. שותף ומשתף - במטרה ליצור מעורבות ובעלות. כאן יש ניעה על הציר שליטה <---> מעורבות ובעלות
  3. גמיש ופתוח - life is what happens while you're busy making other plans - ג'ון לנון

שיטות

+לא מציק ומסרבל לכולם
+אין אפלייה בין שותפים/ות שונים/ות
-אמרנו לך
-אולי ההחלטה הנכונה היא דווקא אצל מישהו אחר?
+יעיל וממוקד
-יש סיכוי לשאול את האנשים הלא נכונים
-מירמור ממי שלא שאלנו
+אפשר לעשות בשיחת ועידה
+סיעור מוחות. יש ויכוח ויש מידע אקסטרה שלא היה עולה בלי העימות הזה.
@@טיפ: לא להציג את הדעה של המנחה כבר בהתחלה
@@טיפ: להציג דעות מרכזיות בהתחלה כדי לאזן
+כמה שיותר מידע וסיעור מוחות
+פתרונות יצירתיים חדשים.
+ערך מעורבות ובעלות הרבה יותר גבוה.

תרגיל.

  1. מצב - מה קורה כרגע?
  2. החלטה - מה נושא הדיון?
  3. בעלי עניין - מי בעלי האינטרס? יכול להיות גם קבוצות אינטרס?
  4. הצלחה לבעל עניין - לכל אחד מבעלי העניין, עוד לפני שנשתף אותו, אפשר לחשוב מה לדעתו תהיה הצלחה בקבה"ח הצפציפית.

מצב - הקבוצה לא פוליטית. החלטה - איך לדבר על דברים פוליטיים. בעלי עניין- ברוך - מרחב חדש לדיון בעלת הקבוצה - כמו ראש המועצה וגם שרידות של הקבוצה ראש המועצה המכהן - שקט תעשייתי - קב חדשה


גורמים שיש להתחשב בהם:

כלים המסייעים לגבש הסכמה

כלים לפתיחה

כלים לצמצום

כלים לסגירה

אז אם לא מצליחותים להכריע? מה עושות? אפשר לעשות fallback למודל החלטה פחות שיתופי. "לא הצלחנו להגיע להחלטה ולכן אני מחליטה בעצמי".

אנשים מעדיפים שיתקבלו החלטות נקודתית לא לשיקוליהם, אבל שיתקבלו החלטות.

לא מסכים! אנשים מעדיפים להרגיש שזה שייך להם והם גאים בזה. לכן גם FORK וגם התחפרות בדיונים שווים את המאמץ

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים