תקנון הפיראט הירוק - חלופה 1

מתוך שקוף באוהל
גרסה מתאריך 12:58, 23 בנובמבר 2012 מאת האזרח דרור (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

זהו דף במסגרת יוזמת הפיראט הירוק דפים נוספים הקשורים ליוזמה ניתן למצא כאן.

זהו דף הקשור לדמוקרטיה ישירה. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן. הפיראט הירוק - חלופה 1

רקע

קבוצת הפיראטים הירוקים מריצה מועמד ישיר לרשימת המפלגה לכנסת בכדי שייצג את החברי המפלגה בקדנציה הבאה כבא כח של התנהלות דמוקרטית דינאמית (נזילה). הגוף השולט, יוכל להחליט לגבי כל הצבעה של בא הכוח ואף יוכל לנסח הצעות חוק או תכניות פעולה לבא הכח.

זוהי הצעה ראשונה איך הפיראט הירוק יתנהל. אתם יכולים להעיר אליה, אם יש יותר מידי אי הסכמות, אנא פתחו חלופה חדשה. ייתכן והיא תהיה טובה יותר מזו. המסמך "הפיראט הירוק" הוא מסמך עם אפשרויות נוסופות.

לחלק מהסעיפים ישנם דברי הסבר בסוף המסמך. תוכלו להגיע אליהם על ידי לחיצה על הקישור בסוף הסעיף.

מסמך זה מחייב את התנהלות הנציג הישיר ואת התנהלות המערכת הדמוקרטית הישירה מולו. מרגע אישורו, ניתן לשנותו רק על ידי הצבעת רוב של חברי מפלגת התנועה הירוקה. זאת למעט במצב של הכרזה על נסיון השתלטות עויינת - ראו במהשך.

תוכן עניינים

1. הנציג הישיר

2. בעלי זכות הצבעה ישירה

ראה דברי הסבר 2

3. חובות הנציג הנבחר כלפי הבוחרים הישירים

4. דמוקרטיה דינאמית

5. זכות וטו

5.3 הנהגת התנועה יכולה להטיל ווטו 3 פעמים במהלך קדנציה מכהנת של הכנסת. במצב זה לא תהיה אפשרות להצבעה נוספת על הנושא או נושאים קרובים לו במשך חצי שנה. ההכרעה מהם נושאים קרובים מספיק היא החלטה של הנהגת התנועה. ההחלטה תתקבל ברוב מוחלט של חברי ההנהגה, כאשר כל נציג פיראטי או רגיל רשאי להצביע כראות עיניו. הטלת וטו תתנהל רק לאחר דיון פתוח עם כלל חברי המפלגה בנוגע להטלת הוטו.הדיון יהיה וירטואלי, ההנהגה תדרש גם לקיים כינוס פיסי במידה ויש יותר מ-20 יום מיום ההצבעה של בעלי זכות הצבעה הישירה במפלגה לבין מועד ההצבעה בכנסת. הטלת וטו תנומק בכתב ונימוקיה יפורסמו מיד בקרב חברי המפלגה בכל ערוץ שיתאפשר.

5.4 הנציג הישיר יכול להטיל ווטו 3 פעמים במהלך קדנציה מכהנת של הכנסת. זאת בתנאי שיש לו תמיכה של לפחות 10% מבעלי זכות הבחירה הישירה. במצב זה לא תהיה אפשרות להצבעה נוספת על הנושא או נושאים קרובים לו במשך חצי שנה. ההכרעה מהם נושאים קרובים מספיק היא החלטה של הנציג הנבחר. הטלת וטו תתנהל רק לאחר דיון פתוח עם כלל חברי המפלגה בנוגע להטלת הוטו. (דיון וירטואלי וכינוס אסיפה פיסי במידת האפשר). הטלת וטו תנומק בכתב ונימוקיה יפורסמו מיד בקרב חברי המפלגה בכל ערוץ שיתאפשר.

5.5 הנהגת התנועה יכולה להתערב בנושא ולבטל את הווטו של הנציג הנבחר.

5.6 הטלת ווטו על ידי הנציג הישיר במשך 3 פעמים תהיה עילה להצבעת recall

ראה דברי הסבר לסעיף 5

6. נסיון להשתלטות עויינת

להלן המנגנון להכרזה על "נסיון להשתלטות עויינת"

6.1 הנציג הנבחר, נציגים אחרים של התנועה הירוקה או הצבעה או הגשת חתימות של 20% מבעלי זכות ההצבעה הישירה, יכולים להכריז כי גורם כלשהו, כגון גורם עסקי, קבלן קולות או גורם פוליטי מנסה להתשמש במגנון הדמוקטריה הישירה כדי לנסות להוביל החלטה אינטרסנטית שעומדת בניגוד גמור לחוקת המפלגה ולרוח הדמוקרטיה הישירה. .

6.2 מצב של השתלטות עויינת מאפשר לבעלי זכות הצבעה ישירה לנסח כללים חדשים לגבי התנהלות הנציג הישיר ולגבי מיהם בעלי זכות ההצבעה הישירה. במצב זה החלטה על שינוי מסמך זה תהיה רק על ידי חברי מפלגה שהם בעלי זכות הצבעה ישירה.

6.3 מצב של "נסיון להשתלטות עויינת" לא ימשך יותר מ-3 חודשים מרגע הכרזתו.

7. תהליך recall

7.1 תהליך הדחה של הנציג המכהן הישירן. יתרחש בתנאי ש20% מבעלי זכות ההצבה הישירה הצביעו בעד קיום של הדחה כזו , או במקרה של הטלת ווטו על ידי הנציג הישיר כמפורט בפרק "זכות וטו".

7.2 אם זכה נציג הישיר בתהליך recall הוא יכול להמשיך בתפקידו, אבל אין לו יותר זכות ווטו באותו קדנציה

7.3 אם הפסיד הנציג הישיר בתהליך recall עליו להתפטר מהכנסת וכן מכל תפקיד ציבורי אחר שיש לו בהנהגת התנועה.

8. מערכות טכנולוגית

8.1. בתוך 1 חודש מיום הבחירות לכנסת תעמוד מערכת אלקטרונית של הצבעה ישירה לשימוש החברים. האחריות על ההקמה הינה על הנציג הנבחר. המערכת תהיה בקוד פתוח.

8.2 מיד לאחר פיתוח מערכת ההצבעה יוחל בפיתוח מערכת דומה שתאפשר גם לקיים דמוקרטיה דינאמית. במקרה ולא תהיה מערכת אחרת , תוך חצי שנה, נשתמש במערכת "משוב נזיל". המערכת תהיה בקוד פתוח.

8.3 בתוך חצי שנה תוקם מערכת לדיונים וניסוח חוקים. במקרה שלא תהיה מערכת אחרת נשתמש במערכת ויקי, בפורום או במערכת אחרת דומה שקיימת כבר "על המדף". המערכת תהיה בקוד פתוח.

9. העלאת הצעות חוק חדשות

 9.1 כל בעל זכות הצבעה יכול להעלות הצעת חוק.
   9.2 כדי למנוע הצפה של הצעות חוק לא בשלות שיגרמו לעומס על הבוחרים יקבע בהמשך מנגנון סינון מדוייק יותר של ההצעות החדשות. לדוגמה חבר לא יוכל להעלות יותר מ-12 הצעות חוק  חדשות בשנה, או שכמות הצעות החוק שיועלו תהיה מוגבלת לפי ניקוד אמון והערכה מצד חברים אחרים.  
   9.3 הצעות חדשות יזכו לפופלאריות כלשהי על ידי מדד ike ו"יצופו למעלה". אין עליהם הצבעה רשמית כדי לא לגרום לעומס הצבעות. הצעה שזכתה לתמיכה של לפחות  20% מבעלי זכות ההצבעה תעבור לשלב דיון ועיבוד.
   9.4 בשלב הדיון הנוסף ההצעה מנצלת משאבים מוגבלים של חברי המפלגה כמו יעוץ משפטי, ייעוץ מקצועי וניתוח ייתכנות כלכלי ופוליטי . שלב זה יכלול הכנת החקיקה בשפה משפטית, הבהרת נושאים טכניים, תיקונים הנובעים ממידע חדש או מאילוצים פוליטיים. יש צורך להגדיר מי האנשים שיבצעו שלבים אלה (לדוגמה כל מי שרוצה, או רק אנשי מקצוע או שילוב של הדברים).
   9.5 לאחר גמר שלב הדיון תובא הצעת החוק להצבעה בקרב כלל בעלי זכות ההצבעה ואם היא תתקבל היא תוגש לכנסת כהצעת חוק.


דברי הסבר לסעיפים:

סעיף 2.

דברי הסבר: מטרת הצינון של חברי מפלגה רשומים היא להקטין את הסיכוי לכניסת גורמים עויינים למפלגה או להתפקדות מתפקדים של קבלני קולות. באופן כזה חברים רשומים יוכלו לזהות כניסה של גורמים כאלה ולנסות להתמודד עם בעיה זו עוד לפני שחברים אלה נהנים מיכולת השפעה על ההצבעות ולפני שנוצרות בעיות נוספות.

חזרה לסעיף המקורי


סעיף 5.

יש כאן מתח בין הרצון לפתיחת קבוצת המחליטים ככל האפשר לבין ערכים אחרים :

1. ההתחייבות אל מול הבוחרים הכלליים שהצביעו עבור התנועה הירוקה בבחירות לכנסת. האחרונים הצביעו מתוך הנחה שהנציגים הנבחרים יפעלו ברוח ההבטחות שניתנו לבוחר ערב הבחירות. הבטחות אלה באות לידי ביטוי בעיקר במצע המפלגה ובבחירת רשימת המועמדים. אפשרות וטו מקטינה סיכוי להשתלטות עויינת של גורמים שמטרותיהם סותרות את מטרות המפלגה. בחירה של כלל החברים הרשומים עד לבחירות המקדימות כבעלי זכות הוטו היא הטבעית ביותר בעניינו. גוף הוטו שאני מציע (המתפקדים הראשוניים) מייצג באופן מושלם את הבטחות התנועה ערב הבחירות כי זה הגוף שיאשרר אותן בועידה ושירכיב את רשימת המועמדים.

גוף הוטו לא יטיל וטו בצורה אוטומטית. היה והתקבלה החלטה בניגוד לדעתם של רוב המתפקדים הראשוניים תתבצע הצבעה נוספת האם להטיל וטו. לא כל החלטה שהתקבלה בניגוד לדעתי היא החלטה פסולה ומנוגדת למטרות התנועה ועל כן לא בהכרח אפסול אותו אלא רק אם היא מנוגדת לערכי התנועה ומטרותיה כפי שאני מבין אותם (ולא כפי שנציג מסויים מבין אותה).

2. החלטות פופליסטיות או שגויות. חלק מהתפקיד של נציג בשיטה של משטר נציגים, היא להגיד לציבור שבחר בו: "בדקתי את הנושא לעומק, והדעה של רוב הציבור בנושא היא פחות מבוססת מדעתי" לנציג יש תקופה של עד לבחירות הקרבות כדי להוכיח לרוב הבוחרים בו שהוא צדק והם טעו. ההנחה בדמוקרטיה ישירה היא שמקרים כאלה יהיו נדירים, אבל אנחנו לא יכולים לפסול מראש אפשרות קיום של מקרים כאלה. לכן אנחנו מאפשרים "שסתום בטחון" לנציגים להתערב. דבר זה גם מעמת אותם באופן ישיר וברור עם ציבור המצביעים שלהם ולכן ההנחה היא שהם ישתמשו בו בצורה זהירה ושקולה. תפקיד נוסף שסתום הבטחון הזה הוא הגברת המוטיבציה של שני צדדים ניצים בויכוח להגיע לדיון ולפשרה שמקובלת על ציבור רחב יותר, כדי לא להסתכן בווטו. (חיזוק של דמוקרטיה דילברטיבית).

חזרה לסעיף המקורי

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים