תקנון הפיראט הירוק - חלופה 2

מתוך שקוף באוהל
(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{הפיראט הירוק}} ==מבוא== ‫אחת הגרסאות המוקדמות ביותר של דמוקרטיה ישירה, שפעלה בהצלחה במשך ת...")
 
שורה 1: שורה 1:
 
{{הפיראט הירוק}}
 
{{הפיראט הירוק}}
  
==מבוא==
+
;מבוא:
 
‫אחת הגרסאות המוקדמות ביותר של דמוקרטיה ישירה, שפעלה בהצלחה במשך תקופה ארוכה, היא‬
 
‫אחת הגרסאות המוקדמות ביותר של דמוקרטיה ישירה, שפעלה בהצלחה במשך תקופה ארוכה, היא‬
 
‫הדמוקרטיה האתונאית של יוון העתיקה . אזרחי אתונה היו נפגשים לאספות-עם שבועיות, בהן היו מעלים‬
 
‫הדמוקרטיה האתונאית של יוון העתיקה . אזרחי אתונה היו נפגשים לאספות-עם שבועיות, בהן היו מעלים‬
שורה 178: שורה 178:
 
‫מבעלי זכות ההצבעה דורשים זאת.‬
 
‫מבעלי זכות ההצבעה דורשים זאת.‬
  
‫6. הצבעת הנציג הישיר בהתאם להחלטות מהותיות‬
+
==‫6. הצבעת הנציג הישיר בהתאם להחלטות מהותיות‬==
  
 
‫אם נבחר נציג ישיר יחיד לכנסת, הצבעותיו תהינה בהתאם להצבעות הרוב בקרב חברי אספת‬
 
‫אם נבחר נציג ישיר יחיד לכנסת, הצבעותיו תהינה בהתאם להצבעות הרוב בקרב חברי אספת‬

גרסה מתאריך 20:46, 20 בנובמבר 2012

זהו דף במסגרת יוזמת הפיראט הירוק דפים נוספים הקשורים ליוזמה ניתן למצא כאן.

זהו דף הקשור לדמוקרטיה ישירה. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן.

מבוא

‫אחת הגרסאות המוקדמות ביותר של דמוקרטיה ישירה, שפעלה בהצלחה במשך תקופה ארוכה, היא‬ ‫הדמוקרטיה האתונאית של יוון העתיקה . אזרחי אתונה היו נפגשים לאספות-עם שבועיות, בהן היו מעלים‬ ‫הצעות, מעבדים אותן, דנים בהן ועורכים הצבעות. הדמוקרטיה האתונאית כללה אלמנטים נוספים של‬ ‫שלטון העם, למשל, רוב המינויים הציבוריים נערכו בהגרלה בין כלל האזרחים. הדמוקרטיה הישירה‬ ‫באתונה עבדה משתי סיבות. הראשונה, כי אזרחי העיר היו מחויבים לעקרונותיה ופעלו להצלחתה,‬ ‫והשנייה, כי השתתפות באספות העם הייתה חובה חוקית, ולא זכות אזרחית.‬

‫אנו חיים בדמוקרטיה ייצוגית פרלמנטרית, בה לאזרחים ניתנת הזכות לבחור את נציגיהם לכנסת, אך‬ ‫תפקידם מתמצה בהטלת פתק לקלפי, פעם בכמה שנים. בהיעדר החובה להצביע, אזרחים רבים מוותרים‬ ‫על זכות זו, וכ-%53 לא הצביעו בבחירות האחרונות. לכן, ניסיונות לשילוב עקרונות הדמוקרטיה הישירה‬ ‫במערכת הפוליטית הקיימת, מבלי שתהיה מסה קריטית של אזרחים מחויבים לרעיון, נועדו לכישלון.‬

‫יש לכך מספר סיבות. דמוקרטיה ישירה דורשת מעורבות אקטיבית מהאזרחים )אך רוב האזרחים אדישים,‬ ‫ותהליכים דארוויניסטים בקרב קבוצת הפעילים עלולים להביא לרדיקליזציה ולהדרת דעות(, ואיכות‬ ‫ההחלטות המתקבלות אינה מיטבית )אין הגבלות בפני עריצות הרוב, קל לבצע מניפולציות בדעת הקהל,‬ ‫קל ליפול לפופוליזם ולרדד את הדיון(. קיימות בעיות פרקטיות נוספות, לא פחות מהותיות. למשל, בעיית‬ ‫הנגישות )אוריינות טכנולוגית והפער הדיגיטלי( ופגיעה ביעילות מנגנון קבלת החלטות.‬ ‫ לכן, ניסיון לכונן דמוקרטיה ישירה, באופן מיידי וללא איזונים ובלמים, יביאו לתוצאות בלתי-צפויות‬ ‫והרסניות. חלופה 1 מבקשת להריץ מועמד ישיר לכנסת, אך מציגה מודל חלקי ובעייתי, לטעמי. נייר עמדה‬ ‫זה )חלופה 2 ( מציג דרך ביניים לנציגות ישירה, המתבססת על מודלים הפועלים בהצלחה בנורווגיה,‬ ‫איסלנד וארה"ב, עם תיקונים שמקורם בניסיון הגרמני.‬ ‫ ההבדל העיקרי בין ההצעות הוא הוספת מדרג חשיבות, המפריד בין הצבעות רגילות לבין הצבעות‬ ‫עקרוניות ומהותיות. בהצבעות עקרוניות, מערכת הדמוקרטיה הישירה מהווה משאל-עם מחייב בין חברי‬ ‫המפלגה. עם זאת, רוב ההצבעות בכנסת אינן הצבעות עקרוניות עליהן נדרשת התדיינות כללית.‬ ‫הבדל נוסף הוא הגמישות. צריך לזכור כי המדובר בפיילוט, ולכן נדרשת גמישות בניסוח התקנון. בהצעה‬ ‫זאת, הגמישות מתבטאת בשני אופנים. ראשית, תקנון המוצע הוא תקנון ניסיוני, ולכן ניתן לעדכנו בקלות‬ ‫יחסית, בהתאם לתוצאות הפיילוט. רק בשלב מאוחר יותר, התקנון יתקבע כתקנון קבע. שנית, ההצעה‬ ‫אינה כובלת את המועמד הישיר אל סד תקנוני קשיח. ההצעה מתבססת על הנחה של זהות האינטרסים‬ ‫בין הנציג הישיר לבין הגוף הבוחר, המעוניינים שניהם למצוא את שביל הזהב למימוש מודל הדמוקרטיה‬ ‫הישירה במסגרת התנועה הירוקה.‬ ‫ להלן ההצעה. לאחר כל סעיף, דברי הסבר.‬

תוכן עניינים

‫1. התקנון‬

‫תקנון זה )להלן, התקנון( מתאר את דרך ההתנהלות של הנציגות הישירה בתנועה הירוקה.‬ ‫תקנון זה הינו תקנון ניסיוני, והנהגת התנועה הירוקה רשאית להחליפו או לעדכנו בהתאם להצעת‬ ‫מועצת המומחים של התנועה הירוקה או הוועדה המייעצת. נוהל עדכון התקנון יהיה בהתאם לנוהל‬ ‫אישור נייר עמדה של מועצת המומחים, בשינויים המתאימים. באם נבחר לכנסת או להנהגה נציג‬ ‫ישיר, החלפת התקנון תדרוש הסכמה של אספת הבוחרים, אך ללא צורך בקוורום מינימלי.‬ ‫הנהגת התנועה הירוקה רשאית לקבוע כי התקנון הניסיוני יהפוך לתקנון קבע.‬ ‫שינוי תקנון הקבע יעשה בשני שלבים. ראשית, ההצעה לשינוי התקנון תאושר כ"החלטה מהותית",‬ ‫כאמור בסעיף 4 . לאחר מכן, שינוי תקנון הקבע יעשה לפי הנהלים הנוגעים לשינוי תקנון המפלגה,‬ ‫בשינויים הנדרשים.‬

‫התקנון מגדיר את דרך הפעולה של הנציגות הישירה בתנועה הירוקה. אולם, אין זה תקנון קבע, כי אם‬ ‫תקנון ניסיוני עבור הפיילוט. שינויים בתקנון הניסיוני יעשו בהליך דומה לנוהל אישור ניירות העמדה של‬ ‫התנועה הירוקה.‬ ‫לאחר הצלחת הפיילוט, הנהגת התנועה הירוקה תהפוך את התקנון לתקנון קבע. שינויים בתקנון הקבע‬ ‫דורשים הצבעה באספת הבוחרים ואשרור ועידת התנועה הירוקה.‬

‫2. הנציג הישיר‬

‫מועמדים לבחירות המקדימות של התנועה הירוקה רשאים להציג עצמם כ"נציגים ישירים".‬ ‫נציג ישיר יצהיר פומבית כי הוא מקבל את עקרונות הדמוקרטיה הישירה וכי ימלא כמיטב יכולתו‬ ‫אחר האמור בתקנון זה )כפי שיתעדכן מעת לעת(. נציג ישיר יתחייב לקבל הכרעות מהותיות של‬ ‫אספת הבוחרים, כאמור בסעיף 4.‬ ‫החברים הרשומים במפלגת התנועה הירוקה יכולים לבחור מועמד אחד או יותר המתחייבים להיות‬ ‫"נציג ישיר" במסגרת הבחירות המקדימות של התנועה הירוקה.‬ ‫נציג ישיר רשאי להשתחרר מתפקידו כנציג ישיר. אך אם נבחר כנציג ישיר בהנהגת התנועה הירוקה‬ ‫או בחבר כנסת מטעם התנועה הירוקה, יידרש להתפטר מתפקידו, אלא אם כן קיבל אישור להישאר‬ ‫בתפקידו. הצעה כי הנציג ישמור על מקומו בהנהגת התנועה הירוקה היא הצבעה רגילה לפי סעיף‬ ‫1.2.4 , והצעה כי הנציג ישמור על תפקידו כחבר כנסת היא הצבעה מיוחדת כאמור בסעיף 3.2.4.‬ ‫נציג ישיר מחויב לכבד תוצאות הצבעות אמון כאמור בסעיף 2.2.4, ולהתפטר באופן מיידי מתפקידו‬ ‫כחבר כנסת מטעם התנועה הירוקה אם נדרש לעשות כן.‬

‫הנציג הישיר הוא מועמד התנועה הירוקה לכנסת, המקבל על עצמו את עקרונות הדמוקרטיה הישירה,‬ ‫כמפורט במסמך זה. נציג ישיר יתחייב רשמית למלא אחר ההחלטות המהותיות המתקבלות בהצבעה‬ ‫באספת הבוחרים.‬ ‫נציג ישיר יכול להתפטר מתפקידו כנציג ישיר. אך אם הוא נבחר כחבר כנסת מטעם התנועה הירוקה או‬ ‫חבר הנהגה, יהא עליו להתפטר מתפקידו. עם זאת, נציג ישיר יכול להעלות הצעה להשתחרר מתפקידו‬ ‫כנציג ישיר תוך שמירת מקומו בכנסת, בהצבעה מיוחדת, או תוך שמירת מקומו בהנהגה, בהצבעה רגילה.‬

‫3. אספת הבוחרים‬

‫אספת הבוחרים היא הגוף הבוחר בהצבעות ישירות.‬ ‫בעלי זכות הצבעה באספת הבוחרים הם חברי מפלגה רשומים ששילמו דמי חבר.‬ ‫חבר מפלגה רשום רשאי לוותר על היותו בעל זכות הצבעה, ורשאי לחזור בו מהוויתור בכל עת.‬ ‫במניין בעלי זכות ההצבעה לא יכללו חברי מפלגה שוויתרו על זכות ההצבעה.‬ ‫לאחר שנבחר נציג ישיר לכנסת, חברי מפלגה רשומים יוכלו להצביע רק עם תום שלושה חודשים‬ ‫מעת התפקדותם לתנועה הירוקה. הנהגת התנועה הירוקה יכולה להאריך בהוראת שעה את תקופת‬ ‫האכשרה.‬ ‫חברים באספת הבוחרים רשאים לדון ולהצביע על עניינים שונים שעל סדר היום )"דמוקרטיה‬ ‫ישירה"(. ההצבעות תהינה אנונימיות ובטוחות.‬ ‫חברים באספת הבוחרים רשאים להאציל את קולם לידי נציג )"דמוקרטיה דינמית"(. האצלת‬ ‫הקולות תעשה באופן אנונימי ובטוח, והנציג לא ידע מי החברים שהאצילו לו את קולם. הנציג יכול‬ ‫להצביע בקולם של החברים שהאצילו לו את קולם, אך להבדיל מהצבעת החברים, הצבעותיו‬ ‫גלויות. הנציג יחויב בהנמקת עמדתו בדבר הנושאים עליהם הוא מצביע.‬ ‫מימושה בפועל של מערכת דמוקרטיה דינמית, תלויה בקיומה של תשתית טכנולוגית מתאימה.‬

‫אספת הבוחרים היא הגוף הבוחר בהצבעות ישירות. מכיוון שהצבעות מהותיות דורשות אחוז השתתפות‬ ‫מסוים, חבר מפלגה יכול לוותר על השתייכותו לאספת הבוחרים.‬ ‫בכדי למנוע התפקדויות מסיביות שמטרתן להטות את ההצבעות, נקבעת תקופת אכשרה של שלושה‬ ‫חודשים, בטרם ניתנת למתפקדים חדשים זכות ההצבעה. הנהגת התנועה הירוקה יכולה להאריך את‬ ‫תקופת האכשרה, כדי למנוע השתלטות עוינת על אספת הבוחרים.‬ ‫חברי אספת הבוחרים יכולים להצביע באופן ישיר על החלטות שונות )"דמוקרטיה ישירה"(, או להאציל‬ ‫את קולם לנציג שיצביע בקולם )"דמוקרטיה דינמית"(. ההצבעות תהינה אנונימיות ובטוחות.‬

‫1.3.‬ ‫2.3.‬ ‫3.3.‬

‫4.3.‬

‫5.3.‬

‫6.3.‬

‫4. החלטות מהותיות‬

‫החלטות מהותיות הינן החלטות אשר מועברות להכרעת אספת הבוחרים, ודורשות קוורום )אחוז‬ ‫מינימלי של משתתפים בהצבעה( כדי להפוך להחלטות מחייבות.‬

‫1.4.‬

‫2.4. החלטות מהותיות הן אחת מאלה –‬ ‫1.2.4. %01 מבעלי זכות ההצבעה, הנהגת התנועה הירוקה, או הנציג הישיר עצמו, רשאים להציע כי‬ ‫החלטה, הצעה או הצבעה מסוימת, הינה החלטה מהותית.‬ ‫2.2.4. %02 מבעלי זכות ההצבעה רשאים להעלות הצעת אי-אמון בנציג ישיר.‬ ‫3.2.4. נציג ישיר רשאי להעלות הצעה להשתחרר מהיותו נציג ישיר תוך שמירת מקומו בכנסת.‬ ‫4.2.4. הצעה לשינוי תקנון הקבע.‬ ‫3.4. הצעת החלטה מהותית כאמור בסעיף 1.2.4 לעיל, תעבור תהליך ניסוח מצד המציע, בעזרת הוועדה‬ ‫המייעצת, בטרם תעלה להצבעה באספת הבוחרים. הנהגת התנועה הירוקה רשאית )אך לא חייבת(‬ ‫למסור את עמדתה בנוגע לשאלה שעל הפרק.‬ ‫4.4. על הצעה מהותית יערך דיון אינטרנטי )ו/או במדיום אחר(. הדיון יהיה פומבי.‬ ‫5.4. הצבעה על החלטה מהותית באספת הבוחרים דורשת השתתפות של %52 מבעלי זכות ההצבעה.‬ ‫הצעה לשחרר את הנציג הישיר מהייצוג לפי סעיף 3.2.4 דורשת השתתפות של לפחות %05 מבעלי‬ ‫זכות הבחירה. הצעה לשינוי תקנון הקבע דורשת אשרור על ידי ועידת התנועה הירוקה, בהתאם‬ ‫לסעיף 3.1.‬ ‫6.4. להנהגת התנועה הירוקה עומדת זכות וטו על החלטות מהותיות. במקרה והנהגת התנועה עושה‬ ‫שימוש בזכות זאת, המציעים רשאים להעלות את ההצעה לדיון חוזר, אך קבלתה בניגוד לדעת‬ ‫ההנהגה תדרוש קוורום של %05 מחברי אספת הבוחרים.‬ ‫]ניסוח חלופי: הצעה עליה ההנהגה הטילה וטו, תעלה לדיון ולהכרעה בוועידה הכללית הבאה של‬ ‫התנועה הירוקה.[‬

‫החלטות מהותיות הן לב ליבה הדמוקרטיה הישירה, ועומדות לדיון ולהכרעה בפני אספת הבוחרים. תהליך‬ ‫ההצבעה כולל ארבעה שלבים – העלאת ההצעה, ניסוחה, הדיון עליה ולבסוף הצבעה.‬ ‫"החלטה מהותית" היא החלטה כי הנציג הישיר יצביע בדרך מסוימת בנושא מסוים, או יעלה הצעת חוק‬ ‫נתונה, או כל פעולה אחרת שהנציג הישיר נדרש לבצע, אשר לפחות %01 מבעלי זכות ההצבעה מעוניינים‬ ‫כי תתבצע. גם הנהגת התנועה הירוקה והנציג הישיר יכולים להעלות נושא להכרעת אספת הבוחרים‬ ‫כהחלטה מהותית.‬ ‫קיימות מספר החלטות נוספות, שהן בגדר "החלטה מהותית". הראשונה )סעיף 2.2.4(, הצבעת אי-אמון‬ ‫בנציג הישיר. השנייה )סעיף 3.2.4(, בקשה של נציג ישיר להשתחרר מעול הייצוג הישיר. בקשה כזאת‬ ‫דורשת קוורום מיוחד לאישורה. השלישית )סעיף 4.2.4(, שינויים בתקנון הקבע.‬ ‫לאחר העלאת ההצעה המהותית, ההצעה תעבור ניסוח של הוועדה המייעצת, כדי למנוע אי בהירות‬ ‫בהצעה. לאחר מכן יערך דיון במשך פרק זמן קבוע, ולאחריו הצבעה על ההצעה. ההנהגה רשאית להביע‬ ‫את עמדתה בנושא שעל הפרק.‬ ‫בכדי למנוע ניצול לרעה של מנגנון ההצבעה הישירה, ניתנת להנהגת התנועה הירוקה זכות וטו לפסילת‬ ‫החלטות מהותיות הסותרות לדעתם את עקרונות התנועה הירוקה, אף אם אושרו באספת הבוחרים.‬ ‫במקרה זה, ניתן להעלות מחדש את ההצעה להצבעה, אך קבלתה תדרוש קוורום של %05 מבעלי זכות‬ ‫ההצבעה. ]הצעה אלטרנטיבית: לאחר הטלת הוטו, ההצעה תעלה בפני ועידת התנועה הירוקה, שהיא‬ ‫הריבון העליון של המפלגה.[‬

‫5. החלטות לא-מהותיות‬

‫נציג ישיר, הנהגת התנועה הירוקה, או %5 מבעלי זכות ההצבעה, רשאים להעלות הצעה לא-‬ ‫מהותית. הוועדה המייעצת רשאית )אך אינה חייבת( לערוך את ההצעה בטרם ההצבעה עליה.‬ ‫כחלק מתהליך ההצבעה, %01 מבעלי זכות ההצבעה יכולים לקבוע כי ההצעה הינה בגדר החלטה‬ ‫מהותית, כאמור בסעיף 1.2.4, ואזי האמור בסעיף 4 יחול על הצעה זאת.‬ ‫החלטות לא-מהותיות אינן מחייבות את הנציג הישיר, אך משמשות כאבני בוחן לבדיקת הלכי‬ ‫הרוח של חברי אספת הבוחרים. מצופה כי הנציג הישיר יתייחס לתוצאות כאל סקר דעת-קהל של‬ ‫אספת הבוחרים. לא נדרש קוורום להצבעה על החלטות לא-מהותיות, אך ההתייחסות אליהן תהיה‬ ‫בהתאם לאחוז ההצבעה.‬

‫אספת הבוחרים יכולה לדון ולהצביע גם בנושאים לא מהותיים. החלטות אלו אינן מחייבות את הנציג‬

‫1.5.‬

‫2.5.‬

‫3.5.‬

‫הישיר, אך מצופה כי הוא יתייחס אליהן בחיוב. ניתן להפוך הצעות לא מהותיות למהותיות, אם %01‬ ‫מבעלי זכות ההצבעה דורשים זאת.‬

‫6. הצבעת הנציג הישיר בהתאם להחלטות מהותיות‬

‫אם נבחר נציג ישיר יחיד לכנסת, הצבעותיו תהינה בהתאם להצבעות הרוב בקרב חברי אספת‬ ‫הבוחרים.‬ ‫אם נבחרו מספר נציגים ישירים לכנסת, הצבעותיהם תתפלגנה באופן הקרוב ביותר להתפלגות‬ ‫הצבעות חברי אספת הבוחרים.‬

‫הנציגים ישירים נדרשים להצביע בהתאם להחלטות המהותיות שהתקבלו באספת הבוחרים. נניח‬ ‫שהחלטה מסוימת התקבלה באספת הבוחרים ברוב של %06 בעד ו-%04 נגד. אם יש נציג ישיר אחד, הוא‬ ‫יצביע בעד. אם יש שני נציגים ישירים, אחד יצביע בעד והשני נגד. אם שלושה, שניים יצביעו בעד, ואחד‬ ‫נגד. כך, בכל מקרה, התפלגות הצבעות הנציגים תתאים ככל הניתן להתפלגות הצבעות חברי אספת‬ ‫הבוחרים.‬

‫1.6.‬

‫2.6.‬

‫7. הוועדה המייעצת‬

‫תוקם ועדה מייעצת. הוועדה המייעצת תפעל במסגרת מועצת המומחים של התנועה הירוקה, אך‬ ‫יכולה להיעזר במומחים שאינם חברי התנועה הירוקה.‬

‫2.7. תפקידי הוועדה המייעצת כדלהלן.‬ ‫1.2.7. הוועדה המייעצת תנסח יחד עם המציעים את ההצעות להחלטות מהותיות, כאמור בסעיף 3.4.‬ ‫2.2.7. הוועדה המייעצת תבחן את מודל הפעולה של הדמוקרטיה הישירה, ותמליץ על שינויים‬ ‫ותיקונים של מודל הפעולה ושל התקנון, כאמור בסעיף 1.‬ ‫3.2.7. הוועדה המייעצת רשאית לפרסם הנחיות להגשת הצעות ולדרך הדיון וההצבעה עליהן.‬ ‫4.2.7. הוועדה המייעצת תבחן פתרונות טכנולוגיים לניהול דיונים והצבעות שיעזרו בביסוס מודל‬ ‫מוצלח של דמוקרטיה ישירה ודמוקרטיה דינמית.‬ ‫5.2.7. הוועדה המייעצת תעמוד לרשות המועמד הישיר לשם ייעוץ בתחום ההצבעות הישירות.‬

‫הוועדה המייעצת מנסחת, יחד עם המציעים, את ההחלטות המהותיות העומדות בפני אספת הבוחרים.‬ ‫בנוסף, הוועדה משמשת גם כגוף מקצועי בתחום יישום עקרונות הדמוקרטיה הישירה, ועומדת לרשות‬ ‫הנהגת התנועה הירוקה והנציג הישיר.‬ ‫הוועדה המייעצת תפעל במסגרת מועצת המומחים של התנועה הירוקה, אך יכולה לכלול מומחים‬ ‫מתחומם שאינם חברי התנועה הירוקה.‬

‫1.7.‬

‫8. מערכות טכנולוגיות‬

‫בשלב ראשון, יעשה שימוש במערכות הצבעה אנונימית ובטוחה קיימות, ללא אלמנטים של‬ ‫דמוקרטיה דינמית.‬ ‫בשלב השני, תוקם או תגוייר מערכת המאפשרת הצבעה עם האצלת קולות.‬ ‫הקמת המערכת הטכנולוגית באחריות הנציג הישיר והמועצה המייעצת. עדיפות תינתן למערכות‬ ‫טכנולוגיות הפועלות בקוד פתוח.‬ ‫הוועדה המייעצת רשאית להמליץ על שינויים באופן פעולתן של המערכות הטכנולוגיות.‬

‫כרגע קיימות מספר מערכות המאפשרות הצבעות אנונימיות ובטוחות, אך אין פתרונות טובים דיים עבור‬ ‫דמוקרטיה דינמית אנונימית ובטוחה. לכן, בשלב ראשון, אספת הבוחרים תפעל על פי עקרונות‬ ‫הדמוקרטיה הישירה, ורק בהמשך הפיילוט, תינתן האפשרות להאצלת קולות.‬

‫1.8.‬

‫2.8.‬ ‫3.8.‬

‫4.8.‬

קישורים חיצוניים

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים