רשמים מהמושב על דיור בר השגה
מתוך שקוף באוהל
מושב בנושא דיור בר השגה.
כנס שדרות 2011
תאריך: יום רביעי 30.11.2011
תוכן עניינים |
משתתפי הפאנל
- טלי פלוסקוב, ראש עיריית ערד
- ד"ר רמזי חלבי, יועץ אסטרטגי במשרד השלטון המקומי
- ח"כ אריאל אטיאס, שר השיכון (הגיע באיחור רב)
- שלמה בוחבוט, יו"ר השלטון המקומי
- דרור אהרון, יו"ר מועצת גן יבנה
- אבי דבוש, מנהל תוכניות שתיל
ד"ר רמזי חלבי מציג תוכנית מרכז השלון המקומי לטיפול במצוקת הדיור
מהו דיור בר השגה?
דיור במצב ותנאים נאותים, מאפשר פרטיות, נגיש לשירותים חברתיים, אי-זיהום.
בעיות
- חסמי ביורוקרטיה בוועדות תכנון ובנייה בעקבות מחסור חמור בכח אדם.
- מעבירים קרקע רק לבעלי הון כי הם מסוגלים לרכוש אותה
- לא מגדירים מהו דיור בר השגה וכיצד אוכפים אותו
- חסר שיתוף של ראש העיר והשלטון המקומי
- דיור ציבורי:
66,000 יחידות דיור ציבורי במקום 130,000 שהיו לפני 16 שנים. 3 מיליארד ₪ נכנסו לקופת המדינה, אך לא נבנו דירות חדשות. רשימת ההמתנה כוללת 50,000 עולים + 100,000 ותיקים. בערים המרכזיות זמן ההמתנה עולה על 6 שנים.
- לפי בנק ישראל מצוקת הדיור היא בעקבות בועת נדל"ן, לכן הוא פנה למשרד השיכון להאת שיווק קרקעות. פתרון הבעיות בבנקים היה ע"י הגדלת הדיווידנים או השגת הון חדש.
מחירי היור בת"א עלו ב-65% והירידה בזמן האחרון הובילה לכך שקבלנים לא ממהרים להיפטר מהדיור הזה. בי-ם במקום 16 שנים, כיום נדרש 30 שנה של עבוה לרכישת בית.
תוכנית סופר-תכל'ס של משרד השיכון (כתגובה לתוכנית סופר-טנקר של נתניהו)
עקרונות:
1. חיזוק הפריפריה –
- ע"י בנייה מסיבית. בניית 1000 יחידות דיור ע"י הקצאת קרקע ללא תשלום (או בהנחה גדולה).
- משכנתאות בגובה עד 80% ממחירי הדיור
- שיכון שכונות ותיקות – הגדלת התקציב, כך שלא תישאר במרכז העיר רק אוכלוסיה ותיקה וחלשה (סלאמס).
- צוות עבודה בכל ועדה מחוזית עם נציג ממשלה, שלטון מקומי, וכו'.
2. ביזור אחריות –
- תפישה צנטרליסטית מרכזת את הכוח במקום לחלק אותו לרשויות מקומיות.
- יצירת תמהיל חברתי מאוזן בכל ישוב.
3. דיור בר-השגה –
- דיור מוזל – הגדרת סובסידיות
- תמהיל חברתי
- פריסה מאוזנת
- אחוז מסוים בבנייה חדשה מוקצה לדיור בר-השגה
4. משכנתה "כמו חליפה" – מותאמת אישית -
- רוכשי דירה ראשונה – חסרי דיור, חד-הוריות, זוגות צעירים ונישואים ראשונים.
- ציבור משפרי תנאי דיור – לעודד אותם למכור דירות ברות-השגה ולעבור לדירות מרווחות יותר.
- התמקדות הוועדות המחוזיות באישור תכניות מחוזיות גדולות.
- הקצאת 150 מיליון שקל לרשויות המקומיות לפתור בעיות תכנון (עם משרד הפנים והשיכון).
- קידום בתוכניות בינוי ברשויות מקומיות ע"י תקציב ייעודי.
5. ייזום בנייה ציבורית.
6. פיקוח על שכר הדירה –
- קידום חקיקה חוק הגנת הדייר
- העדפה לשכירות ארוכת טווח
- פיקוח מחירים
- מס על שכר דירה של 3000 שקל ומעלה, לצורך ריסון
- מכרזים בשיטת מחיר למשתכן
שלמה בוחבוט, יו"ר משרד השלטון המקומי
בעיות כיום
- הנגיד מנותק מהמצב בשטח, בפריפריה לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירות במיליונים.
- בחירות איזוריות בפתח
- מדינת ישראל חזקה מבחינה בטחונית וחלשה מבחינה חברתית
- המאבק לא צלח בינתיים. נכשל בפתרון הבעיה.
- אחד החסרונות במחאה – לא מיקדו מה הם רוצים ולא הגדירו בדיוק דיור בר-השגה.
- קיצוצים חוזרים ונשנים של האוצר
העלייה הגדולה מ-רוסיה כדוגמה
- שרון היה ראש ממשלה
- שיווק קרקע בחינם
- פיתוח 65%
- המדינה הבטיחה לרכוש את כל הדירות שלא יירכשו ע"י הדיירים
הפתרון
- הקמת מטה נציגים עם גורמים שחלקם מקצועיים.
- תנו לראשי הערים לבנות, די עם החסמים הביורוקראטיים.
- מיגור העוני, למשל יש 170 מיליארד בבנקים ששייכים לביטוח לאומי.
- 45% מתושבי הפריפריה משתכרים שכר המינימום.