תקנון הפיראט הירוק - חלופה 1
זהו דף במסגרת יוזמת הפיראט הירוק דפים נוספים הקשורים ליוזמה ניתן למצא כאן.
זהו דף הקשור לדמוקרטיה ישירה. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן. הפיראט הירוק - חלופה 1
רקע
קבוצת הפיראטים הירוקים מריצה מועמד ישיר לרשימת המפלגה לכנסת בכדי שייצג את החברי המפלגה בקדנציה הבאה כבא כח של התנהלות דמוקרטית דינאמית (נזילה). הגוף השולט, יוכל להחליט לגבי כל הצבעה של בא הכוח ואף יוכל לנסח הצעות חוק או תכניות פעולה לבא הכח.
זוהי הצעה ראשונה איך הפיראט הירוק יתנהל. אתם יכולים להעיר אליה, אם יש יותר מידי אי הסכמות, אנא פתחו חלופה חדשה. ייתכן והיא תהיה טובה יותר מזו. המסמך "הפיראט הירוק" הוא מסמך עם אפשרויות נוסופות.
לחלק מהסעיפים ישנם דברי הסבר בסוף המסמך. תוכלו להגיע אליהם על ידי לחיצה על הקישור בסוף הסעיף.
מסמך זה מחייב את התנהלות הנציג הישיר ואת התנהלות המערכת הדמוקרטית הישירה מולו. מרגע אישורו, ניתן לשנותו רק על ידי הצבעת רוב של חברי מפלגת התנועה הירוקה. זאת למעט במצב של הכרזה על נסיון השתלטות עויינת - ראו במהשך.
תוכן עניינים |
1. הנציג הישיר
- 1.1 חברים רשומים במפלגת "התנועה הירוקה" יכולים לבחור מועמד אחד או יותר שיתחייב להיות נציג ישיר, כחלק מחוקי הבחירות המקדימות של התנועה הירוקה.
- 1.2 אין שום דבר כרגע בחוקת המפלגה או בחוקי המדינה שמחייב את הנציג הישיר למחוייבות לדמוקרטיה ישירה. כך שכרגע כל מה שיש לנו זה לסמוך על היושרה של אותו נציג ועל המחוייבות שלו לערכים של קיימות ודמוקרטיה ישירה.
- 1.3 אחת המטרות שלנו תהיה לשנות את חוקת התנועה הירוקה ואת חוקי מדינת ישראל כדי לתת לקהל המצביעים יותר כוח מול המועמד הנבחר, לדוגמה אפשרות של הדחת נציג
- 1.4 הנציג הישיר יתחייב בצילום וידאו פומבי, שיושם ברשת על ידי צד שלישי (רצוי מזכירות המפלגה) באופן ברור להתחייב למנגנון הישיר שיוצג בהמשך ולהתפטר בעצמו אם יפר אותו. כמו כן , כל חבר מפלגה שירצה עותק של אותו צילום יוכל לדרוש ולקבל אותו.
- 1.5 הנציג הישיר לא יוכל לרוץ על תקן זה יותר מ-2 כהונות של הכנסת
2. בעלי זכות הצבעה ישירה
- 2.1 בעלי זכות ההצבעה עבור החלטות שיקבל הנציג הישיר הם חברי מפלגה רשומים במפלגת התנועה הירוקה.
- 2.2 לאחר הבחירות הכלליות, לכנסת ה-19 , חברי מפלגה רשומים יכולים להצביע על החלטות של הנציג הישיר רק 3 חודשים מיום הרישום למפלגה, זאת במטרה להקטין את הסיכון להשתלטות עויינת.
ראה דברי הסבר 2
3. חובות הנציג הנבחר כלפי הבוחרים הישירים
- 3.1 כל בעל זכות הצבעה יכול לבחור בכל הצבעה שתועלה בפני הכנסת, בתמיכה, בהתנגדות, או בהמנעות.
- 3.2 הצבעת רוב של בעלי זכות הצבעה ישירה (הבוחרים הישירים) כפי שהיא באה לידי ביטוי במערכת הטכנולוגית, מחייבת את הנציג הישיר בהצבעות במליאת הכנסת, בהצבעות בוועדות הכנסת . הצבעת המנעות של רוב המצביעים בהצבעה פרושה שהנציג הישיר ימנע
- 3.3 החלטת הצבעה תקפה רק אם הצביעו בתהליך מעל 10% מבעלי זכות ההצבעה (או מייצגיהם כאשר תפעל המערכת הנזילה לפי סעיף 4.2). היה ולא הצביע הקוורום הזה, יצביע הנציג על פי ראות עיניו.
- 3.4 הצבעה של הנציג בכנסת בניגוד להצבעת בעלי החלטת זכות ההצבעה הישירה מהווה הפרת אמון. תהיה עליה להתתפטרות הנציג מהכנסת, ללא צורך בתהליך recall וכן עילה להתפטרותו מכל תפקיד אחר מוסדות המפלגה. זאת למעט שהצבעה כזו תהיה במסגרת הליך של הטלת ווטו כמפורט בהמשך.
- 3.5 הבוחרים הישירים יוכלו להעלות הצעות לחקיקה כמפורט בהמשך ועל הנציג הישיר להעלות הצעות אלה להצבעה בכנסת.
- 3.6 בהמשך יפורטו כללים כיצד יוכלו הבוחרים הישירים להכווין את התנהלות הנציג הישיר גם בתחומי פעילות נוספים של הנציג כמו פעילות בוועדות הכנסת, מגעים לשיתופי פעולה עם חברי כנסת אחרים (מאותה מפלגה או ממפלגות אחרות), הודעות לעיתונות ועוד.
- 3.7 הנציג הישיר יתחייב לשקיפות מקסימלית בעבודתו: סדר היום (יומן פגישות) של הנציג יהיה גלוי לכל, , לפרסם תקצירי פגישות עם גורמים אחרים ; שקיפות תקציבית למשל תקציב קשר עם הבוחר, וקבלת תרומות.
- 3.8 הנציג מתחייב להיפגש עם הציבור באופן קבוע (למשל יום ושעה קבועים בלו"ז שלו)
4. דמוקרטיה דינאמית
- 4.1 לאחר הבחירות הכלליות, לכנסת ה-19 , במשך חצי שנה לכל היותר תהיה דמוקרטיה ישירה מלאה, ללא האצלת סמכויות.
- 4.2 לאחר תקופה זו באחריות הנציג הישיר לאפשר לכל מי שרוצה בכך את האפשרות לקיים האצלת סמכויות מלאה לבאי-כוח שונים. כל בוחר יכול לבחור כמה באי כוח שייצגו אותו בנושאים שונים, להחליף בין באי הכוח, או למשוך את קולו מבא הכוח ולהחליט בעצמו.
- 4.3 חלק מתפקיד באי הכוח הוא להוביל דיון מקצועי, פוליטי וענייני בנושא התמחותם, אם באופן פעיל, או לזהות את עמדתם תוך כדי הדיון עם עמדת אחד הצדדים הפעילים בדיון.
- 4.4 כל בא כוח יוגבל לייצוג של לא יותר מ-300 מצביעים כדי לעודד ביזור קבלת החלטות.
- 4.5 הצבעות באי הכוח יהיו גלויות. במסגרת ההצבעה עליהם לנמק את ההחלטה שלהם בתקציר בן כמה משפטים.
- 4.6 בכל רבעון ישלח לאימייל של המצביעים המיוצגים על ידי בא כוח תקציר הנימוק של באי הכוח שלהם.
- 4.7 כדי להקשות על מצב של "שגר ושכח" מצד המצביעים, הקשר בין מצביע לבא כוח יחזיק מעמד באופן אוטומטי רק חצי שנה. לאחר מכן יוותר המצביע ללא ייצוג בנושא זה, ויצטרך לבחור מחדש את בא כוח שייצג אותו. כאשר ברירת המחדל היא להצביע בעצמם (עם או בלי המלצות של באי כוח). דבר זה יתרחש בחודש שונה לכל מצביע, (לדוגמה ביום ההולדת שלו וחצי שנה מאוחר יותר) כדי לבצע את השינוי בכוחם של באי כוח בצורה רציפה והדרגתית, ודבר זה גם חוסך "קמפיין" מיוחד של באי הכוח בתקופת "בחירות".
5. זכות וטו
- 5.1 כדי לנסות למתן הצעות פופליסטיות, הצעות שסותרות באופן חריף את מצע התנועה הירוקה או הצעות שאינן חוקתיות, יש מצבים ובעלי תפקידים שיש להם זכות וטו. זכות זו צריכה להיות מאוזנת בין דעת חברי המפלגה ונציגיהם לבין הזכות הדמוקרטית של כלל המצביעים.
- 5.2 במידה והמערכת תזהה סתירה בין החלטת רוב המצביעים להחלטת הרוב מבין חברי המפלגה שהיו רשומים עד זמן הבחירות הפנימיות, תנתן לאחרונים זכות וטו על ההצבעה. הוטו לא יפעל באופן אוטומטי אלא תערך הצבעה נוספת בין חברי התנועה ה"ראשוניים" להפעלת או דחיית הוטו. המתפקדים ה"ראשוניים" ידרשו להחליט האם ההצעה מנוגדת לערכי התנועה ולמטרותיה. במידה והופעל ווטו לא תהיה אפשרות להצבעה נוספת על הנושא או נושאים קרובים לו במשך חצי שנה. ההכרעה מהם נושאים קרובים מספיק היא החלטה של הנהגת התנועה.
5.3 הנהגת התנועה יכולה להטיל ווטו 3 פעמים במהלך קדנציה מכהנת של הכנסת. במצב זה לא תהיה אפשרות להצבעה נוספת על הנושא או נושאים קרובים לו במשך חצי שנה. ההכרעה מהם נושאים קרובים מספיק היא החלטה של הנהגת התנועה. ההחלטה תתקבל ברוב מוחלט של חברי ההנהגה, כאשר כל נציג פיראטי או רגיל רשאי להצביע כראות עיניו. הטלת וטו תתנהל רק לאחר דיון פתוח עם כלל חברי המפלגה בנוגע להטלת הוטו.הדיון יהיה וירטואלי, ההנהגה תדרש גם לקיים כינוס פיסי במידה ויש יותר מ-20 יום מיום ההצבעה של בעלי זכות הצבעה הישירה במפלגה לבין מועד ההצבעה בכנסת. הטלת וטו תנומק בכתב ונימוקיה יפורסמו מיד בקרב חברי המפלגה בכל ערוץ שיתאפשר.
5.4 הנציג הישיר יכול להטיל ווטו 3 פעמים במהלך קדנציה מכהנת של הכנסת. זאת בתנאי שיש לו תמיכה של לפחות 10% מבעלי זכות הבחירה הישירה. במצב זה לא תהיה אפשרות להצבעה נוספת על הנושא או נושאים קרובים לו במשך חצי שנה. ההכרעה מהם נושאים קרובים מספיק היא החלטה של הנציג הנבחר. הטלת וטו תתנהל רק לאחר דיון פתוח עם כלל חברי המפלגה בנוגע להטלת הוטו. (דיון וירטואלי וכינוס אסיפה פיסי במידת האפשר). הטלת וטו תנומק בכתב ונימוקיה יפורסמו מיד בקרב חברי המפלגה בכל ערוץ שיתאפשר.
5.5 הנהגת התנועה יכולה להתערב בנושא ולבטל את הווטו של הנציג הנבחר.
5.6 הטלת ווטו על ידי הנציג הישיר במשך 3 פעמים תהיה עילה להצבעת recall
ראה דברי הסבר לסעיף 5
6. נסיון להשתלטות עויינת
להלן המנגנון להכרזה על "נסיון להשתלטות עויינת"
6.1 הנציג הנבחר, נציגים אחרים של התנועה הירוקה או הצבעה או הגשת חתימות של 20% מבעלי זכות ההצבעה הישירה, יכולים להכריז כי גורם כלשהו, כגון גורם עסקי, קבלן קולות או גורם פוליטי מנסה להתשמש במגנון הדמוקטריה הישירה כדי לנסות להוביל החלטה אינטרסנטית שעומדת בניגוד גמור לחוקת המפלגה ולרוח הדמוקרטיה הישירה. .
6.2 מצב של השתלטות עויינת מאפשר לבעלי זכות הצבעה ישירה לנסח כללים חדשים לגבי התנהלות הנציג הישיר ולגבי מיהם בעלי זכות ההצבעה הישירה. במצב זה החלטה על שינוי מסמך זה תהיה רק על ידי חברי מפלגה שהם בעלי זכות הצבעה ישירה.
6.3 מצב של "נסיון להשתלטות עויינת" לא ימשך יותר מ-3 חודשים מרגע הכרזתו.
7. תהליך recall
7.1 תהליך הדחה של הנציג המכהן הישירן. יתרחש בתנאי ש20% מבעלי זכות ההצבה הישירה הצביעו בעד קיום של הדחה כזו , או במקרה של הטלת ווטו על ידי הנציג הישיר כמפורט בפרק "זכות וטו".
7.2 אם זכה נציג הישיר בתהליך recall הוא יכול להמשיך בתפקידו, אבל אין לו יותר זכות ווטו באותו קדנציה
7.3 אם הפסיד הנציג הישיר בתהליך recall עליו להתפטר מהכנסת וכן מכל תפקיד ציבורי אחר שיש לו בהנהגת התנועה.
8. מערכות טכנולוגית
8.1. בתוך 1 חודש מיום הבחירות לכנסת תעמוד מערכת אלקטרונית של הצבעה ישירה לשימוש החברים. האחריות על ההקמה הינה על הנציג הנבחר. המערכת תהיה בקוד פתוח.
8.2 מיד לאחר פיתוח מערכת ההצבעה יוחל בפיתוח מערכת דומה שתאפשר גם לקיים דמוקרטיה דינאמית. במקרה ולא תהיה מערכת אחרת , תוך חצי שנה, נשתמש במערכת "משוב נזיל". המערכת תהיה בקוד פתוח.
8.3 בתוך חצי שנה תוקם מערכת לדיונים וניסוח חוקים. במקרה שלא תהיה מערכת אחרת נשתמש במערכת ויקי, בפורום או במערכת אחרת דומה שקיימת כבר "על המדף". המערכת תהיה בקוד פתוח.
9. העלאת הצעות חוק חדשות
9.1 כל בעל זכות הצבעה יכול להעלות הצעת חוק.
9.2 כדי למנוע הצפה של הצעות חוק לא בשלות שיגרמו לעומס על הבוחרים יקבע בהמשך מנגנון סינון מדוייק יותר של ההצעות החדשות. לדוגמה חבר לא יוכל להעלות יותר מ-12 הצעות חוק חדשות בשנה, או שכמות הצעות החוק שיועלו תהיה מוגבלת לפי ניקוד אמון והערכה מצד חברים אחרים.
9.3 הצעות חדשות יזכו לפופלאריות כלשהי על ידי מדד ike ו"יצופו למעלה". אין עליהם הצבעה רשמית כדי לא לגרום לעומס הצבעות. הצעה שזכתה לתמיכה של לפחות 20% מבעלי זכות ההצבעה תעבור לשלב דיון ועיבוד.
9.4 בשלב הדיון הנוסף ההצעה מנצלת משאבים מוגבלים של חברי המפלגה כמו יעוץ משפטי, ייעוץ מקצועי וניתוח ייתכנות כלכלי ופוליטי . שלב זה יכלול הכנת החקיקה בשפה משפטית, הבהרת נושאים טכניים, תיקונים הנובעים ממידע חדש או מאילוצים פוליטיים. יש צורך להגדיר מי האנשים שיבצעו שלבים אלה (לדוגמה כל מי שרוצה, או רק אנשי מקצוע או שילוב של הדברים).
9.5 לאחר גמר שלב הדיון תובא הצעת החוק להצבעה בקרב כלל בעלי זכות ההצבעה ואם היא תתקבל היא תוגש לכנסת כהצעת חוק.
דברי הסבר לסעיפים:
סעיף 2.
דברי הסבר: מטרת הצינון של חברי מפלגה רשומים היא להקטין את הסיכוי לכניסת גורמים עויינים למפלגה או להתפקדות מתפקדים של קבלני קולות. באופן כזה חברים רשומים יוכלו לזהות כניסה של גורמים כאלה ולנסות להתמודד עם בעיה זו עוד לפני שחברים אלה נהנים מיכולת השפעה על ההצבעות ולפני שנוצרות בעיות נוספות.
חזרה לסעיף המקורי
סעיף 5.
יש כאן מתח בין הרצון לפתיחת קבוצת המחליטים ככל האפשר לבין ערכים אחרים :
1. ההתחייבות אל מול הבוחרים הכלליים שהצביעו עבור התנועה הירוקה בבחירות לכנסת. האחרונים הצביעו מתוך הנחה שהנציגים הנבחרים יפעלו ברוח ההבטחות שניתנו לבוחר ערב הבחירות. הבטחות אלה באות לידי ביטוי בעיקר במצע המפלגה ובבחירת רשימת המועמדים. אפשרות וטו מקטינה סיכוי להשתלטות עויינת של גורמים שמטרותיהם סותרות את מטרות המפלגה. בחירה של כלל החברים הרשומים עד לבחירות המקדימות כבעלי זכות הוטו היא הטבעית ביותר בעניינו. גוף הוטו שאני מציע (המתפקדים הראשוניים) מייצג באופן מושלם את הבטחות התנועה ערב הבחירות כי זה הגוף שיאשרר אותן בועידה ושירכיב את רשימת המועמדים.
גוף הוטו לא יטיל וטו בצורה אוטומטית. היה והתקבלה החלטה בניגוד לדעתם של רוב המתפקדים הראשוניים תתבצע הצבעה נוספת האם להטיל וטו. לא כל החלטה שהתקבלה בניגוד לדעתי היא החלטה פסולה ומנוגדת למטרות התנועה ועל כן לא בהכרח אפסול אותו אלא רק אם היא מנוגדת לערכי התנועה ומטרותיה כפי שאני מבין אותם (ולא כפי שנציג מסויים מבין אותה).
2. החלטות פופליסטיות או שגויות. חלק מהתפקיד של נציג בשיטה של משטר נציגים, היא להגיד לציבור שבחר בו: "בדקתי את הנושא לעומק, והדעה של רוב הציבור בנושא היא פחות מבוססת מדעתי" לנציג יש תקופה של עד לבחירות הקרבות כדי להוכיח לרוב הבוחרים בו שהוא צדק והם טעו. ההנחה בדמוקרטיה ישירה היא שמקרים כאלה יהיו נדירים, אבל אנחנו לא יכולים לפסול מראש אפשרות קיום של מקרים כאלה. לכן אנחנו מאפשרים "שסתום בטחון" לנציגים להתערב. דבר זה גם מעמת אותם באופן ישיר וברור עם ציבור המצביעים שלהם ולכן ההנחה היא שהם ישתמשו בו בצורה זהירה ושקולה. תפקיד נוסף שסתום הבטחון הזה הוא הגברת המוטיבציה של שני צדדים ניצים בויכוח להגיע לדיון ולפשרה שמקובלת על ציבור רחב יותר, כדי לא להסתכן בווטו. (חיזוק של דמוקרטיה דילברטיבית).
חזרה לסעיף המקורי