תיקון 23 לחוק הגנת הצרכן - ביטול עסקה מתמשכת

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מתוך חוק הגנת הצרכן באתר משרד התמ"ת

"13ד. ביטול עסקה מתמשכת (תיקון: תשס"ח) 7 (א) צרכן המבטל עסקה מתמשכת רשאי למסור לעוסק הודעת ביטול באמצעות אחד מאלה, לפי בחירת הצרכן (בחוק זה - הודעת ביטול): (1) בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק; (2) בכתב - בדואר רשום, או בדואר אלקטרוני או פקסימיליה, אם יש לעוסק. (ב) (1) בהודעת ביטול יפרט הצרכן את שמו ומספר הזהות שלו, ואם נמסרה הודעת הביטול בעל פה כאמור בסעיף קטן (א)(1) - פרט מזהה נוסף אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות. (2) לעניין הודעת ביטול שנמסרה לעוסק בכתב כאמור בסעיף קטן, רשאי השר לקבוע סוגי עסקאות מתמשכות שבהן יהיה עוסק רשאי לדרוש מצרכן למסור לו, נוסף על שמו ומספר הזהות שלו, גם את כתובתו או פרט מזהה אחר, שיש בו צורך לשם ביטול העסקה המתמשכת. (ג) חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת ביטול לפי הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), ואם נמסרה הודעת הביטול באמצעות דואר רשום - בתוך שישה ימי עסקים מיום מסירתה למשלוח, והכל אם לא נקב הצרכן במועד מאוחר יותר בהודעת הביטול (בפסקה זו - מועד הביטול); במועד הביטול יפסיק העוסק את הספקת הטובין או השירותים, ולא יחייב את הצרכן בתשלומים בעד טובין או שירותים שניתנו לאחר מועד הביטול. (ד) מסר הצרכן הודעת ביטול לפי הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), והעוסק המשיך לחייב את הצרכן בתשלומים בשל העסקה המתמשכת עקב נסיבות שהעוסק לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן, או שלא ראה ולא היה עליו לראותן מראש, וביטול העסקה המתמשכת היה בלתי אפשרי בשל נסיבות אלה, לא יחולו הוראות סעיף קטן (ג) וסעיף 31א(א)(2ב), כל עוד התקיימו אותן נסיבות. "

מה זה אומר?

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, מסביר:

מתוך הודעת הדובר בזמן פרסום התיקון

" התיקון לחוק ימנע את טרטור הצרכנים המתקשים להתנתק משירותים מתמשכים בהם הסתיימה תקופת ההתחייבות או משירותים הניתנים לביטול וכן ימנע חיוב מיותר של הצרכנים בעסקאות שהתמשכו בניגוד לרצונם.

תיקון 23 לחוק הגנת הצרכן, הקובע כי במקרה בו צרכן מבטל עסקה מתמשכת שהסתיימה או ניתנת לסיום, הביטול יכנס לתוקף תוך 3 ימי עסקים ממסירת ההודעה לעוסק- נכנס לתוקף (10/10/08) כך מוסר הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי.

עו"ד קמחי מציין כי התיקון נועד להקל על הצרכנים המעוניינים לבטל עסקאות מתמשכות לרכישת שירותים או מוצרים (עסקאות לתקופה קצובה – עסקאות שיש להן מועד סיום, ועסקאות לתקופה בלתי קצובה הנמשכות כל עוד לא הופסקו ע"י אחד מהצדדים) כמו מנויים לכבלים, ללויין, מנויים לעיתונים, לחברות אינטרנט, לחיוג לחו"ל ולשירותי רפואה דחופה וכיוצ"ב (למעט גז).

עו"ד קמחי מוסיף עוד כי התיקון לחוק ימנע את טרטור הצרכנים המתקשים להתנתק משירותים מתמשכים בהם הסתיימה תקופת ההתחייבות או משירותים הניתנים לביטול וכן ימנע חיוב מיותר של הצרכנים בעסקאות שהתמשכו בניגוד לרצונם.

חובת גילוי - החוק מחייב עוסק העומד לכרות הסכם עם צרכן לעסקה מתמשכת, לגלות לצרכן בעל פה פרטים ביחס : למשך העסקה; היותה מוגבלת בזמן או בלתי מוגבלת; פרטים בדבר זכותו של הצרכן לבטל את העסקה ודרכי הביטול; פירוט התשלומים בהם יחויב הצרכן במקרה של ביטול ודרך חישובם; פרטי העוסק לצורך מסירת הודעת ביטול (כתובת , טלפון, פקס, דוא"ל ).

פרטים אלה יופיעו גם בכל חוזה בכתב במרוכז בהבלטה מיוחדת ואם אין חוזה בכתב ימסר לצרכן מסמך גילוי בכתב הכולל פרטים אלה. בנוסף יופיעו פרטי העוסק לצורך הודעת ביטול בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן ובאתר האינטרנט של העוסק.

הדרכים לביטול עסקה – הורחבו באופן שניתן להודיע על ביטול הן בע"פ בטלפון או בבית העסק והן בכתב באמצעות דואר רשום, בדוא"ל ובפקס אם יש לעוסק. בביטול בעל פה יצטרך הצרכן למסור פרט מזהה נוסף בתנאי שהוסכם עליו בעת ההתקשרות.

מועד סיום העסקה - יהיה תוך 3 ימי עסקים מיום מסירת הודעת הביטול לעוסק, או 6 ימי עסקים ממשלוח מכתב רשום. ממועד זה יפסיק העוסק לספק לצרכן את הטובין או השירותים ויחדל לחייב את הצרכן בתשלומים כלשהם עבור התקופה שלאחר מועד סיום ההתקשרות.

פיצוי לדוגמא - אם המשיך העוסק בחיוב הצרכן לאחר מועד סיום ההתקשרות יוכל הצרכן לתבוע ממנו פיצויים לדוגמא, ללא הוכחת נזק עד לסכום של 10,000 ₪.

יצויין כי החוק חל גם על עסקאות מתמשכות שנכרתו לפני כניסת התיקון לתוקף לעניין ביטול עסקאות שהסתיימו ניתנות לביטול אך לא לעניין חובת הגילוי. "

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים